På rodertappen på min IF-båt från 1970 sitter det en hylsa, en slags distans mellan rodertappen och knoghålet (tror jag det heter, alltså det som man hänger rodret i sedan som sitter fast i båten). En av dessa hylsor är sliten, vilket leder till ett glapp i rodret. Är det någon som vet vad denna hylsa kallas för med ett korrekt namn, och finns den som reservdel att få tag på? Om inte, är det någon som vet vilket material den är gjord i och vilka de korrekta måtten skall vara? På bilden där man ser alla tre, så är det den till höger som är sliten. De andra verkar rätt OK, men jag tror att de från början har varit 1 mm tjocka. Nu verkar den vara 0,8 mm.
Hylsa/distans till rodertapp
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 64 times
Re: Hylsa/distans till rodertapp
Du kanske har ett gammalt roder med ingjutna tappar.
Dessa har inga spår för O-ringar, utan man får ordna med lagringen på annat sätt.
Man kan förslagsvis införskaffa doseringssprutor (diameter något mondre än hålet i beslaget av lämplig storlek från Apoteket, klippa upp hylsan i längsled och kapa dem lagom långa, och därefter trä dem på rodertappen. . Man kan låta rörets klack vara kvar för extra lagring vertikalt och för att hindra bussningen att glida ut.
Man kan även tillverka bussningarna på annat sätt. Ett är att införskaffa en skiva lagerplast lagom tjock, klippa lämplig bitar ( höjd x diameter x pi) och forma dem cylindriska med hjälp av varmluftspistol och något valsande verktyg.
En beskrivning av allt detta går bl a att finna i OIFs samlade tips för IF-båten.
Dessa har inga spår för O-ringar, utan man får ordna med lagringen på annat sätt.
Man kan förslagsvis införskaffa doseringssprutor (diameter något mondre än hålet i beslaget av lämplig storlek från Apoteket, klippa upp hylsan i längsled och kapa dem lagom långa, och därefter trä dem på rodertappen. . Man kan låta rörets klack vara kvar för extra lagring vertikalt och för att hindra bussningen att glida ut.
Man kan även tillverka bussningarna på annat sätt. Ett är att införskaffa en skiva lagerplast lagom tjock, klippa lämplig bitar ( höjd x diameter x pi) och forma dem cylindriska med hjälp av varmluftspistol och något valsande verktyg.
En beskrivning av allt detta går bl a att finna i OIFs samlade tips för IF-båten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Jag har nu fått reda på att dessa hylsor inte är original, utan de måste ha varit ditsatta för att fixa glapp av en tidigare ägare.
De är troligtvis tillverkade i brons, så jag har köpt en bit plåt i brons och ska försöka tillverka nya. På så sätt hoppas jag bli av med glappet.
Det stämde förresten som du sade att min båt har den äldre varianten där rodertappen är ingjuten i rodret. Men själva rodertappen sitter som berget.
De är troligtvis tillverkade i brons, så jag har köpt en bit plåt i brons och ska försöka tillverka nya. På så sätt hoppas jag bli av med glappet.
Det stämde förresten som du sade att min båt har den äldre varianten där rodertappen är ingjuten i rodret. Men själva rodertappen sitter som berget.
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 64 times
Till en början hade jag ett roder med ingjutna tappar och litet glapp.
Som jag minns fixade jag det med att klippa ut bitar ur en mässingplåt.
Dessutom fixade jag ett likadant roder till en vän. Då använde jag uppklippt doseringssprutor från Apoteket
Som jag minns var väggen i sprutan så tunn att jag fick använda 2 sprutor ovanpå varandra för att få ort glappet.
En sådan bussning håller 2-3 säsonger.
Som jag minns fixade jag det med att klippa ut bitar ur en mässingplåt.
Dessutom fixade jag ett likadant roder till en vän. Då använde jag uppklippt doseringssprutor från Apoteket
Som jag minns var väggen i sprutan så tunn att jag fick använda 2 sprutor ovanpå varandra för att få ort glappet.
En sådan bussning håller 2-3 säsonger.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983