Y-bommar

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Rospiggen
Segelnummer: 848

Y-bommar

Inlägg av Rospiggen »

Hej!
Har sökt efter information om hur långa Y-bommar som är lämpligt att ha för bryggplats till en IF. Hittar inget här på forumet men läst generella riktlinjer att 1,5m kortare än båten är OK. Ni som har förtöjning med y-bommar, hur långa bommar har ni? Klarar man sig på 6 meter?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Y-bommar

Inlägg av maja »

I min hamn håller man på med att byta ut pålarna till y-bommar. Bommarna kommer att vara lika långa som nuvarande platser, dvs 9 meter på min plats där jag har min IF.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Rospiggen

Inlägg av Rospiggen »

Tack för svar. Anledningen till att jag frågar gäller en bryggplats där man ska montera y-bommar men det är inte min hemmahamn. Däremot önskar jag kunna färrtöja där tillfälligt ibland. Funderar på vad som är minsta som är rimligt för att jag ska kunna lägga till med IF över huvud taget.
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Jag har legat tillfälligt på ganska små platser. Begränsande brukar vara bredden. Förtöjninen brukar man alltid fixa till på något sätt.
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Been thanked: 26 times

Inlägg av Nils D »

Rospiggen skrev: 26 jun 2024 00:19 Tack för svar. Anledningen till att jag frågar gäller en bryggplats där man ska montera y-bommar men det är inte min hemmahamn. Däremot önskar jag kunna färrtöja där tillfälligt ibland. Funderar på vad som är minsta som är rimligt för att jag ska kunna lägga till med IF över huvud taget.
När man skall förtöja tillfälligt i Y-bom är nog den enda kritiska variabel man måste beakta är bredden. Och med tanke på hur smal en IF är jämfört med de flesta av dagens båtar är det sällan ett problem. När det gäller minsta bredd har jag för mig att många räkar med 30 cm på varje sida, vilket gör att man kan klämma in en fender. Men en del har plastskydd på bommen som fungerar som fender, och då kan man nog vid tillfällig förtjöning gå ner lite till i bredd ... i alla fall om det är en plats där man inte är utsatt för stora vågor.

Jag låg tidigare permanent med min IF på en plats där det var 3,0 m mellan bommarna och det fungerade utan problem.

Däremot kan det vara lite knepigt att förtöja i en alldels för lång Y-bom, där det oftast är mycket större avstånd mellan bommarna, eftersom de fasta förtöjningsöglorna inte passar. Vilket i sin tur ofta betyder att man kommer för långt ut från bryggan. För tillfällig förtöjning har det för mig alltid gått att lösa men en eller två extra förtöjningar som drar in båten till bryggan.
Nils D SWE-3008
Rospiggen

Inlägg av Rospiggen »

Tack för era svar. Jag ska förhandla lite med de andra som är involverade i bryggan och se vad jag lyckas få till. Tyvärr är platsen ganska utsatt så vill få det så bra som möjligt men får nog kompromissa lite är jag rädd.
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Enligt min uppfattning så ger Y-bommar bättre skydd om de är något längre än båten ifråga. En plats på 9 x 3 m torde kanske vara lagom för en IF. Men om platsen är utsatt, framför allt av vågor, kanske Y-bommar inte är något bra alternativ.
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar