Elektronisk kompass

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Curand
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 okt 2010 20:31
Segelnummer: 2966
Båtnamn: Curand
Been thanked: 1 time

Elektronisk kompass

Inlägg av Curand »

Är det tillåtet att använda en TackTick Race Master vid bankappsegling? Förutom att visa aktuell kurs, har den en funktion för att underlätta att se om man ligger högt eller lågt för tillfället på kryssen. Den har också en funktion för att underlätta att hitta startlinjens gynnade ände. Den tar inte in information från annat än den elektroniska kompassen. Klassregeln säger ju följande:

C.4.1 (b) (i): Utrustning; SOM FÅR ANVÄNDAS; Frivillig: En elektronisk kompass med digital visning.

C.4.2 (a) (i): Utrustning; SOM INTE FÅR ANVÄNDAS VID BANKAPPSEGLING MEN FÅR ANVÄNDAS VID ANNAN
KAPPSEGLING; Frivillig: Valfria elektroniska seglingshjälpmedel

Den passar ju in under C.4.1, frågan är om de extra funktionerna gör att den går in under C.4.2 också, och därmed inte är tillåten under bankappsegling?
Anders Söderqvist
SWE 2966 Curand
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2815
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av maja »

Man får använda elektronisk kompass typ Tack-Tick vid bankappsegling.
Den typen av elektronisk kompass har egentligen bara tre funktioner: kompassfunktion, minne och timer.

Vi annan kappsegling än bankappsegling får man använda vilken elektronisk utrustning som helst. I detta ingår, utöver den elektroniska kompassen enligt ovan, t.ex. vindmätare/indikator, logg, plotter, färddator etc. etc.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Curand
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 okt 2010 20:31
Segelnummer: 2966
Båtnamn: Curand
Been thanked: 1 time

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av Curand »

Ok, tack för snabbt svar. Är det många IF som kör med TackTick nu, på tex SM?
Anders Söderqvist
SWE 2966 Curand
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2815
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av maja »

Ja, flera kör med Tack-Tick, mest den större modellen.

Själv har jag den mindre modellen fastsatt med standardfästen på masten under bommen. Jag tycker det räcker med dennas funktioer. Man får en tydlig visning av kompasskursen, eller, om man istället väljer den funktionen, visning om man går högt eller lågt. Dessutom finns en timer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av IF 2719 »

Skaffade en Tacktick. Det var lite svårt att läsa av kursen på vår gamla klotkompass. Det går också ansluta logg trådlöst till Tacktick om man skulle vilja ha en sån logg. Fästet blev lite knepigt, då kicklinan behöver gå i nederkant av fästet, så jag gjorde ett eget av mahognyplywood och en del av ett gammalt motorfäste. Den gula clamcleaten är till spinnfallet, viktigt att det inte trasslar.
EC889399-F74D-44EF-AE15-72FF48AC1DA6.jpeg
EC889399-F74D-44EF-AE15-72FF48AC1DA6.jpeg (127.05 KiB) Visad 25430 gånger
F45C615C-F520-4227-AA09-2CA592902428.jpeg
F45C615C-F520-4227-AA09-2CA592902428.jpeg (121.82 KiB) Visad 25430 gånger
880EA878-8430-4FBB-8AF7-3D1FB9ED33A1.jpeg
880EA878-8430-4FBB-8AF7-3D1FB9ED33A1.jpeg (160.7 KiB) Visad 25430 gånger
C42CD6D8-1202-42BD-9CE0-3EE39D02A431.jpeg
C42CD6D8-1202-42BD-9CE0-3EE39D02A431.jpeg (145.58 KiB) Visad 25430 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2436
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 109 times
Been thanked: 67 times

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av johan swe-1870 »

Då Silva nu har slutat tillverka sin magnetiska racingkompass 103RE börjar det blir svårt att hitta en vettig kompass till IF-båt. Snart blir man tvungen att börja med digital kompass istället.

Så jag försökte läsa på lite. Enligt klassregeln:
C.4.1 (b) (i): Utrustning; SOM FÅR ANVÄNDAS; Frivillig: En elektronisk kompass med digital visning.

C.4.2 (a) (i): Utrustning; SOM INTE FÅR ANVÄNDAS VID BANKAPPSEGLING MEN FÅR ANVÄNDAS VID ANNAN
KAPPSEGLING; Frivillig: Valfria elektroniska seglingshjälpmedel
Exakt vad betyder detta?

Tolkar man det benhårt får en elektronisk kompass endast visa kurs digitalt och inga andra funktioner är tillåtna. Det gör att minnesfunktioner är förbjudna. Därmed är varken inställning av båtens kryssvinkel eller funktioner för att bedöma vindriktning (hur mycket höjdar det?) eller funktioner för att bedöma startlinjens riktning i förhållande till vindriktning tillåtna.

Såvitt jag förstår det blir följden att de enda elektroniska kompasserna som tillåts är Velocitek Prism eller Nautalytics. De visar bara kursen du styr och inget annat. Resten får du räkna ut själv. Dessa kompasser hävdas vara tillåtna i Laserklassen.

Raymarine Micro har en funktion för att ställa in båtens kryssvinkel. Är det verkligen tillåtet enligt vår klassregel? Det innebär ju att man använder en minnesfunktion utöver den digitala visningen. Denna kompass tror jag är den som nämns tidigare i tråden som Tacktick liten. Även denna kompass verkar vara tillåten i Laserklassen.

Raymarine Race Master har fler funktioner än de ovan nämnda, Den kan visa hur många grader du höjdar på en kryssbog. Den kan också räkna ut hur sned en startlinje är. Det är tydligt att detta baseras på minnesfunktioner. Är det verkligen tillåtet enligt vår klassregel? Denna kompass tror jag är den som nämns tidigare i tråden som Tacktick stor.

Velocitek Prostart är ännu mer avancerad. Den kan bedöma avstånd till startlinje och en massa annat, eftersom den också har GPS i sig. Det är inte tillåtet enligt vår klassregel.

Så precis var går gränsen för vad som tillåts enligt vår klassregel? Får minnesfunktioner och räknefunktioner finnas? Isåfall; vilka?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2815
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av maja »

Det är bara vid bankappsegling som användningen av elektronik ombord är begränsad .Så vid SRS eller klassegling runt ön får man använda vad man vill.

Även om man kan ha synpunkter på följande, har man tillåtit stor och liten Tack Tick och motsvarande kompasser. De använder bara det jordmagnetiska fältet (fluxgate) , en timer och kanske även någon minnesfunktion i sin funktion. Men man tillåter t.ex inga instrument som har gps eller dgps och som kan räkna ut avståndet till startlinjen.

Det har visar sig att en alltför avancerad kompass blir dåligt användbar eftersom det stör fokus på annat. Själv har jag en liten Tack Tick som komplement till Silvakompassen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2436
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 109 times
Been thanked: 67 times

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vill veta vad som gäller vid bankappseging, inte annan kappsegling.

Tacktick finns inte längre. Stämmer det som jag har antagit att Tacktick liten = Raymarine Micro och att Tacktick stor = Raymarine Race Master?

Jag menar att klassregeln anger att det endast får finnas digital visning och inget annat. Hur kan det då komma sig att även räkneoperationer och lagring tillåts?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2815
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 58 times

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av maja »

Tack Tick Microcompass är identisk med Raymarine Microcompass. Bara namnet skiljer.

En Micro Compass bygger på fluxgate teknologi (magnetisk), visar kurs ift magnetisk nord eller vindriktning, dvs. samma funktioner som finns på en gammal hederlig racing/taktikkompass Dessutom har den en timer/klocka med nedräkningsfunktion.

Jag har inga problem med att använda en sådan kompass.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Raymarine tillverkar Tacktick kompass. Den är en magnetisk kompass. Fördelen är att den visar kursen rätt noga och det är lättare att läsa av kursen på håll. Stigande siffor för SB innebär högervridande vind och om det är många grader så kan det vara lämpligt med lovartssättning av spinnakern vid kryssmärket. Fallande siffor för BB innebär vänstervriden vind. Sen spelar det ju rätt stor roll var på banan man befinner sig för vilket vrid som kommer, det är ju inte särskilt bra att få ett höjdare (högervridande vind) när jag redan befinner mig långt ut på högerkanten och på den övre delen av banan, eftersom jag inte har någon nytta av detta vrid.

Vi använder aldrig kompass för bedömning av startlinjen. Det är för krångligt för oss. Skotar storseglet för optimal för när vi seglar parallellt med linjen för SB, kollar också vindex. Slår sen över och seglar samma sträcka tillbaka för BB och om vi behöver skota hem storen för att hålla samma kurs, så ligger startbåten i lovart. Gör ni lika?

Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av IF 2719 »

IF 2719 skrev: 29 jun 2023 16:38 Hej! Raymarine tillverkar Tacktick kompass. Den är en magnetisk kompass. Fördelen är att den visar kursen rätt noga och det är lättare att läsa av kursen på håll. Stigande siffor för SB innebär högervridande vind och om det är många grader så kan det vara lämpligt med lovartssättning av spinnakern vid kryssmärket. Fallande siffor för BB innebär vänstervriden vind. Sen spelar det ju rätt stor roll var på banan man befinner sig för vilket vrid som kommer, det är ju inte särskilt bra att få ett höjdare (högervridande vind) för SB om jag redan befinner mig långt ut på högerkanten och på den övre delen av banan, eftersom jag inte har någon nytta av detta vrid.

Vi använder aldrig kompass för bedömning av startlinjen. Det är för krångligt för oss. Skotar storseglet för optimal fart när vi seglar parallellt med linjen för SB, kollar också vindex. Slår sen över och seglar samma sträcka tillbaka för BB och om vi behöver skota hem storen för att hålla samma kurs, samtidigt som storen är rätt skotad, så ligger startbåten i lovart. Gör ni lika?

Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2436
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 109 times
Been thanked: 67 times

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av johan swe-1870 »

Klassregeln säger bara att en elektronisk kompass får ha digital visning. Det uppfattar jag som att minnes- och räknefunktioner inte är tillåtna vid bankappsegling. Jag misstänker att Raymarine Race Master har funktioner som gör att den får anses bryta mot klassregeln.

Utvecklingen har sprungit ifrån klassregeln. Klassregeln borde förtydligas, alternativt borde tekniska kommitten publicera en lista över precis vilka digitala kompasser som är tillåtna vid bankappsegling.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av IF 2719 »

Hej, jag tolkar inte regeln så (annars hade jag inte köpt den kompassen). GPS-kompasser är annorlunda då de kan visa fart över grund samt avstånd till tex startlinje. GPS-kompasser är godkända i Express-klassen, men inte i IF-klassen.
Nu 12 anmälda till SM, hoppas vi blir fler:)
Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2436
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 109 times
Been thanked: 67 times

Re: Elektronisk kompass

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag roade mig med att jämföra klassregler för ett antal olika klasser.

IF-båt https://www.ifboat.se/baten/klassregel/ ... atid=9&m=0
C.4 Utrustning
C.4.1 SOM FÅR ANVÄNDAS
(b) Frivillig
(i) En elektronisk kompass med digital visning.
(ii) Magnetiska kompasser
(iii) Mekaniska inklinometrar
(iv) Icke elektroniska vindriktningsvisare
(v) Kikare
(vi) Ur
(vii) Radioutrustning, mobiltelefon och GPS. Men de får bara användas i den omfattning som är tillåten av KSR, eller om seglingsföreskrifterna tillåter det.
(viii) Hängstroppar. Hängstropparna ska vara monterade i sittbrunnen och ska inte kunna sträckas utanför sittbrunnskanten.
(ix) Tågvirke
(x) Personlig utrustning
(xi) Campingutrustning
(xii) Säkerhetsutrustning
(xiii) Icke-elektronisk navigationsutrustning
(xiv) Värmare
(xv) Batteri
(xvi) Lanternor
(xvii) Verktyg
(xviii) Reservdelar
(xix) Ytterligare utrustning enligt C.4.1.(a)
C.4.2 SOM INTE FÅR ANVÄNDAS VID BANKAPPSEGLING MEN FÅR ANVÄNDAS VID ANNAN KAPPSEGLING
(a) Frivillig
(i) Loggar
(ii) Valfri navigationsutrustning
(iii) Valfria elektroniska seglingshjälpmedel
(iv) Radiokommunikationsradioutrustning och/eller mobiltelefon, men bara om seglingsföreskrifterna tillåter det.

606 https://www.svensksegling.se/om-oss/dok ... -2022.pdf/
C.3.1 b) Frivillig
(i) Elektronisk eller mekanisk tidtagarutrustning
(ii) En eller flera kompass(er) varav en får vara en elektronisk digital kompass. Den elektroniska kompassen ska drivas av ett internt batteri och/eller solceller och får ej ha några externa anslutningar för drift eller datasignaler.
(iii) Inga andra hjälpmedel är tillåtna för att hjälpa besättningen utanför båten än följande:
Kränghandtag som inte med någon del får sträckas utanför eller nedanför båtens relingskant exkl. list och fläns för dito. Med kränghandtag avses även hål i däck. Maximalt 6 krängband som skall ha sina bägge ändar fastsatta i sittbrunnens durk. Krängbandens längd får vara justerbar men de skall ej kunna sträckas utanför eller nedanför båtens relingskant exkl. list och fläns för dito. Så kallade fotbojor, fotstroppar eller varje anordning för att fästa foten vid krängbandet är ej tillåtna. Hängsele som får väga max 2 kg inkl. linor, i vått tillstånd. Selens stödpunkt får ej ligga ovanför eller utanför relingskanten inkl. list eller fläns för dito. Relingskantens utformning i denna punkt får ej avvika från utformningen i övrigt. Selen får ej användas utan krängband. Hängsele ska kunna lossgöras under belastning.
(iv) Verktyg och reservdelar efter ägarens gottfinnande. Dock gäller alltid begränsningarna i C.6.2 och C.7.2
(v) Valfri icke elektronisk navigations- och säkerhetsutrustning
(vi) Handhållen VHF

Safir https://docplayer.se/42325425-Klassregl ... kholm.html
C.3.1 (b) Frivillig
(i) Elektronisk eller mekanisk tidtagarutrustning
(ii) En eller flera kompass(er) varav en får vara en elektronisk digital kompass. Den elektroniska kompassen ska drivas av ett internt batteri och/eller solceller och får ej ha några externa anslutningar för datasignaler.
(iii) Kränghandtag, krängband som inte med någon del får sträckas utanför relingen. Krängbandens längd får vara justerbar. Så kallade fotbojor, fotstroppar eller varje anordning för att fästa foten vid krängbandet är ej tillåtna.
(iv) Verktyg och reservdelar efter ägarens gottfinnande
(v) Valfri icke elektronisk navigations- och säkerhetsutrustning
(vi) Förtöjningslina
(vii) Tågvirke
(viii) Lanternor
(ix) Personlig utrustning
(x) Kikare
(xi) Icke elektronisk vindindikator
(xii) Logg
(xiii) Ekolod


Neptunkryssare http://www.neptunkryssare.se/wp-content ... r-2019.pdf
c.3.1 (b) Frivillig
(i) Elektronisk eller mekanisk tidtagarutrustning
(ii) En eller flera elektroniska eller magnetiska kompasser
(iii) Hink eller öskar
(iv) Sjökort och navigationsbestick
(v) Lanternor
(vi) Valfria verktyg och reservdelar
(vii) Logg
(viii) GPS som visar position eller med hjälp av positionsangivelse kan räkna ut avstånd från båten till ex märke, endast tillåten vid distanskappsegling ej bankappsegling

Folkbåt https://folkboat.com/wp-content/uploads ... pdate.docx
8.50 Devices for the measurement of depth, speed through water, heading, timing and devices making use of the Global Positioning System (GPS) are permitted, but it is prohibited for the instruments to correlate measured data for depth and speed through water to any other measured data.

H-båt https://d7qh6ksdplczd.cloudfront.net/sa ... 220805.pdf
3.8.5. Electronic Equipment
Devices transmitting and correlating data relative to wind direction or speed or boat speed and location by means such as, but not limited to electronic, mechanical, hydraulic or pneumatic are prohibited from use whilst racing. Any boats fitted with this type of equipment shall have the display and the master units disabled to the satisfaction of the race committee. The use of an electronic digital compass with chronograph (timer and/or clock) is permitted. The compass must be entirely self-contained with either an internal battery or solar power. The compass shall have no external connections. This includes power supply and data inputs.

