Tack!
Ny teakdurk i sittbrunnen?
Moderator: Moderator
Ny teakdurk i sittbrunnen?
När jag köpte min båt fanns ingen teakdurk till sittbrunnen. Jag tycker att det är rätt charmigt med teak och framför allt så försvinner ju smulor och smuts ner och göms därunder
Jag har letat och letat men inte hittat någon som vill bli av med sin... Är det någon som har byggt en själv och kan tipsa om hur jag bör gå tillväga, eller är det någon som vet var jag kan få tag på en?
Tack!
Tack!
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 80 times
- Kontakt:
Re: Ny teakdurk i sittbrunnen?
Jag tror det har funnits en standarddurk att köpa till IF-båten. Om jag minns rätt har den längsgående teakribbor, vilka rimligen sitter samman med några tvärgående under.
Till andra båtar är det annars vanligare med en durk där ribborna är infällda i varann och bildar ett rutmönster på ovansidan.
Oavsett vilken typ du gör ska du se till att vatten kan rinna fritt bakåt mot självlänsarna, annars samlas smuts och fukt och blir otrevligt. Använder du bordet i sittbrunnen får du förstås också komma ihåg att se till att bordsbenen kan stoppas ned till hållarna genom hål i teakdurken på lämpliga ställen.
För min del tycker jag det är perfekt utan teakdurk, eftersom jag använder sittbrunnen som plats för en del matlagning och som plats att diska på stående i ruffen med borttaget trappsteg. Därför tycker jag det är bra att den är lätt att torka av efteråt.
Till andra båtar är det annars vanligare med en durk där ribborna är infällda i varann och bildar ett rutmönster på ovansidan.
Oavsett vilken typ du gör ska du se till att vatten kan rinna fritt bakåt mot självlänsarna, annars samlas smuts och fukt och blir otrevligt. Använder du bordet i sittbrunnen får du förstås också komma ihåg att se till att bordsbenen kan stoppas ned till hållarna genom hål i teakdurken på lämpliga ställen.
För min del tycker jag det är perfekt utan teakdurk, eftersom jag använder sittbrunnen som plats för en del matlagning och som plats att diska på stående i ruffen med borttaget trappsteg. Därför tycker jag det är bra att den är lätt att torka av efteråt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
Janne på Ifigenia
- Been thanked: 2 times
Innan du barkar sta och bygger något, kan du väl prova med Göran Helmer på Marieholm Strömstad Marina, tel 0526-13960. Det finns visserligen ingen durk i hans prislista, men det skadar aldrig att fråga... Han har en hemsida på http://www.marieholmboat.se, men brukar vara enklast att kontakta via telefon.
Lycka till!
Janne
Lycka till!
Janne
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Jag har haft en sittbrunnstrall som den kallas. Jag hade den typen med smala ribbor, som var hopmonterade med ett antal tvärgående dito. Vårdade den ömt genom att lacka den mest varje säsong, så den var blank och grann.
Men jag sålde den, för jag upplevde att det alltid samlades diverse skräp mellan ribborna. Dessutom slamrade det som på en fallfärdig träbrygga när man klev på den.
Jag har definitivt inte saknat den. Numera räcker det med en hink vatten för att få bort smulor, sand och annat skräp. Dessförinnan fick man skämmas litet när man lyfte den...
Men jag sålde den, för jag upplevde att det alltid samlades diverse skräp mellan ribborna. Dessutom slamrade det som på en fallfärdig träbrygga när man klev på den.
Jag har definitivt inte saknat den. Numera räcker det med en hink vatten för att få bort smulor, sand och annat skräp. Dessförinnan fick man skämmas litet när man lyfte den...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
-
Janne på Ifigenia
Vi har säkert samma trall som Maja, men ser saken lite annorlunda eftersom vi trivs väldigt bra med det i vårt fall oljade exemplaret. Slamrar mycket sällan, döljer smulor och annnat mojs som ju är halva finessen som Magdalena också insett; hur mycket det påverkar städtiden vet jag inte eftersom vi alltid haft vår trall. Jag tycker den ökar trivseln och minskar behovet av städning till 2-3 ggr per säsong, och inte skäms jag heller...
- maja
- Moderator
Ja det är väl så på IF-båtar... att man döljer skräpet under trallen, på samma sätt som man ibland sopar smulorna under mattan hemmavid... 
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Kan någon ta ett kort på denna trall, jag skulle vilja tillverka en sådan till min båt och vill gärna den skall se ut som orginalet.
Fredrik Ringblom
- maja
- Moderator
För att få en aning, kanske du kan kika i "Broschyr 3 på IF-båten från Marieholms Bruk" som finns i artikelarkivet. På fjärde sidan, i en bild har du en vy in i sittbrunnen på en seglande båt som kränger väldigt mycket. Dessutom finns på sjätte sidan en stilisering av trallen på båtskissen.
I båda fallen är det den typ av trall med litet bredare ribbor mas ser.
I båda fallen är det den typ av trall med litet bredare ribbor mas ser.
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- Martin IF-1677
- Been thanked: 1 time
Hej!
Här är några bilder på durken. Du får gärna låna den om det hjälper, jag brukar inte använda den så ofta.
Framsidan Baksidan
Här är några bilder på durken. Du får gärna låna den om det hjälper, jag brukar inte använda den så ofta.
Framsidan Baksidan
Tack för superfina bilder.
Jag ska försöka göra en ritning utifrån bilderna.
Om det inte blir bra kanske jag lånar den för att måtta av den.
Stort tack.
Jag ska försöka göra en ritning utifrån bilderna.
Om det inte blir bra kanske jag lånar den för att måtta av den.
Stort tack.
Fredrik Ringblom
-
Janne på Ifigenia
Fredrik, trallen du ser på bilderna är - om original eller ej - i varje fall mycket mer komplicerad än den vi har (och säkert betydligt mer tidsödande att tillverka). Tyvärr har jag mkt små möjligheter att plåta och publicera, det var därför du fick mitt förslag om inspektion på plats i Ängby via SMS i helgen.
På vår trall är det bara längsgående ribbor att gå på, de tvärgående som håller samman ligger dolda på undersidan vilket ju borde vara enklare att få till. Marek, ser inte din ut så också?
På vår trall är det bara längsgående ribbor att gå på, de tvärgående som håller samman ligger dolda på undersidan vilket ju borde vara enklare att få till. Marek, ser inte din ut så också?
- maja
- Moderator
Min såg ut så som Janne beskriver...innan jag sålde den till en som bodde i Sigtuna i mitten på 90-talet. Tog med den som incheckat bagage på planet till Arlanda och där stod kunden och väntade...Sa att det var ett nöje att göra affärer med mig...
Jag menar även att den som Janne har är originalvarianten.
Annars...om Janne har en mobiltelefon med kamera och ett normalt 3-g abonnemang, kan han plåta trallen och sända bilden i ett mms...
Jag menar även att den som Janne har är originalvarianten.
Annars...om Janne har en mobiltelefon med kamera och ett normalt 3-g abonnemang, kan han plåta trallen och sända bilden i ett mms...
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Min är också av en modell som ser enklare ut att tillverka. Den är dessutom i två bitar, en bit som går fram till höjd med skotbalken och en större bit framför. Går det att få in en bild i forumet? Isåfall skulle jag kunna ta en bild och lägga ut här...
Lite bilder på ovansidan:
[attachment=2]IMG_3692.JPG[/attachment]
[attachment=1]IMG_3693.JPG[/attachment]
[attachment=0]IMG_3694.JPG[/attachment]
[attachment=2]IMG_3692.JPG[/attachment]
[attachment=1]IMG_3693.JPG[/attachment]
[attachment=0]IMG_3694.JPG[/attachment]
- Bilagor
-
- IMG_3694.JPG (163.32 KiB) Visad 21505 gånger
-
- IMG_3693.JPG (174.04 KiB) Visad 21508 gånger
-
- IMG_3692.JPG (190.71 KiB) Visad 21508 gånger
Några bilder på undersidan:
[attachment=1]IMG_3695.JPG[/attachment]
[attachment=0]IMG_3697.JPG[/attachment]
Nu har du lite olika förslag på olika "originalsittbrunnstrall" att välja på. De verkar ju kunna se ut lite hursomhelst...
[attachment=1]IMG_3695.JPG[/attachment]
[attachment=0]IMG_3697.JPG[/attachment]
Nu har du lite olika förslag på olika "originalsittbrunnstrall" att välja på. De verkar ju kunna se ut lite hursomhelst...
- Bilagor
-
- IMG_3697.JPG (181.18 KiB) Visad 21498 gånger
-
- IMG_3695.JPG (177.81 KiB) Visad 21498 gånger