Jag har sett att det finns flera olika modeller av bomtält. Det är lite intressant att diskutera för- och nackdelar med de olika varianter som finns.
Mitt eget bomtält följde med båten när jag köpte den för snart 30 år sedan. Jag vet inte var det är gjort, men det ger intryck av att vara tillverkat av en kapellmakare som vet hur det ska göras. Det ser ut så här:
Det är högt och ganska smalt. Det hänger i fyra galgar under bommen. För att montera det hissar man upp bommen i mastskenan och i dirken, knopar fast galgarna runt bommen och sedan knopas det i nederkant vid lämpliga beslag.
Det är en fördel att det är så högt. Man kan stå upp inne i det och slipper ha bommen att trängas med. Galgarna är inte längre än att tältet går att rulla samman och får plats att stuvas ner i en salongskoj. Nackdel är att det tar lite tid att fästa det överallt och så ser båten ganska löjlig ut när tältet är monterat. Men praktiskt är det!
En helt annan variant är denna som många tyska IF-båtar har:
Dessa tyska bomtält är väldigt snygga. Men de är så låga att man bara kan sitta inne i dem, vilket jag nog tror jag skulle tycka är begränsande i längden. De kopplas fast i sprayhooden med dragkedja och står med byglar.
Vad har du för bomtält? Vad har det för fördel och nackdel?