Har man problem med att sjökorten blir nerstänkta så kan man ju skaffa sig ett vattentätt sjökorts fodral.Johan SWE-1870 skrev:Så fort du ska nån längre sträcka och har behov av att navigera med sjökort tycker jag att sprayhooden är ett måste. Jag fäller upp den, drar för luckan så kan jag ha sjökortet liggande där, utan att blötas upp av regn eller sprutsjöar. Jag är trött på att min samling av sjökort lägger sig nere på sittbrunnsdurken i vatten och blir förstörda. Men så länge förhållandena medger det är sprayhooden nedfälld.
Hantera sjökort och navigera med dem
Moderator: Moderator
- Gripen
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
- Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
- Been thanked: 1 time
Hantera sjökort och navigera med dem
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Skurusundets båtsälskap
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2442
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Re: Ensamseglare - Tips och Trix
Jag har mina sjökort i plastfickor. Problemet är bara att vatten tar sig in i dem trots att de är gjorda för sjökort. Det är också jobbigt att hela tiden hålla foten på mappen, för att den inte ska ramla ned eller försvinna. Platsen under sprayhooden har varit min räddning vid de tillfällena.
Det är talande att kortet över Bögeströmmen i Danmark gett upp först. Det har använts många gånger, i regn, kryss men även i vackert väder. Det var helt upplöst och gick inte längre att läsa.
En underbar uppfinning är sjökort på vattenfast papper. Jag har ett sådant över Die Schlei i Tyskland. Det fungerar väldigt bra. Synd bara att det inte finns fler än.
Det är talande att kortet över Bögeströmmen i Danmark gett upp först. Det har använts många gånger, i regn, kryss men även i vackert väder. Det var helt upplöst och gick inte längre att läsa.
En underbar uppfinning är sjökort på vattenfast papper. Jag har ett sådant över Die Schlei i Tyskland. Det fungerar väldigt bra. Synd bara att det inte finns fler än.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- Gripen
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
- Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
- Been thanked: 1 time
Re: Ensamseglare - Tips och Trix
Jag tror att de nya båtsport korten är gjorda i något slags vattenfast papper.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Skurusundets båtsälskap
Re: Ensamseglare - Tips och Trix
Jag har alltid sjökorten i säkerhet nere på salongskojen när jag seglar. Tar man bort dynan får man ett utmärkt navigationsbord, och det är ingen risk att sjökorten blåser i sjön. Dessutom behöver man inga plastfickor, vilket gör att man kan plotta på korten. Om det är något extra krångligt avsnitt under seglingen (t.ex. en hamninsegling) brukar jag rita av den delen av sjökortet med kurser etc. på ett papper och ha det i fickan.
- Gripen
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
- Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
- Been thanked: 1 time
Re: Ensamseglare - Tips och Trix
Hur bra ser man sjökorten när de ligger nere på kojen?
Eller behöver du inte dom lika akut i Malmö, öppnare vatten = färre grund att se upp för?
Eller behöver du inte dom lika akut i Malmö, öppnare vatten = färre grund att se upp för?
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Skurusundets båtsälskap
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Ensamseglare - Tips och Trix
Utanför Malmö behöver man knappast några sjökort, bara man har litet lokalkännedom. Det är jämndjupt, cirka 4-6 m på de flesta ställen. De hjälper för övrigt inte mycket, om man seglar på kritiska ställen innanför 3-me3terskurvan, som t.e.x in mot badbryggorna på Rbersborg eller nära Sibbarp, ställen där det ligger stora stenbumlingar som inte är utmärkta i detalj.
De danska och tyska sjökorten har tvåmeterskurvan utmärkt, vilken man kan utnyttja med en IF.
Mariga grund är annars Nordre och Söndre Flint som ligger på den danska sidan av demarkationslinjen. De båda är "utväxter av Saltholm och är utmärkta av lateralmärken av den mindre danska modellen, vilket ibland gör att de är svåra att upptäcka på håll. De kan båda passeras på insidan om man navigerar rätt med hjälp av t.ex. en GPS. Namnen indikerar tydigt att det här inte precis är frågan om någon mjuk sand... ...utan sylvassa stenar, som kan sätta djupa sår i glasfiberlaminatet.
De danska och tyska sjökorten har tvåmeterskurvan utmärkt, vilken man kan utnyttja med en IF.
Mariga grund är annars Nordre och Söndre Flint som ligger på den danska sidan av demarkationslinjen. De båda är "utväxter av Saltholm och är utmärkta av lateralmärken av den mindre danska modellen, vilket ibland gör att de är svåra att upptäcka på håll. De kan båda passeras på insidan om man navigerar rätt med hjälp av t.ex. en GPS. Namnen indikerar tydigt att det här inte precis är frågan om någon mjuk sand... ...utan sylvassa stenar, som kan sätta djupa sår i glasfiberlaminatet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Ensamseglare - Tips och Trix
Ställer mej tveksam till 2 meterskurvormaja skrev:De danska och tyska sjökorten har tvåmeterskurvan utmärkt, vilken man kan utnyttja med en IF.
Tyska NV-Verlags kort är kopior av "våra" svenska.
De har inte sjömätt våra vatten.
Om som dom påstår att de mätt kusten och då gjort samma fel som Sjöfartsverket är det en osannolik tillfällighet.
Mer på http://lasselundell.se/sjokort.html
Enkelt kortfodral (egentligen modifierat luckskydd) Bara att lyfta upp och lägga i knät.
Kan troligtvis även passa på IF.
Senast redigerad av 1 Lasse L, redigerad totalt 8 gånger.
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Hantera sjökort och navigera med dem
Det kvittar väl vem som har sjömätt, bara det är någotsånär rätt. För övrigt är detta förfarande ganska vanligt. Har för mig att de tyska sjökorten (NV-Verlag) över Kroatiens kust baserar sig på engelska uppmätningar.
Man går aldrig på grund med en IF-båt vid 2-meterskurvan. Båten sticker högst 1.3 m med full last och besättning, och det är en god mariginal.
När jag gått innanför 2-meterskurvan har jag ibland fastnat eller studsat på stenar. Så det undviker jag om farvattnet är okänt för mig.
Man går aldrig på grund med en IF-båt vid 2-meterskurvan. Båten sticker högst 1.3 m med full last och besättning, och det är en god mariginal.
När jag gått innanför 2-meterskurvan har jag ibland fastnat eller studsat på stenar. Så det undviker jag om farvattnet är okänt för mig.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Hantera sjökort och navigera med dem
Eftersom NV 2 meterskurva inte är sjömätt utan är en kopia av våran 3 meters.maja skrev:Det kvittar väl vem som har sjömätt, bara det är någotsånär rätt. För övrigt är detta förfarande ganska vanligt. Har för mig att de tyska sjökorten (NV-Verlag) över Kroatiens kust baserar sig på engelska uppmätningar.
Man går aldrig på grund med en IF-båt vid 2-meterskurvan. Båten sticker högst 1.3 m med full last och besättning, och det är en god mariginal.
När jag gått innanför 2-meterskurvan har jag ibland fastnat eller studsat på stenar. Så det undviker jag om farvattnet är okänt för mig.
Då är djupet innanför 0-3 meter.
Jag vänder mej mot är att NV helt fräckt påstår att de har sjömätt. Vilket de bevisligen inte har.
Nv´s kort är bra och prisvärda. Papperskort, digitala i BSBformat, programvara för PC samt kust och hamnguid allt < 900 Skr.
De kan sälja sina kort billigare pga. att de inte har sjömätningskostnaden.
Transportstyrelsen vet om "tilltaget", de har ingen överenskommelse med NV om kopiering.
Nackdel korten kan bara installeras 2 ggr i PC. Dongel för fler installationer kan köpas till.
http://www.dagensbatliv.se/sjokort/tysk ... vastkusten
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2815
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Hantera sjökort och navigera med dem
Områden innanför 2- resp 3-meterskurvorna är säkerligen inte sjömätta. Samma sak kan nog gälla innanför 6-meterskurvan i vissa lägen, där detaljer kan saknas.
Utanför min hemmahamn, utanför Ribersborgsstranden, är djupet utmärkt som 1.6 - 1.8 meter. Men där ligger stora stenar, som man kan pricka vid lågt vattenstånd. Med en IF-båt är detta ingen större fara, bara ett märke på kölen...
Generellt sätt är det nog alltid bättre att lita på nationella sjökort, även om där felaktigheter kan finnas.
Som en kommentar så är bara 6-meterskurvan utritad vid Ribersborgsstranden på NV-Verlag-sjökortet. dvs. där finns varken 3-meterskurva eller 2-meterskurva. Men sder om Lernacken finns 2-meterskurvan inritad.
På de danska och svenska sjökorten är 3-meterskurvorna utritade, och informationen för övrigt verkar vara mycket lika. Så jag tror det danska sjökortet är en kopia av det svenska. Men på den danska sidan är 2- respektive 4-meterskurvorna utritade på det danska kortet mot 3- och 6-meterskurvorna för det svenska.
Utanför min hemmahamn, utanför Ribersborgsstranden, är djupet utmärkt som 1.6 - 1.8 meter. Men där ligger stora stenar, som man kan pricka vid lågt vattenstånd. Med en IF-båt är detta ingen större fara, bara ett märke på kölen...
Generellt sätt är det nog alltid bättre att lita på nationella sjökort, även om där felaktigheter kan finnas.
Som en kommentar så är bara 6-meterskurvan utritad vid Ribersborgsstranden på NV-Verlag-sjökortet. dvs. där finns varken 3-meterskurva eller 2-meterskurva. Men sder om Lernacken finns 2-meterskurvan inritad.
På de danska och svenska sjökorten är 3-meterskurvorna utritade, och informationen för övrigt verkar vara mycket lika. Så jag tror det danska sjökortet är en kopia av det svenska. Men på den danska sidan är 2- respektive 4-meterskurvorna utritade på det danska kortet mot 3- och 6-meterskurvorna för det svenska.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Hantera sjökort och navigera med dem
Om 3meterskurvan.
http://www.dagensbatliv.se/sjokort/varn ... eterskurva
Strandlinjen kan ligga >50 m fel
http://www.dagensbatliv.se/sjokort/nati ... s-sakerhet
http://www.dagensbatliv.se/sjokort/varn ... eterskurva
Strandlinjen kan ligga >50 m fel
http://www.dagensbatliv.se/sjokort/nati ... s-sakerhet