Invändig renovering av Mon Ami

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Awide »

När pandemin slog till skaffade vi IF-båt och seglade glatt första sommaren. Efter första säsongen gjorde vi en renovering av bottenfärgen och friborden, och nu efter säsong två har det blivit dags att göra något åt insidan. Vi skapade upp en blogg för att dokumentera arbetet (https://monami.awide.se), men vi har haft mycket hjälp av forumet här så vi vill gärna ge tillbaka genom att lägga upp det här också. Med förbehåll för att vi endast är glada amatörer. :mrgreen:

// Arvid & Sofia
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Påbörjar demontering av inredning

Inlägg av Awide »

Under sommaren har vi haft stora problem med att det läckt in vatten vid främst babords stickkoj, men även på styrbordssidan. Skrovbeklädnaden har släppt på flera ställen, och när vi tjuvkikat under den har resultatet varit en svart sörja.

Hur mycket vi än vill skylla på det tråkiga vädret så är det oundvikligt att behålla båten i sitt nuvarande läckande format. Eftersom skrovbeklädnaden har släppt på sina ställen (och ser riktigt äcklig ut bakom) har vi bestämt oss för att all inredning måste ur. Dels för att mattan är äcklig/möglig och dels för att det är krångligt att komma åt många av de skruvar som går genom däck under mattan.

Vi börjar med att montera ner soffan, med blandat resultat. Kort sagt är 48 år gamla mässingskruvar inget kul alls. Antingen rundar en huvudet, eller så går de av på mitten. En ytterst liten minoritet släppte och kom ut i ett stycke. Vid några tillfällen fick till och med borren jobba en del, men den gjorde mer skada på träet än skruvarna…

Bild

Bild

Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Mer demontering invändigt

Inlägg av Awide »

Fortsatt arbete med att demontera inredningen. Idag fick vi bort större delen utav garderoberna och trädetaljer kring mastbalken. Det gjorde att vi kunde riva ner mattorna runt fönsterna. Även plasttaket runt ruffluckan åkte ner, men vi har ingen aning hur vi får ut det ur båten…

När det gäller mastbalken så har IF-båten tyvärr en extremt oplanerad däckgenomföring till topplanternan rakt igenom mastbalken. På vår IF, liksom många andras, har det runnit in vatten i genomföringen och in i balken. Vi tror och hoppas att balken är relativt intakt, även om vi kan se i lamineringen att det har gått vatten en bit runt hålet för genomföringen. Att renovera mastbalken är ett stort projekt som vi gärna undviker, även om det finns bra dokumentation från Johans Renovering av Infinit.

Bild

Bild

Bild

Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Nästan all inredning ute

Inlägg av Awide »

Det gäller att iterera på dessa fantastiska mässingskruvar som går sönder åt höger och vänster, annars får en aldrig ut dem. Det värsta är att de sista som är kvar nu är svårtast att få ut. De sitter som berget och något skruvhuvud finns knappast kvar.

Den gamla ventilation monteras ner. Även denna kommer behöva bytas ut, plasten trasades sönder när vi drog ner den…

Bild

Hyfsat fritt bakåt.
Bild

Lite kvar i främre delen.
Bild

En närmare titt på fuktskadan i mastbalken.
Bild

Ja… Här har det alltså gjorts ett antal hål för lanternan, men hålen är inte igenfyllda. Inte konstigt att det läcker in vatten.
Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Mögelsanering

Inlägg av Awide »

Så blev det några grader varmare och vi begav oss tillbaka till båten för att stilla renoveringsbehovet något. Den initiala smutsen togs bort med varmt vatten och såpa, och sedan sprejades med mögelbort från Hjertmans.

Bild

Bild

Fantastiskt fint ursågat hål för skorstenen till värmaren (inte jag!)..
Bild

Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Slipning av teak

Inlägg av Awide »

Teaken fortsätter bli utsatt för mögelsanering. En del av inredningen ser riktigt, riktigt tråkig ut. Det är oklart om vi kommer kunna återanvända allt.

Bild

Bild

Tidigare ägare har tyvärr målat en del av teakinredningen i vitt istället för att låta det vara teak. Tråkigt tycker vi, och bestämmer oss för att försöka slipa bort färgen.
Bild

Vi plockar även ner taket i förpiken, och konstaterar att här har det också läckt vatten… Har det varit torrt någonstans på båten?
Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Magisk teaktvätt

Inlägg av Awide »

Mer arbetshelg. Vi fortsätter med att slipa bort vit färg från teaken.

Bild

Bild

Vi monterar ner de sista delarna av inredningen. Här har någon varit kreativ och byggt som ett skåp runt kompassen. Lösningen i sig är vettig men det hade inte skadat att kosta på sig rostfri skruv…
Bild

Det börjar blir tomt.
Bild

Bild

Den aktre skottet som stödjer sittbrunnen var helt dyblött tidigare då det runnit ner vatten från skotbalken. Nu har det fått torka ur och vår lekmannamässiga bedömning är att det kommer hålla ett bra tag till om det får vara torrt.
Bild

Sedan kör vi igång med teaktvätt på inredningen och jisses vilken skillnad det blir på grejerna. Det flyter ut orimliga mängder smuts när medlet fått verka. Det kanske finns hopp för inredningen i alla fall.
Bild

Bild

Vi jonglerar teaktvätt, slipning och hundvalp. Sedan börjar vi även demontera alla beslag på båten. Vi har aldrig använt mantåg, men stöttorna står kvar sedan tidigare ägare. Då vi är nyblivna hundägare kanske vi väljer att använda oss av mantåg till säsongen, men oavsett måste stöttorna tätas. O ena sidan är placering av stöttorna logisk, så nära relingen som möjligt. O andra sidan innebär det också att allt vatten som rinner av båten rinner förbi stöttorna.
Bild

Monterar bort skotskenan till focken.
Bild

Och börjar plocka av ruffluckan.
Bild

Sist men inte minst tar vi bort IF-båtens akilleshäl, däckskontakten genom mastbalken. Hejdå, vi ses aldrig igen. 😈
Bild

Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Blir det sjösättning 2022?

Inlägg av Awide »

Det går långsamt. I viss mån kan vi skylla på vädret då många av våra moment kräver minst 5 grader vilket vi inte har än. Det försvinner också tid till hundvalp och flytt till ny bostad. Någon sjösättning i maj lär det knappast bli, förhoppningen är sjösättning till midsommar (lagom till semestern). Men det finns en överhängade risk att det inte blir någon sjösättning alls. När vi nu tar oss tiden att göra jobbet så vill vi göra det bra. Mon Ami har funnits i snart 50 år och vi ser gärna att hon finns i 50 år till. Så att stressa fram en sjösättning känns inte rätt. Nåväl, det är “bara” april än så länge.

Vi fortsätter med att demontera beslag under helgen. På lördagen yr snön och för att inte få in för mycket väta i båten får vi avbryta efter ett par timmar. En inomhushall hade inte varit helt fel nu…

Under söndagen skiner solen, temperaturen kryper upp mot 7-8 grader och vi får bort alla beslag.

När vi monterar av skotskenan för genuan följer nästan alla skruvar med. Några går av men de kan vi banka ut. De som sitter värst är de som fått mest fukt på sig, murket trä kommer upp när vi drar upp skruvarna…
Bild

Vi fortsätter med röstjärnen, inga överraskningar här. Inför säsongen kommer vi att byta till de danska röstjärnen, då original kan gå av vid hård belastning.
Bild

På undersidan i båten sitter en stor platta som avlastar trycket för vanten. Mellan skrov och platta ligger ett svart lager av… mojs?
Bild

Vidare mot SM i obekvämliga arbetsställningar, mot röstjärnet till förstaget (heter det så eller är röstjärn bara för vant? 🤔). Platta ut metallskivan som låser, sedan “lätt” smeka bultarna med gummiklubba. Efter milt våld har de ploppat ut.
Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan var det vinscharna. Finns det någon bättre känslan när man plockar av ett lock och hittar 4 rundade skruvar under? Två av dessa lyckas jag rubba, resten bara slinter. Det går inte att se vinscharna från undersidan heller, de sitter i ett dolt utrymme. Vi avvaktar med vinscharna så länge.
Bild

I styrbords stuvfack hittar vi även ett hål. Inte konstigt att det runnit in vatten i båten när vi lagt in blöta tampar och ankare här.
Bild

Så blev alla beslag bortttagna (nåväl, loggen och vinscharna är kvar) och hon ser naken ut. Helt klart märks också att inredningen har en viss uppstyvande effekt på skrovet.
Bild

Bild

Slut för denna helgen. Vi har dock fortfarande några problem:
  • Hur får man ut innertaket till förpiksluckan?
  • Hur får man bort den sista teaken runt nedgång vid ruffluckan?
  • Hur sjutton ska vinscharna kunna demonteras? Förslag mottages tacksamt.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av johan swe-1870 »

Bra jobbat!

Det där ser mycket ut som min gjorde vid motsvarande arbete för några år sedan. Ja, man hittar ganska många olika gamla läckor och konstigheter.

Ni ska se att träsnickerierna kommer att bli fina efter tvätt och ny ytbehandling!

Innertaket runt förpiksluckan tror jag inte går att få ut, inte utan att man först lyfter av däcket från skrovet. Så ni får nog leva med det inne i båten under arbetet. Lägg det upp och ner längst fram i fören, eller stoppa in det under sittbrunnen.

För att få av träskottet vid sidan av ruffluckan, behöver ni nog ta bort de tre listerna till ruffluckan först. Sedan bör det gå att få loss träskivorna.

Vinscharna tror jag enbart sitter med självgängande skruv, då undersidan inte går att komma åt. Fast jag har aldrig tagit bort mina så jag vet inte säkert.

Det är intressant att läsa om sånt här arbete. Det blir kul att följa fortsättningen!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Awide »

Tack för peppen och svaren Johan! Vi har tagit mycket inspiration från din tråd kring renovering av InFinit.

Ska se om vi kan få bort de sista listerna runt luckan, någon verkar ha använt tätningsmedel mellan listerna och skrovet. Kanske går de att lätta på utan att knäcka listerna.

Vinscharna kanske får sitta kvar så länge, det är lätt att dra på sig många projekt samtidigt. Men jag reflekterade också över att de sitter i ett dolt utrymme, intressant val när de designade båten.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Andreas89 »

Kul att få hänga med i arbetet! Även min båt börjar bli mogen för att rivas och få ny klädsel invändigt så det kan nog vara dags att ta tag i det efter torrsättning i höst.
Jim
Inlägg: 114
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 21 times
Kontakt:

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Jim »

Precis som Johan skriver känns mycket igen. Jag ser att du också har sprickor i överkant av dina bottenstockar.

Jag har alltid försökt återanvända så mycket som möjligt av inredningen som bara går. Mindre slipskador på skivorna går att fixa med lite bets i lämplig kulör och ett gäng spritpennor i olika bruna nyanser. Det fungerar åtminstone om man skall lacka inredningen. Jag har ingen aning om det går att olja ovanpå en sådan lagning men prova på en liten bit skräpplywood först.
Det finns även ett speciellt infärgat vax som man kan laga småskador med. Man får helt enkelt prova sig fram men generellt går det att rädda rätt så hårt åtgången inredning

Ett annat tips innan du börjar klistra på skrovisoleringen; om du stör dig på att solen skiner igenom fribord och skrovisolering - välj en annan skrovisolering eller måla skrovet innan du klistrar dit isoleringen. Det kom lite som en överraskning för mig, att isoleringen inte var mer ljustät än den var, men det är inget som stör mig.

Det är mycket jobb med en totalrenovering av IF:en men när man väl är klar med renoveringen så känner man sig riktigt nöjd!
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av Awide »

Kul att du tycker det Andreas! Jag kan varmt rekommendera att börja tidigt, kanske ta upp båten lite tidigare än tänkt. Många moment kräver tillräckligt hög temperatur. Annars kan man vänta till våren men sen sjösättning är inte särskilt roligt. :roll:

Härligt Jim, vi har faktiskt kikat in en del i dina trådar och bloggen, Ila blir ju tokfin! Tack för tips om teaken, vi får se hur illa det ter sig när vi fått allt tvättat och klart. Skrovbeklädnaden har jag inte ens tänkt på, tack för tipset! Precis som du säger mår bottenstockarna inte bra, började mecka med dem i början på veckan, kommer mer inlägg snart.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Slipa slipa slipa

Inlägg av Awide »

Dags att ge sig på limmet. Vi testar några olika metoder: ståltrissa, slippapper, grovrengörare mfl. Vi konstaterar att grovrengöraren är klart mest effektiv men dammar väldigt mycket. Ska man ta bort lim på små ytor och skona gelcoaten under rekommenderas ståltrissa. Den kladdar ihop limmet till en boll som sedan kan avlägsnas. Vi har mer bråttom än så, därav fick grovrengöraren göra jobbet.
Bild

Att slipa färg och lim från 70-talet vill vi inte ens veta vad det kan åstadkomma för effekter på kroppen. Heltäckande klädsel och munskydd, viktigt!
Bild

Det blir rejält dammigt i båten efter behandlingen..
Bild

Bild
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Invändig renovering av Mon Ami

Inlägg av johan swe-1870 »

Awide skrev: 18 maj 2022 08:05 Ska se om vi kan få bort de sista listerna runt luckan, någon verkar ha använt tätningsmedel mellan listerna och skrovet. Kanske går de att lätta på utan att knäcka listerna.
Faktum ärn att en av mina lister sprack lite när jag tog bort den vid min renovering, just för att den satt fast i sin tätningsmassa. Jag försökte limma samman den innan återmonteringen. Det blev nog bara sådär, då jag fortfarande kan få in en aning vatten vid kraftigt regn. Jag borde nog göra nya lister för att komma till rätta med problemet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar