maxbelastning för cleats

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

maxbelastning för cleats

Inlägg av dirk »

Hej,
jag ska byta de gamla avlastare på garaget och de för skoten till modernare cleats och har sett en mängd olika lösningar på forumet. Jag undrade dock på dimensionen av cleatsen.

Vilka belastningar (kg) ska man räknar med vad det gäller maxbelastning och brottgräns för tex spinnackerfall och -lift, kick, uthal, cunningham eller fock- och spinnackerskot?

Vilka av dessa behöver genomgående bult eller förstärkning på undersidan av plasten/trimplattan?
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har ingen aning om hur många kg du ska räkna med, men så här har jag gjort:

På trimplatta av akryplast på luckgarage sitter följande:
- servocleat för cunningham stor
- servocleat för lift spinnakerbom
- servocleat för uthal stor
- servocleat för kick stor
- knap för fall stor, fäst med genomgående skruv med mutter i trimplattan
- servocleat för fall spinnaker
Servocleaten är alla fästa med självgängande rostfri skruv. Servocleat är en ganska billig råtta där tänderna på käftarna har metallförstärkning.

Genua/Fock hissas med skotwinch på rufftaket. Fästes med Easylock avlastare, montera med genomgående skruv med bricka och mutter i rufftaket.

Genua/Fock skotas av gast med winch på rufftaket och fästes med servocleat fäst med självgängande skruv på utsidan av ruffen. Vid ensamsegling skotas det dock på originalwinch och fästes på knipknap på sargkanten, som jag inte vet hur de är monterade då de har suttit där sedan jag köpte båten.

Jag har med detta arrangemang aldrig varit med om något haveri. Dock hade min båt taskiga cleats av diverse slag då jag köpte den. De fungerade inte alls längre, linor släppte, var svåra att få dit, osv. De var av enkel bakelittyp av okänt fabrikat. Även storskotet var bakelitblock, med för tjockt skot.

Storens travare hade clamcleat. De har jag ersatt med servocleat, dessutom har jag 3 ggr utväxling instället för original 2 ggr. AKterstag har jag dragit fram till sittbrunnen, fäst med servocleat (förstås), med en halände på var sida för att komma åt på varje bog.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag körde precis till hamnen och tog lite bilder som visar min lösning:

Trimplatta:

Bild

Bild

Bild

Bild

Så här trär man en trippeltalja för minsta friktion:

Bild

Bild

Bild

Genuawinschar:

Bild

Bild

Akterstag:

Bild

Bild

Travare:

Bild

Genuafall:

Bild

Originalwinsch (används till spinn eller till genua vid ensamsegling):

Bild

Notera traditionell knipknap. Den håller alltid och går fint att sitta på för en gast. Bättre än råtta eller 70-talsmodet clamcleat, som är rena skämtet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av dirk »

Hej Johan,
stort tack för svaret och de fina och inspirerande bilderna. Det är mycket roligt att få se olika lösningar för att hitta de som passa ens båt.

Vad det gäller servocleatsen så verkar det finnas en relativ stor mängd olika att välja på men alla ser likadana ut, så det kan vara svårt att veta vilka man ska köpa. Jag antar att sådana som är lämpade för 8-10mm lina skulle kunna vara lagom... Som nybörjare kan det vara svårt att veta vilka av cleatsen som klar av segling vid kraftigare vindar (tex 12m/sek uppåt) där man just behöver cunnignham, uthal och kicken maximalt. Jag får kanske satsa på större storlek så att marginalen finns på min sida...

Dirk
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av johan swe-1870 »

Välj sådan servocleat (eller annan råtta) som passar till lindiameter. Jag har inte seglat sönder en enda, och jag har varit ute i vind som mer än räcker. Väljer du lämplig utväxling på taljorna, blir inte belastningen på råttan heller så farlig.

Jag har minsta modellen 3-7 mm för cunningham, lift, uthal, suggor, travare och akterstag.
Jag har mellanmodellen 6-12 mm för spinnfall, genuaskot och av nån okänd anledning också för kick.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av FredrikH »

Om du orkar dra in tampen för hand, så kommer även cleaten att hålla. För kick, uthal m.m. har du ju utväxling, så då blir det inte så stor belastning på cleaten.

Fall skulle jag inte lägga på en servo-cleat utan att ha någon annan form av avlastare före, till genuan använder jag t.ex. en winsch som avlastare innan cleaten.

Spinn-fallet har jag på ett vanligt servo-cleat (8mm), det har alltid hållit, även i +15m/s, då det krävs två personer för att dra upp spinnakern den sista metern :-). Där börjar dock gränsen gå för vad cleaten klarar av, några gånger gled spinn-fallet i mitt gamla servo-cleat som började vara utslitet.

Jag har en ganska identisk layout som Johan SWE 1870, och det är aldrig några problem.
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av Patrik Erlandson »

Prydligt meck Johan.
Olika funktioner kräver att man skall kunna reglera linorna från olika avstånd (och vinkel) från råttan. Om man har en bygel på nära avstånd framför råttan (som cunn, lift och uthal i bilderna) blir den enklare att slå i eller ur på avstånd, medan om avståndet är längre, som till exempel ditt spinnakerfall, så löper fallet lättare ut vid nedtagning.
Jag har inga teoretiska belägg, men väl genom praktiska testdragningar kontaterat att Servocleat rappar ur vid högre last medan Harkens aluminiumcleatar inte gick att rubba. Harkens kolfiberråttor var inte riktigt lika säkra, men funkar fint för de kontroller med något mindre last.

Jag gjorde däremot ett fel vid mitt första montage av genuafallets råtta. Linan hade några graders vinkel upp ur råttan vilket gjorde att fallet långsamt gled upp råttan och lossnade till slut. En vinklad kloss löste det problemet och nu hänger genuafallet alltid enbart i en ensam Harkenråtta (av aluminum). På Johans bild sitter spinnakerfallsråttan en aning på det sätt som fick mitt fall att lossna, men med klossen omvänt så att råttan lutar åt andra hållet funkade det.

IF-segling skall inte behöva vara en kraftsport. De flesta moment går att göra hanterbara genom rätt utrustning eller rätt teknik. Om det är tungt eller svårt slutar det med att man drar sig för att utföra trimändringen, och då är man inte snabb på kappsegling eller har det bekvämt under njutningssegling! Genuan är inte tung att hissa om man ser till att skotet är löst och har ett justerbart nedhal som också är löst när man hissar. En vinsch skall inte behövas för att få upp seglet. Vinschen i sig ger massor av friktion och gör jobbet tyngre så länge man inte använder veven. För att undvika missöden, som att bränna sig på ett rappande fall, är det en god idé att alltid hissa med fallet igenom råttan, så att den alltid är låst mellan varje tag.
Spinnakern blir tung att hissa först när den fyller. Se till att den inte gör det, dvs släpp i läskotet och låt den fladdra, tills den är i topp. Det är snabbare och säkrare. Även på spinnakern har jag enbart en ensam Harkenråtta som håller utan problem.
Lasten är störst på Genuafallet på uppskattningsvis 3-400 kg som mest och spinnakern knappt hälften.

Jag har genomgående bult på (nästan) alla beslag, för att slippa riskera att behöva skruva på beslagen mer än en gång. Hellre lyfter jag på luckgaraget eller tar ner innertaket en gång extra...
Senast redigerad av 1 Patrik Erlandson, redigerad totalt 9 gånger.
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är helt riktigt Patrik! Det är viktigt att bygel är placerad på rätt avstånd från råttan. På samma sätt är det viktigt med rätt vinkel och höjd på råttan.

Jag hade tidigare en inbyggd bygel på spinnråttan (som på de mindre trimlinorna), men det fungerar inte alls vid bärgning, då man ju vill att fallet skall löpa så lätt som möjligt. Därför satte jag en stålskodd bygel en lagom bit framför spinnråttan istället.

Kilarna under råttorna sitter där för att det ska gå att dra i linorna och få ner dem lätt i råttan, även med en nedfälld sprayhood (ja, den är där ibland). Bygeln till spinnråttan sitter placerad så att fallet ger rätt vinkel, dvs det kan inte glida upp ur käftarna. Utan bygeln hade fallet kunnat rappa.

Som sagt; du har helt rätt i att det gäller att tänka till på alla små detaljer! Du har också rätt i att genomtänkt utrustning gör seglingen mycket enklare och roligare.

Min filosofi är att göra det enkelt och inte fylla båten med saker som är i vägen. Min båt seglas både tävling, tursegling och ensamsegling. Det får inte finnas råttor där du vill sitta eller luta. Med sprayhood uppe vill jag inte ha linor ner i ruffen eller vatten som tar sig genom från överbrytande sjö. Man ska kunna sitta skönt i sittbrunnen utan att få en lina eller råtta i vägen. Samtidigt ska det finnas nödvändiga saker för aktiv segling och tävling, i mitt fall dock med tilläggskravet att reducerad eller ingen besättning också ska klaras. Håll ner antalet winschar, avlastare, brytblock till minsta möjliga. Välj linor av så låg dimension som möjligt, men glöm inte att vissa ska vara sköna att hålla i. Undvik mångskurna taljor; kaskadkoppla istället. Genomtänkta kompromisser fungerar! Jag har seglat med detta arrangemang i många år.

Jag gillar din signatur.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av Vallan »

Jag använder råttor till allt utom till genua och storfall som jag har avlastare till samt bomuthalet som har en racing clamcleat. Jag hade problem med servocleaten för genuafallet som rappade ur vid hårdvind, Jag vinklade då råttan som beskrivs ovan vilket resulterade i att hela råttan med vinkelplatta skruvar och allt lossnade. Jag förstärkte då upp hela luckgaraget underifrån monterade alla servocleatsen bakom vattenavvisare med genomgående skruv (ungfär som patrik) jag anväde avlastare brevid luckgaraget till genuafall och storfall (vilka tyvärr måste brytas två gånger mellan mast och avlastare för att komma i rätt vinkel (jag har en gammal mast från 1968 som har en lite dum mastfotslösning).

Avlastarna fyller sin funktion bra att hålla fallen utan att rappa men är i övrigt ingen höjdare att hålla på med. Dessa är starkt förbjudet område för barnen (5&7år) som i övrigt kan sköta alla trimfunktioner utom storskotet i lite hårdare vind (vilket är nästa projekt att förbättra när inredningen är tillbaxmonterad). Jag har lite planer på att göra om storfallslösningen, men har inget med servocleatsen att göra.

Åter till ämnet, jag tror att råttorna servocletsen håller för alla trimfunktioner utom genuafallet med förutsättning att tampar och cleatsen är i rätt storlek gott skick och rätt monterade. Sedan är det nog som Patrik säger att någon modell av råtta håller säkert även genuafallet. Jag har en harkenråtta som patrik rekomenderar till spinnakerfallet på masten (racing), men en servocleat på luckgaraget(crusing) och har inte märkt någon kvalitetsskillnad ännu (båda har fungerat 100% men har som nämnts inte lika hög last som genuafallet). Jag ska montera en sådan harkenråtta på luckgaraget och prova genuafallet nästa gång jag har luckgaraget bortmonterat. Det skulle vara skönt att få bort de farliga avlastarna.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av johan swe-1870 »

Du kan läsa mer i tidigare inlägg, t ex Nya fall och fallbänk.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Patrik Erlandson
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 jan 2008 09:24

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av Patrik Erlandson »

Med den speciella bygeln också akter om råttan kan man enkelt "fjärrstyra" råttan från sned vinkel, tex från styrbord eller babord reling vid segling. Då behövs heller inte arrangemang för dubbelkommando på respektive sida av båten.
Fr vä: Genuafall, Kick, Cunningham och Spinnakerlift
Fr vä: Genuafall, Kick, Cunningham och Spinnakerlift
Miffo rufftak närbild.JPG (194.57 KiB) Visad 21431 gånger
Patrik, SWE-8, mIFFo
___/)/)__(\/)_/)__(\(\(\___________
dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av dirk »

Johan SWE-1870 skrev:Notera traditionell knipknap. Den håller alltid och går fint att sitta på för en gast. Bättre än råtta eller 70-talsmodet clamcleat, som är rena skämtet.
Hej Johan,
jag har nu tänkt att ersätta min vinchcalmcleats med en knipknap som du beskriver. När skulle kolla hålrummet under så kom jag inte till varken ifrån ruff eller sittbrunnens stuvutrymme...

Här är lite novischfrågor i båtrenoveringskonsten

Finns det något hålutrymme under vinchen och cleaten eller är det massivt så att man ska ta en skruv som fäster själv?? Jag trodde jo att det krävdes mutter och bricka för hållfastheten...

Eftersom hålen är olika som måste jo ett hålet spacklas igen och ett nytt borras. Vid användning av självfästande skruv, ska man ta lika stor borr som skruven tex 6 mm borr vid M6 skruv?

Vilken sort exposi ska man välja för att laga hålet så att det bli någorlunda snygg och framförallt tät. Ska man blanda distansmaterial i etc? Fast jag har läst boken om plastvård är jag ganska vilse vad det gäller produkter som man kan köpa i olika affärer...

Om jag har mätt rätt kommer man inte att kunna vrida vinchen 360 grader med handtaget på. Det kanske inte behövs...? Jag antar att vinkeln ska vara i sammariktning som de nuvarande orginalcleats.

Till slut undrar jag om man kan avlasta spinnackergajer som kommer från en lastavkännade brytblock längre fram på knipknappen medan fockskoten sitter kvar (jag har bara de två orginalvincharna), i fall att man skulle få för sig att segla spinnacker med sprayhooden uppe (kanske något hypotetiskt, men roligt att veta :) )?

Dirk
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet inte säkert, då jag aldrig har haft mina av, men jag har hört att det finns tillräckligt med material för självgängande skruv på denna plats. Både winchar och råttor sitter nog därför inte med skruv och mutter utan med självgängande skruv enbart.

Med självgängande skruv ska du borra lite mindre hål än skruvens ytterdiameter, så att gängorna drar sina egna spår i hålets kant. Prova på nåt annat först, helst en bit plast. Gör du för litet hål spricker det gärna upp och du orkar inte dra i skruven eller vrider du sönder skruven. Gör du för stort hål kommer skruven att släppa taget. Tänk på att plast är hårdare än trä, men mjukare än metall när du väljer borrdiameter.

Om du bara ska spackla igen ett hål efter en skruv, dvs inte nåt mer hållfast krävs, tror jag det räcker med expoxispackel helt utan filler.

Med bottendragen winch kan du ändå inte veva handtaget 360 grader runt. Där är ett skot från focken ivägen. Man winchar ändå bara med småtag fram och tillbaka på winchhandtaget.

Hmm, att segla med fock och spinnaker på samma winch och knap kan bli svårt. Fast teoretiskt sett är focken på läsidan och har så lite drag i undanvinden att du kan fästa den direkt på knapen. Sen skotar du spinnaker läskot via winch direkt till hand, och skotar spinnaker lovart över winch till knap. Men detta är ju inte nån särskilt praktisk lösning.

Men du skriver att du har spärrblock på spinnskoten? Då är väl behovet av winch till spinnaker nästan inget? Jag har aldrig provat det. Jag tror att de so kör med spärrblock till spinnaker har valt att sätta en rått typ servocleat nånstans för att slippa sitta med båda skoten i handen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Jag vet inte säkert, då jag aldrig har haft mina av, men jag har hört att det finns tillräckligt med material för självgängande skruv på denna plats. Både winchar och råttor sitter nog därför inte med skruv och mutter utan med självgängande skruv enbart.
Wincharna och beslagen i närheten sitter med självgängande (trä)skruv. Jag har för mig att hela den tjocka delen av sargkanten där winch etc. är monterad är fylld med förstärkningsmaterial (trä-marinplywood)). Man kan nog känna det, om man kommer åt att sticka in handen inifrån förvaringsutrynmmet under kistbänken och framåt mot området där winchen är placerad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
dirk
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 apr 2011 18:30
Has thanked: 1 time

Re: maxbelastning för cleats

Inlägg av dirk »

Hej Johan och Marek,
tack för snabba svaren! Då ska jag våga mig på borrmaskinen...
Dirk
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Skriv svar