Lite vatten i kölsvinet - råd önskas

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Carl Wahlström
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 apr 2023 13:57
Has thanked: 1 time

Lite vatten i kölsvinet - råd önskas

Inlägg av Carl Wahlström »

Hej på er visa IF-ägare! Upptäckte detta i kölsvinet längst bak på min IF från -69.
20230410_132648.jpg
20230410_132648.jpg (95.85 KiB) Visad 1129 gånger
Efter att ha torkat lite såg det ut såhär.
20230410_134032.jpg
20230410_134032.jpg (90.32 KiB) Visad 1129 gånger
Vad bör man göra åt detta? Hur akut/snabbt behöver det fixas?

Vänligen,
Calle
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lite vatten i kölsvinet - råd önskas

Inlägg av maja »

Eftersom det verkar vara mycket rostigt på ovansidan av ballastjärnet, kan man misstänka vattenintrång av saltvatten. Det kan vara vid det nedre roderfästet.

Innan du fortsätter, bör du alltså först försäkra dig om att båten är tät. Om det läcker in vatten, lokalisera varifrån det kommer. Smaka på vattnet för att avgöra om det läcker under vattenlinjen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Lite vatten i kölsvinet - råd önskas

Inlägg av johan swe-1870 »

Detta är båtens invändigt lägsta punkt. Så oavsett var det kommer in hamnar det till slut där nere. Det behöver inte ens vara en läcka; vid ordentligt regn kanske du själv drar ner en massa vatten på kläder och utrustning.

Jag har också hittat gammalt vatten där nere. Var det kom in vet jag inte, men numera är det torrt.

Torka torrt ordentligt och kryp sedan runt överallt och undersök om det finns en läcka nånstans. Kolla först roderfästen, självlänsar och bordsfästen, jobba sedan vidare.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Lite vatten i kölsvinet - råd önskas

Inlägg av maja »

Bara ett förtydligande:

Min IF från -71 saknar dräneringshål i bottenstockarna, så det vatten som kommer in för om ruffskottet stannar i någon av kölsvinsfickorna framför nergången eller under tofterna.

Om det finns vatten i det djupa kölsvinet akter om nedgången, måste det i min båt ha kommit in akter om nedgången.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Lite vatten i kölsvinet - råd önskas

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, det stämmer. Det är mindre troligt att läckage längre fram i båten eller allmän väta tar sig ner dit om det saknas dräneringshål i bottenskotten. Inte heller min båt har sådana hål.

Men uppifrån inträngande vatten i akterskeppet kan hamna där, t ex läckage från bottenventilerna, sittbrunnens bordsfästen, kanske stuvfackens bottnar om de är dåliga eller möjligen från ruffluckan. Vi förvarar diskbalja med diverse grejs i under sittbrunnen, så om vi är riktigt slarviga kan vatten spillas ut som rinner ner i kölsvinet.

Skulle det sitta en gammal givare till en mekanisk sumlog på sidan nere i kölsvinet skulle jag misstänka den först.

Fler inlägg med bilder av utrymmet finns i Lagning av frostsprängning i kölsvin.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar