Prestanda med rullgenua

Segel

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Prestanda med rullgenua

Inlägg av Gripen »

På min nya båt sitter det en Furlex rulle.

Jag har funderat på att byta ut den mot ett vanligt förstag då jag inte tycker att rullen är så snygg. Den är ju inte heller tillåten enligt klassreglerna.
Min fråga är, hur påverkas farten av den mindre segelytan samt det större avståndet till däcket, är det försumbart när man inte kappseglar?
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Prestanda med rullgenua

Inlägg av maja »

Det är förstagsprofilen som inte är tillåten när man kappseglar entyp.

Det finns rullförsegelarrangemang att köpa som har rullen under däck och ett vanligt vajerförstag. Flera kappseglingbåtar använder ett sådant arrangemang. Då kan man använda en vanlig genua utan några prestandaförluster.

Om du inte kappseglar, kan du bortse från en eventuell prestandaminskning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Prestanda med rullgenua

Inlägg av Gripen »

Tack!

Då känner jag mig lungn. Om jag skulle prova på kappsegling så kan jag ju köpa ett vanligt förstag och en bättre begangnad genua från salutorget.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Prestanda med rullgenua

Inlägg av maja »

En förstagsprofil gör att det är möjligt att segla med förseglet delvis inrullat. Men det sliter på seglet och det tjocka förliket som det ju blir av ett delvis inrullat segel, försämrar höjdtagnngsförmågan betydligt.

När man kappseglar får man inte segla med seglet delvis inrullat, utan det ska aningen vara helt ute eller helt inne. Så rullen används i första hand före start, för att man ska få bättre sikt och vid läns, då seglet snabbt kan rullas in och blir ur vägen.

Ett sådant arrangemang kostar en slant. Jag tror det rör sig om cirka 12-13 tusaen svenska koronor. Dessutom tillkommer monteringen som man kan göra själv, om man är händig och har tillgång till lämpliga verktyg.

Alternativet till cruisingrullsegel med profil på en IF-båt är att använda en fock när väderprognosen förutspår frisk vind. Den nya, större 110 %-focken, kan man faktiskt med fördel använda redan vid 5 m/s och ända upp över kulingstyrka. Med en nedhalare monterad kan man dessutom dra ner seglet snabbt från sittbrunnen, och det hamnar då på däck och innanför riggen.

När jag cruisingseglar min IF på en längre tur, tar jag inte med mig någon genua utan bara 110% - focken. De gånger vinden är så svag så att farten på kryss understiger tre knop, startar man ändå motorn för att över huvud taget komma dit man har tänkt sig komma innan mörkret faller på.

Och på undanvind hissar man ju spinnakern... 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar