Hej
Jag håller på att lossa genua- och fockskenorna för att lägga ny tätning. Har lyckats lossa de flesta muttrar på insidan men vissa skruvar sitter ändå som berget. De skruvar som går att "rucka på" skruvas inte ut, utan går bara runt, runt.
Har testat att droppa aceton för att skruvarna ska släppa och bankat med liten slägga men det händer inte så mycket och snart kommer många fula ord ljuda över hamnen.
Jag undrar om ni som gjort motsvarande arbete tidigare har tips?
Törs jag slå ut skruvarna underifrån med risk att skada ev gängor i plasten?
Nästa elände är fockskenan, den gamla med upphöjda kanter där de 5 muttrarna sitter ingröpta i träet under däck vilket gör att man inte får grepp om dem. Hur i hela friden har ni lyckats lossa dylika, speciellt om träet inte orkar hålla emot mutter om jag skruvar från däck?
Lossa skruvar till skotskenor för genua och fock
Moderator: Moderator
-
- Segelnummer: 3280
- Båtnamn: Inga Therese
- Has thanked: 8 times
Lossa skruvar till skotskenor för genua och fock
- Bilagor
-
- 17228775025967936694682942201697.jpg (127.51 KiB) Visad 547 gånger
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Re: Lossa skruvar till skotskenor för genua och fock
Ja, skruvarna kan vara envisa. Jag hade någon som brast och till slut fick borras bort.
Vad gäller genuaskenan hade jag knackat underifrån med dorn och hammare samtidigt som jag skruvade ut ovanifrån. Typiskt tvåmansjobb.
Fockskenans muttrar borde kunna gå att få grepp om genom att knacka fast en passande mutterhylsa. Jag tror mig minnas att mina satt utan bricka, vilket betyder att muttrarna kan ha sjunkit in i träet.
Banka bara på underifrån! Skruvarna är inte gängade i plasten, åtminstone inte avsiktligt.
Vad gäller genuaskenan hade jag knackat underifrån med dorn och hammare samtidigt som jag skruvade ut ovanifrån. Typiskt tvåmansjobb.
Fockskenans muttrar borde kunna gå att få grepp om genom att knacka fast en passande mutterhylsa. Jag tror mig minnas att mina satt utan bricka, vilket betyder att muttrarna kan ha sjunkit in i träet.
Banka bara på underifrån! Skruvarna är inte gängade i plasten, åtminstone inte avsiktligt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Segelnummer: 3280
- Båtnamn: Inga Therese
- Has thanked: 8 times
Re: Lossa skruvar till skotskenor för genua och fock
Toppensvar som vanligt, Johan
Kvällens resultat för genuaskenan:
Efter hjälp av båtgranne och idogt bankande återstår nu bara 3 st skruvar vars muttrar ska sågas bort imorgon.
Fockskenan:
Mutterhylsa låter helt rätt. Visste inte att det fanns men får inhandlas imorgon.
Med lite tur är allt fixat innan nästa regn.
Tusen tack!
Kvällens resultat för genuaskenan:
Efter hjälp av båtgranne och idogt bankande återstår nu bara 3 st skruvar vars muttrar ska sågas bort imorgon.
Fockskenan:
Mutterhylsa låter helt rätt. Visste inte att det fanns men får inhandlas imorgon.
Med lite tur är allt fixat innan nästa regn.
Tusen tack!