Antennkabel och installation

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av Janne på Ifigenia »

[quote="maja"]Varför kan man inte ha kabeln hängande som andra elkablar och fall. Inte blir det väl särskilt mycket mera skrammel med en tråd till inne i mastpipan...

För mig får Fredrik göra som han vill; här i tråden finns ju indikationer på att det funkar bra att ha den i masten också. Minns inte varför jag valde likrännemontering men jag gjorde väl bedömningen att det skulle vara lättare. Nu svarade jag bara på frågan om limmet.
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av SWE1489 »

Jag drog min kabel inne i masten.
Den känns liksom lite mera "ur vägen" då.
Peter, IF-1489 Göteborg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av maja »

Janne, hur gör man vid likrännemonterng när kabeln ska passera bomfästet?

Mitt eget bomfäste sitter utanpå likrännan, så det går fint att dra kabeln innanför, men jag har sett bomfästen som sitter inne i rännan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av IF1158 »

Huvudanledningen att jag vill dra i likrännan är att jag inte får till nån vettig ingång på kabeln i toppen på min Proctormast från 1974, guldvarianten.
Eftersom det är gott om plats i likrännan att dra kabeln där, den är inte ivägen varken för travare eller replik så tycker jag det blir en enkel och bra installation.
Men som Janne skriver, valet av lim är viktigt.
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av maja »

Är enig med både dig och Janne att valet av lim är viktigt. Det är ju inte roligt att ha en lös antennkabel som trasslar sig när storseglet ska hissas eller firas. Dessutom gäller det väl att få in kabeln in i något hörn av likrännan, vilket väl bara kan göras med masten liggande horisontellt.

Travare glider längst ut i spåret av rännan (åtminstone sådana som jag har) vilket torde minimera eller t.o.m. eliminera framtida problem. Med replik kanske det kan bli litet värre om antennkabeln är för tjock eller hamnar litet fel.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Hm, om bomfästet sitter i rännan så skulle jag nog kasta in handduken och dra i masten. Dvs, allt beror ju på vad som känns jobbigast/möjligt. På vår Seldénmast är likrännan tänkt för kabelmontage men självklart gjordes det med liggande mast och dessutom ett egentillverkat (i princip) specialverktyg av en bockad plåt så att man säkert kunde peta ut kabeln i rännhörnet. Det visade sig också att pipen på limflaskan inte var så lång och smal som verkligheten krävde vilket löstes med en bit cykelventilgummi trädd på pipen.

Det Marek skriver om travare kan jag intyga fugerar också i praktiken; vi har aldrig haft något problem med att våra kommit i konflikt med kabeln.
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av FredrikH »

Att dra in kabeln i toppen måste väl vara det lättaste problemet att lösa; borra antingen i maströret eller i mastbeslaget och dra igenom kabeln... Kabeln kan ju gärna gå i en liten båge där uppe i toppen om det behövs, det finns ju bara storfallet att ta hänsyn till däruppe.

Jag skulle definitivt ha valt att dra kabeln inuti masten. Hur har du tänkt att dra kabeln genom däck förresten? Det är visst ganska vanligt att en dåligt installerad däckskontakt nära mastfoten kan orsaka läckage som får mastbalken att tappa hållfasthet med sättningar i däcket och svårigheter att spänna upp riggen som följd.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Antennkabel och installation

Inlägg av johan swe-1870 »

IF1158 skrev:Huvudanledningen att jag vill dra i likrännan är att jag inte får till nån vettig ingång på kabeln i toppen på min Proctormast från 1974, guldvarianten.
Eftersom det är gott om plats i likrännan att dra kabeln där, den är inte ivägen varken för travare eller replik så tycker jag det blir en enkel och bra installation.
Men som Janne skriver, valet av lim är viktigt.
En mast från 1974 tror jag ser ut ungefär som denna, förutsatt att det är den vanliga droppformade Proctormasten:

Bild

Vart ska kabeln ta vägen vid bomskenan som syns mitt i bilden?

Jag hade borrat hål i toppen nånstans istället, jag med, och dragit kabeln inne i masten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar