Hej. Köpte en IF båt som legat i vattnet några år. Tog upp den i höstas och upptäckte skador på kölen. Nu har jag slipat rätt mycket på det som såg ut att vara en spricka under vattenlinjen i fören, men som visade sig vara lite mer än så. Vet inte om jag törs slipa så mycket mer, känns som jag tagit en rejäl bit. Verkar torrt dock.
Tanken är att bygga upp med glasfiber och epoxi, avsluta med spackel, slipa och så på med primer, och sen bottenfärg. Eller ska jag göra på något annat sätt? Försöka bli av med båten kanske?
Fixa är inte riktigt min grej, vill mest bara segla, men kan man få till något som håller hyfsat vore det ju bra förstås. Och det är ju inte så lätt att bara bli av med en båt heller.
Se bilder. Tacksam för råd.
/Mikael
skada skrov
Moderator: Moderator
skada skrov
- Bilagor
-
- IMG_3920 2.jpeg (76.86 KiB) Visad 293 gånger
-
- skada.jpeg (91.36 KiB) Visad 293 gånger
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 80 times
- Kontakt:
Re: skada skrov
Det där borde gå att fixa, kan jag tycka. Fast jag har aldrig sett nåt liknande.
Lite svårbedömt, men det känns som att det är precis vid järnkölens översta del. Kan det vara lite av den man ser?
Det borde gå att spackla igen hålet och sedan bygga upp med ordentligt med laminat, alltså glasfiber och polyester eller glasfiber och epoxi i många lager. Kanske borde du fasa av sidorna så att det nya laminatet får fäste mot det gamla skrovet över en större yta. Efter många lager laminat behöver du slipa och spackla några gånger och sedan avsluta med önskad bottenbehandling.
Lite svårbedömt, men det känns som att det är precis vid järnkölens översta del. Kan det vara lite av den man ser?
Det borde gå att spackla igen hålet och sedan bygga upp med ordentligt med laminat, alltså glasfiber och polyester eller glasfiber och epoxi i många lager. Kanske borde du fasa av sidorna så att det nya laminatet får fäste mot det gamla skrovet över en större yta. Efter många lager laminat behöver du slipa och spackla några gånger och sedan avsluta med önskad bottenbehandling.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- IF 2719
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Has thanked: 105 times
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Re: skada skrov
Ja, det går säkert bra att laga. Fasa av kanterna rejält som Johan förelsog. Jag föredrar polyester, billigare, torkar snabbt. En annan fördel är att du kan blanda ditt spackel själv genom att förtjocka polyestern med talk o mikroballonger och då går det lägga väven på detta och vb mätta med resten av polyestern (som du inte förtjockat). Kom ihåg att det torkar snabbt, ca 20 min.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2026: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2026...
Planerade regattor 2026: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2026...