Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag var ambitiös idag och skulle spänna ett roderbeslag som glappar lite. Så jag rensade bort gammal färg i skruvskåran med en liten skruvmejsel. Men plötsligt ramlar en bit av skruven av. Jag fortsätter lite till och då faller skruven rakt genom rodret och ramlar ut på andra sidan!

Hmm, det här är inte bra. Nästa skruv har precis samma problem. OK, beslaget tas av och allt dokumenteras. Så här ser det ut:

Bild

Tappen är ganska sliten och skulle behöva renoveras:

Bild

Så här ser skruvresterna ut:

Bild

Jag undrar vad i hela friden har hänt med mina skruvar?
Hur kan de ramla i småbitar? Är detta korrosion mellan material i skruv resp roderbeslag?

Så här ser en av skruvarna ut i detalj:

Bild

Det ser inte alls ut att vara metall, snarare ser det ut som lera. Men jag tror att skruven är i mässing. Vad är detta?

Har du drabbats av detta problem?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av maja »

Jag tror det är någon form av galvanisk korrosion. Tennet i legeringen verkar ha offrats.
Kolla om pinnbulten är av stål. I så fall är det nog den som är boven...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av Martin IF-1677 »

Ja mina skruvar är nog ungefär likadana. Jag började skruva loss beslagen när jag skulle byta o-ringar. Men det skulle inte ha gått utan att skruvarna gick sönder så jag vågade inte fortsätta. (Sen såg jag att man skulle skruva bort pluggen och lyfta av rodret.)
Undrar om skruvarna kan gå sönder när man seglar?
/Martin
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av IF 2719 »

Hej, mina tappar är faktiskt lite mer slitna än dina (fast den översta är inte sliten alls). Jag fick precis bort skruvarna, men några skadades så jag köpte några nya i mässing som var hiskeligt dyra (100kr/skruv). Det var ingen korrosion på de jag skruvade bort, men de satt hårt och jag fick inte bort dem utan att skada några av dem trots att jag hade rätt verktyg och skruvmejsel som passade perfekt. Det skulle vara bättre med skruvar i rostfritt!.
Senast redigerad av 1 IF 2719, redigerad totalt 9 gånger.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Jag tror det är någon form av galvanisk korrosion. Tennet i legeringen verkar ha offrats.
Kolla om pinnbulten är av stål. I så fall är det nog den som är boven...
Det är snarare så att zinket i mässingen har lakats ur. Troligen är skruven varken gjord av avzinkningshärdad mässing eller amiralitetsmässning. Då zink försvinner ändrar legeringen färg från gul till röd, precis som på min bild. Se även http://en.wikipedia.org/wiki/DZR#Leaching_of_zinc och http://en.wikipedia.org/wiki/Brass#Brass_types .
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av maja »

Zink ska det vara naturligtvis 8) ..Offeranoder är ju av zink.

Jag tror det är stålet som är katoden och orsaken till de söndervittnade skruvarna. Du har kanske pinnbultar av stål. Eller så är det själva plåtarna.

Jag tror att det finns försänkta skruvskallar av stål att köpa. Och jag vet att det finns gängad stång i syrafast.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av johan swe-1870 »

Så här ser ett beslag ut när det har rensats:

Bild

Nu blev jag så motiverad att tog av det nedersta också. Det gick att lossa utan att skruvarna pulvriserades. Dock är de svåra att lossa utan att det blir skador i spåret av skruvmejseln. Här är delarna intill varann:

Bild

Här ses ovansidan av den inpressade tappen:

Bild

Det är intressant att se att den mellersta tappen är sliten på framkant och den nedersta tappen är sliten på bakkant:

Bild
maja skrev:Jag tror det är stålet som är katoden och orsaken till de söndervittnade skruvarna. Du har kanske pinnbultar av stål. Eller så är det själva plåtarna.
Den gängade stången ser ut att vara av mässing, inte av stål:

Bild

Jag vet inte vilka plåtar du menar. :?: Beslagen tror jag är av brons, tapparna av mässing.

Menar du roderplåtarna? De som sitter på toppen av rodret och håller fast rorkulten? Mina sådana är av rostfritt. De är förlängda, men inte så långt ned att de har metallisk kontakt med roderbeslagen nere i vattnet. :P
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av maja »

Är det det översta beslaget där skruvarna har pulveriserats? I så fall kan det väl ändå vara en krypström mellan roderplåt och skruvar. Om man har förlängda plåtar, blir ju avståndet inte så långt mellan plåt och beslag.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av johan swe-1870 »

Då förstår jag vad du menar.

De pulvriserade skruvarna har jag på mellersta roderbeslaget. Därför tror jag inte det har skett p g a kontakt med något stål.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av maja »

Detta är bara en hypotes. Men du kanske ligger bredvid en annan båt som har något som fungerar som katod, t.ex en rostfri propelleraxel. Skyddsjordning av motorblock och landström utan skyddstransformator kan som jag har hört förorsaka konstiga fenomen, även på närliggande båtar.

Vad sägs om en offeranod? Skruva fast en bit zinkplåt på roderbeslaget eller tillverka en stoppkloss av zink. Se bara till så att du inte målar över ism. med bottenmålningen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag tycker det låter väl långsökt att grannens motor skulle galvaniskt korrodera mina roderskruv. De har ingen elektrisk kontakt.

Om det kommer av skild galvanisk potential, tror jag snarare det beror på att material i roderbeslag och skruv ej är exakt samma.

Jag tror jag hoppar över det där med offeranod på roderbeslagen. Det känns enklare att byta skruv igen om 35 år. :P
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Jag tycker det låter väl långsökt att grannens motor skulle galvaniskt korrodera mina roderskruv. De har ingen elektrisk kontakt.
Ja, det är nog så. För du har väl själv inget som är jordat och som sticker ut i vattet.
Johan SWE-1870 skrev: Jag tror jag hoppar över det där med offeranod på roderbeslagen. Det känns enklare att byta skruv igen om 35 år. :P
Galvanisk korrosion kan nog uppstå plötsligt och behöver inte alls ta lång tid för att visa sig. När jag bytte roder till ett med utanpåliggande fästbeslag fick jag genast problem med en av mässingsskruvarna som håller stoppklossen (huvudet sprack). Så jag bytte skruvarna mot rostfria.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av johan swe-1870 »

Så är nya skruvar beställda och beslagen inlämnade på verkstad för att få nya tappar.

Nu är det bara det tråkiga att arbetet har blivit ännu större. Idag upptäckte jag att ett roderfäste i båten inte längre sitter fast som det ska. Gissa vilket det är? Naturligtvis det nedersta som är ett elände att komma åt på insidan. :cry:

Det ser ut som att varvet inte klarat att dra muttern ända intill plasten (antingen slut på gängor eller för lite plats för verktyg) och därför gjort en patentlösning. Innanför muttern ser det ut att finnas en bricka följt av en rörstump som ligger an mot en böjd bricka mot plasten. Den böjda brickan kan vara ett rör som kapats på längden. Jag är osäker på om min beskrivning är riktig, då det är extremt svårt att komma till där. Ännu har jag inte demonterat det, bara studerat. Där var 5 l smutsigt vatten och en del annat odefinierbart ivägen, så nog behöver något göras.

Brukar detta nedersta beslag vara monterat på det sättet jag beskriver? Eller är det mer normalt att det sitter som de båda övre, dvs med mutter och bricka direkt mot plasten?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skruvarna som håller roderbeslagen ramlar sönder

Inlägg av maja »

Mitt beslag är monterat på exakt det sättet. Även alla andra båtar jag kollat har beslaget monterat på det sättet. Rörstumpen är till för att man ska komma åt bättre med en spärrnycket och hylsa med förlängning.

När jag köpte min båt år 1983, då båten var endast 12 år gammal, läckte det en liter i veckan genom nedersta beslaget. Men det är lättfixat. Om hålet inte är skadat räcker det att packa om med sikaflex. Men som vanligt ska man först montera det hela och dra för hand, så att tätningsmassan inte pressas bort under beslaget.

Om hålet är skadat, kan man börja med att fylla deet med glasfiberspackel och seda borra upp det igen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Inlägg av johan swe-1870 »

Längst bak i det aktre kölsvinet under sittbrunnen ska jag krypa in och arbeta för att lossa det nedersta roderbeslaget:

Bild

Så här sitter det monterat, sett uppifrån:

Bild

Man ser på bilden varför det finns en rörstump och en böjd bricka mot plasten. Brickan och muttern får inte plats längre bak, och det hade inte gått att få på ett verktyg heller.

På min båt satt muttern inte särskilt hårt, så det finns en anledning till att beslaget är löst. Med spärrhandtag, förlängning och hylsa gick det fint att ta bort den. Därefter hem för rengöring i källaren. Lite arbete och så ser det ut så här istället:

Bild

Alla delarna är av korrionståligt material, troligen mässing:

Bild

Bild

Mot skrovet finns det två piggar som håller beslaget i läge:

Bild

Beslaget är något slitet efter 36 års segling:

Bild

Det är dock inget jag åtgärdar. Det håller fint i 36 år till. Det har tappat 0.7 mm av sin urspsrungliga höjd 30 mm.

Hålet har diameter 16 mm. Det har mindre än 0.05 mm slitage, kanske 0.1 mm tvärskepps, vilket inte heller är hela världen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar