Hej,
Har ett problem med tätningslist mellan skrov och däck, listen har utav den förra ägaren ersatt med någon form av tätningsmassa där listen varit otät. efter förra såsongen putsade vi upp skrovet som vi fick, men under säsongen rann det ner på skrovet och lämnade spår ner mot vattenlinjen.
Önskade tipps om det fanns någon som vet vilken typ av list man kan lägga eller om man bara ska lägga tätningsmassa där listen spruckit upp.
1884 från 1974, är nöjd med båten och segelegenskaper.
Hälsning Josolinn
Glad påsk!
Tätningslist mellan skrov o däck
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 80 times
- Kontakt:
Re: Tätningslist mellan skrov o däck
Det är nog ganska vanligt att tätningsmassan mellan skrov och däck behöver bytas med jämna mellanrum på våra båtar. Det finns säkert andra trådar på forumet om detta.
Jag har använt silikon, Sikaflex och Bostik Simson MSR med varierande resultat.
Jag har kommit fram till följande:
Aldrig mer silikon, Det ser tråktigt ut redan efter nåt år, det åldras och är svårt att ta bort.
Sikalfex fungerar några år till, men blir gärna torr och smulig efter hand. Verkar brytas ner av solljus.
Hittills bäst är Bostik Simson MSR. Men även den åldras och behöver bytas ibland.
Jag har använt silikon, Sikaflex och Bostik Simson MSR med varierande resultat.
Jag har kommit fram till följande:
Aldrig mer silikon, Det ser tråktigt ut redan efter nåt år, det åldras och är svårt att ta bort.
Sikalfex fungerar några år till, men blir gärna torr och smulig efter hand. Verkar brytas ner av solljus.
Hittills bäst är Bostik Simson MSR. Men även den åldras och behöver bytas ibland.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- IF 2719
- Segelnummer: 2719
- Båtnamn: Filijokus
- Has thanked: 105 times
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Re: Tätningslist mellan skrov o däck
Håller med Johan, Sika eller Simson. Det är ett enträget arbete att ta bort resterna av den gamla,jag har bytt tätningen 2ggr på 15 år och tog bort den gamla med värmepistol, skrapa och aceton. Maskera sen och lägg på ny tätningsmassa/list. Skarven mellan skrov o däck är inte lika stor hela vägen runt, så det blir olika mkt fyllning på olika ställen. Vill minnas att en tub räckte. Den nya listen behöver ju inte vara bredare än att den täcker sprickan. Lycka till!
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2026: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2026...
Planerade regattor 2026: Funderar på vilka seglingar vi ska vara med på 2026...