Rullegenua
Moderator: Moderator
Rullegenua
Vi overvejer at anskaffe en rullegenua til vores nye IF'er. Vi ved ikke så meget om mulighederne. Kunne vi få nogle gode råd? Vi har fået tilbud på furlex 100S. Det ser godt og gedigent ud, men det er også dyrt (16.000 DKK). Findes der evt. andre og billigere løsninger, vil vi gerne have adresser på forhandlere.
Venlig hilsen Karen&Ole
Venlig hilsen Karen&Ole
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2831
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 59 times
Jag rekommenderar att ni skaffar er ett arrangemang med rullen under däck. Det finns en leverantör i Damnark, KA Yacht Teknik i Faaborg: www.classic-yacht.dk , tel: +45 62681996. Beslaget kostar cirka DKK 8.800:-
Arrangemanget är avsett för ett helt vanligt försegel med hakar (dvs. utan förstagsprofil), vilket innebär att det inte begränsar båtens prestanda och att det är tillåtet vid kappsegling.
Arrangemanget har monterat på en svensk båt, SWE 2059 "Olifvia" från Lomma. Om ni vill se arrangemaget i full funktion, titta på videoklippet www.ifboat.com/segling/segling_061125.wmv
Jag avser att själv montera detta beslag under nästa år.
Arrangemanget är avsett för ett helt vanligt försegel med hakar (dvs. utan förstagsprofil), vilket innebär att det inte begränsar båtens prestanda och att det är tillåtet vid kappsegling.
Arrangemanget har monterat på en svensk båt, SWE 2059 "Olifvia" från Lomma. Om ni vill se arrangemaget i full funktion, titta på videoklippet www.ifboat.com/segling/segling_061125.wmv
Jag avser att själv montera detta beslag under nästa år.
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 11 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2831
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 59 times
Danska är som svenska, ungefär. Skriftsspråket är lätt att förstå för skandinaver, men med talspråket kan det vara värre. Det händer t.o.m inom Danmark, att en köpenhamnare har svårt att förstå en jyllänning..
Den funkar som vilken rullgenua som helst. Istället för att rulla upp sig på profilen rullar den upp sig på förstaget.
Enligt båtägaren kanske man bör byta till plasthakar på sina segel för att minska slitaget.

Den funkar som vilken rullgenua som helst. Istället för att rulla upp sig på profilen rullar den upp sig på förstaget.
Enligt båtägaren kanske man bör byta till plasthakar på sina segel för att minska slitaget.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2831
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 59 times
För ordningens skull vill jag meddela, att trots mer än 40 års vistelse i Skåne, talar jag fortvarande den enda riktigt vackra dialekten - nämligen Göteborgskan. Men visst är jag duktig på språk, som förstår danska som det vore språket från Götet.. :D
Jag rekommenderar några års studietid i Lund.
Jag rekommenderar några års studietid i Lund.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2484
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Ett förtydligande:
Beslaget under däck där genua med hakar rullar sig runt förstaget är endast till för att snabbt och enkelt rulla in seglet helt. Det är inte möjligt att segla med ett delvis inrullat segel, så som görs med rullsystem med profil på många cruisingbåtar.
Beslaget under däck där genua med hakar rullar sig runt förstaget är endast till för att snabbt och enkelt rulla in seglet helt. Det är inte möjligt att segla med ett delvis inrullat segel, så som görs med rullsystem med profil på många cruisingbåtar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2831
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 59 times
Jag är helt enig med Johan att det inte är lämpligt att segla med ett delvis inrullat segel. Det sliter mycket på segelduken, framför allt som seglet inte är konstruerat för det. Dessutom blir det dålig prestanda på dikt bidevind, därför att förliket inte blir riktigt uppsträckt.
Men allt detta gäller även försegel med profil. Enligt segelmakare jag talat med bildas det på sådana segel sprickor i coatingen parallellt med förliket, vilket torde kunna hänföras till delvis inrullad (bidevind)segling. Men trots allt torde säkert den typ av profil som har en cirkulär tvärsnittsform vara den mest skonsamma.
Ett arrangemang med rulle under däck hanteras för övrigt på samma sätt som om den satt över däcket. Den enda skillnaden är att manöverlinan inte leds till sittbrunnen ovanpå däcket utan leds genom hela ruffen under däck.
Fördelen med arrangemang med rulle under däck är att
Nackdelarna är:
Men allt detta gäller även försegel med profil. Enligt segelmakare jag talat med bildas det på sådana segel sprickor i coatingen parallellt med förliket, vilket torde kunna hänföras till delvis inrullad (bidevind)segling. Men trots allt torde säkert den typ av profil som har en cirkulär tvärsnittsform vara den mest skonsamma.
Ett arrangemang med rulle under däck hanteras för övrigt på samma sätt som om den satt över däcket. Den enda skillnaden är att manöverlinan inte leds till sittbrunnen ovanpå däcket utan leds genom hela ruffen under däck.
Fördelen med arrangemang med rulle under däck är att
- Rullen kommer bort från fördäcket och är inte i vägen för tampar och fötter
Seglet kommer ner mot däcket och får samma prestanda som ett normalt segel
- Dyrare arrangemang än motsvarande över däck, eftersom det blir fler komponenter
Mer omständigt att installera
Nackdelarna är:
- Generellt sett mycket dyrare
Befintliga segel går inte att använda om de inte sys/konstrueras om
Nya segel är specialkonstruktion och blir därmed dyrare
Begagnade segel är generellt sett svårare att sälja
Man får över huvud taget inte kappsegla entyp med båten som en standard IF-båt, utan blir hänvisad till handikappsegling
För att över huvud taget få kappsegla måste man få utfärdat ett särskilt mätbrev (gäller även i Sverige!!)
Senast redigerad av 2 maja, redigerad totalt 12 gång.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2831
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 59 times
För hårdvindssegling är det enligt min mening mycket bättre att välja en riktig kryssfock kompletterat med ett eller två rev i storseglet.
För övrigt klarar IF-båten en kuling fint med kryssfock och orevad stor. Båten får utmärkt balans med den segelsättningen, bara man planar ut storseglet ordentligt i toppen och mitten med akterstagsstäckaren och vagnar ner storegelskotpunkten mot lä. Båten blir lättstyrd, så man kan enkelt hålla en litet lägre kurs för högsta fart och det blir lätt att styra undan för brottsjöarna.
Jag har själv provat i 4 meter höga vågor på Kattegatt...
... Det gick "som tåget" :D
För övrigt klarar IF-båten en kuling fint med kryssfock och orevad stor. Båten får utmärkt balans med den segelsättningen, bara man planar ut storseglet ordentligt i toppen och mitten med akterstagsstäckaren och vagnar ner storegelskotpunkten mot lä. Båten blir lättstyrd, så man kan enkelt hålla en litet lägre kurs för högsta fart och det blir lätt att styra undan för brottsjöarna.
Jag har själv provat i 4 meter höga vågor på Kattegatt...

Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 27 aug 2006 11:17
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2831
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 59 times
Jag har pratat om detta med Göran Ejdeling, SWE 2404, som har lång erfarenhet av att ha rulle under däck. Han har i princip inte gjort någonting. Så jag tänker göra likadant, eller ungeför så här:
- Det här arrangemanget manövreras med en så kallad."oändlig" slinga. Jag kommer att ha en liten plasthake hängande i en kort tamp på insidan av ruffnedgången, där jag hakar fast slingan för att den ska vara lätt tillgänglig från sittbrunnen.
På innertaket vid nedgånen kompletterar jag med en liten servocleat för att kunna fästa linan då seglet är inrullat för att förhindra oavsiktlig inrullning under (spinnaker)gång (vid frisk vind).
Då man ligger i hamn rullas hela slingan ihop som vilken tamp som helst och lägges under dynan i förpiken. Då är den ju helt ur vägen. Om man inte har låtit sy ett särskilt fodral/kapell till seglet, kan man bara knyta en liten tamp runt det för att förhindra oavsiktlig utrullning.
Senast redigerad av 1 maja, redigerad totalt 17 gånger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Tak Maja for dine udførlige besvarelser. :D Det er vi blevet meget klogere af. Vores sejl er udsejlede og står for en udskiftning. Desuden har vi ikke planer om at deltage i kapsejlads. Rullegenuaen skulle gerne begrænse vores arbejde på fordækket, og vi kan godt acceptere, at den tager lidt plads op.
Ole&Karen
Ole&Karen
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2484
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
En kommentar till bara: rullsystem med profil har alltid fördelen att de rullar in seglet mycket bättre än utan profil, eftersom profilen har mycket bättre vridstyvhet än aldrig så sträckta fall och stag. Försöker du skota en delvis inrullad genua utan profil kommer rullen att vrida upp sig.
När jag köpte min IF satt ett sådant beslag (rulle under däck) på den. Samtliga försegel var förstörda i förliket. De var kraftigt vridna runt sin vajer. Ett av de första jobb jag gjorde på båten var att återställa den till vanligt halshornsfäste.
På köpet blev jag av med en tråkig lina i rufftaket med byglar och cleat.
När jag köpte min IF satt ett sådant beslag (rulle under däck) på den. Samtliga försegel var förstörda i förliket. De var kraftigt vridna runt sin vajer. Ett av de första jobb jag gjorde på båten var att återställa den till vanligt halshornsfäste.
På köpet blev jag av med en tråkig lina i rufftaket med byglar och cleat.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit