Byte av innertak/gummimatta

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

richardb
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 apr 2011 21:04

Byte av innertak/gummimatta

Inlägg av richardb »

Vi har en IF från -75 med ett innertak bestående av en vit gummimatta (gissar att det är standard) i riktigt dåligt skick. Har läst om folk som har bytt ut den med ett helt underbart resultat, men jag gissar att en sådan operation kräver:
1. ...att man river ut all inredning
2. ...att man är en jävel på att mäta och skära rätt
3. ...att man inte har ett jobb att gå till eller barn att ta hand om

Därför vill jag undersöka dels om det är någon här som utsatt sig för detta självplågeri (exakt hur jobbigt är det att göra detta?) och dels undrar jag vad det kan tänkas kosta att få hjälp med att göra detta och vem man i såna fall skulle kunna vända sig till. Finns det båtsnickare som kan sånt här så pass bra att det inte behöver bli en jättedyr affär?

Stort tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Byte av innertak/gummimatta

Inlägg av Gripen »

Kolla på http://hem.passagen.se/ifbat/ och välj punkten renovera
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
richardb
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 apr 2011 21:04

Re: Byte av innertak/gummimatta

Inlägg av richardb »

Fantastisk länk! Men jag saknar en tidsuppskattning, nu handlade det ju om en helrenovering i det fallet och då beskrivs det som:
"Jag har lagt ett nästan löjligt antal timmar på att komma hit."
Och det är ju så klart lite skrämmande men det inkluderar väl även allmän pimpning av inredningen. Ingen som har köpt tjänsten "byte av innertak" av någon båtsnickare och kan dela med sig av erfarenheter?
Jag tänkte försöka hitta en båtsnickare i närheten av Bullandö där båten ligger och kolla pris etc vid tillfälle, nån som har tips på båtsnickare där i krokarna?
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Byte av innertak/gummimatta

Inlägg av Gripen »

Ja det gäller ju en total genomgång av inredningen men om man monterar ut garderoberna borde ju taket vara helt frilagt och man borde kunna använda samma metod. Ned montering verkar ju inte så svårt men känner man sig osäker på klädarbetet kan man väl försöka få hjälp med det. åter montering är ju som ned montering bara bakvänt.

Sidan är för övrigt en bra idékälla med mycket bra tips och trix.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
richardb
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 apr 2011 21:04

Re: Byte av innertak/gummimatta

Inlägg av richardb »

Tack för tipsen Gripen!
Om man skulle göra detta själv, tror ni att det finns nackdelar med att göra det när båten ligger i plurret? Det vore trevligt att få detta gjort denna säsong men vi hinner inte innan den ska läggas i.
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Byte av innertak/gummimatta

Inlägg av Gripen »

Då bara av och på montering behöver göras i båten så ska det ju gå. Man monterar ner taket och klär om skivorna hemma.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Skriv svar