Express https://www.expresseglare.se/wp-content ... s-2019.pdf
C.5.2 OPTIONAL
(a) FOR USE
(1) Electronic or mechanical timing devices
(2) Magnetic compasses
(3) One electronic digital compass that may incorporate a timing device
(4) A speedometer that may be incorporated with the electronic compass
(5) A depth meter
(6) Personal equipment
(7) Mechanical Wind Indicators
(8) Tools and spares
(9) Mobile Telephones, Radio receivers and VHF-radios
(10) GPS based navigation and tactical instruments. Such instruments may not be networked with other instruments.
(11) Berth cushions consisting of up to 4 forepeak cushions covering the whole forepeak berth area, 2 saloon berth cushions and one quarter berth cushion each of no less than 50 mm thickness and 4 saloon backrests of no less than 120 mm thickness.
(12) Additional equipment as per C.5.1
(b) NOT FOR USE
(1) Electronic navigation devices and wind instruments. If installed such equipment shall be disabled e.g. by disconnecting the power and/or signal cables.
(2) One outboard engine with fuel.
(3) Mooring lines and fenders

J24 http://www.j24class.org/wp-content/uplo ... s-2022.pdf
C.7.2 FITTINGS – MANDATORY
(a) FOR USE WHILE RACING.
(9) A minimum of one fixed (if the mount for the device is fixed to the mast or hull, it satisfies this requirement) device to deliver either a magnetic compass heading or course over the ground. This device shall not include charting capability.

Etchells https://etchells.org/assets/documents/E ... v_2019.pdf
C.5.1 (b) OPTIONAL
(1) Electronic or mechanical timing devices
(2) Magnetic compass
(3) Self contained digital compass – giving no more than direction, tacking prompt and timer
(4) Extra hand pumps and/or electric bilge pump system (pump, battery, wiring and switches) weighing no more than 6.0 kgs. in total, with the battery securely positioned in the port seat locker and easily removable.
(5) Depth sounder not piercing the hull, to be used ONLY when permitted by a National Authority for races confined to boats of their own nationality
(6) Electronic video recording apparatus
(7) VHF Radio

Laser https://www.laserinternational.org/rule ... ass-rules/
22. Compass, electronic equipment and timing devices
1. One compass mounted on any part of the deck or the cockpit is permitted if the hull cavity is not pierced by anything other than the fasteners. Compasses may not be fitted to inspection ports. An additional wrist mounted compass is permitted. Electronic, self-contained, digital compasses using only magnetic input are permitted.
2. Timing devices are permitted.
3. A timing device and electronic compass may be integrated in the same device.
4. A compass or timing device must not be capable of displaying, delivering, transmitting, receiving, calculating, correlating or storing information about wind speed, wind direction, boat speed or boat position.
5. Any use of electronic equipment not specifically allowed in the rules is prohibited unless the rules are modified by the sailing instructions.
Laserklassen har även tolkningar som anger vilka kompasser som är tillåtna https://www.laserinternational.org/rule ... pretations

Man kan se att de olika klasserna har valt lite olika sätt att ange vad som är tillåtet gällande elektronisk kompass.

Jag måste faktiskt också tycka att IF-båtens klassregel är otydligare än de flesta andra vad gäller vilket slag av elektronisk kompass som får användas. Som jag har skrivit tidigare i tråden kan man mycket väl landa i att en elektronisk kompass endast får visa kursen digitalt och därmed är inget annat tillåtet.

Lite förvånat ser jag också att den enda klocka som får användas i IF-klassen är ett ur. Ur får nog anses vara ett mekaniskt instrument som mäter tid. Hur många seglare idag äger ett fjäderdrivet ur?

För att råda bot på de här otydligheterna behöver vår klassregel uppdateras. Tills det blir gjort behöver seglingsbestämmelser för varje bankappsegling precisera både "elektronisk kompass" och "tidtagningsutrustning" för att undvika risk för protest mot avvikelse från klassregeln.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar