M26 byte till elmotor

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

Vi håller på att byta ut vår gamla dieselmotor till en elmotor och jag föreställer mig att en och annan här på IF-sidan kan vara intresserade av hur det fortskrider. Det är väl också sannolikt att jag behöver ett och annat tips om att plasta in nya fästen eller så. Båten heter Ariel och ligger i Borstahusen, och vi som jobbar heter Teo och Eta.

Vår gamla MD5:a (ja, egentligen backslag och axellager) gav upp förra sommaren, och det som varit väldigt fantasifulla drömmar om att sätta in en elmotor blev plötsligt mycket aktuellt. Det var egentligen först när vi tagit upp båten i höstas som vi förstod att en reparation av pentan inte var aktuell, så hela projektet började i mitten av oktober.

Vi satte igång med att inventera vilka motorer som fanns, samtidigt som vi började demontera. Även om jag har rätt bra koll på hur motorn fungerar och har skruvat med det mesta var det lite överraskande att det var mycket grejer som skulle ut. Då började också en intensiv kunskapsinhämtning angående elmotorer, litiumbatterier och själva bytet.
GX8-1050961.jpg
GX8-1050961.jpg (138.75 KiB) Visad 10485 gånger
Några lådor med grejer, många meter slangar och sladdar för olika ändamål, tank, och så förstås motorn. I januari lyfte vi ut motorn.
DSC_0197 (2).JPG
DSC_0197 (2).JPG (311.49 KiB) Visad 10485 gånger
Sen har vi städat och städat, men också fixat nytt propelleraxellager ...
GX8-1050977.jpg
GX8-1050977.jpg (106.25 KiB) Visad 10485 gånger
... och tagit itu med oförutsedda uppgifter.
G9-1007647_1.jpg
G9-1007647_1.jpg (106.82 KiB) Visad 10485 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av johan swe-1870 »

Det här kommer att bli intressant att följa!

Jag undrar så vad det är för ruttet trä på sista bilden.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

Den ruttna träbiten sitter på insidan av mittersta roderfästet. Satt :P
G9-1007653_1.jpg
G9-1007653_1.jpg (105.15 KiB) Visad 10474 gånger
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

Arbetet har gått sakta på sistone. Det har varit kallt och blåsigt och så har vi väntat på att motorn ska levereras. Nu har vi fått själva drivlinan, grejorna från motor till propeller, men elektroniken får vi vänta på ett tag till.
Vi har i alla fall städat färdigt och snyggat till bakom motorbädden.
G9-1008005.jpg
G9-1008005.jpg (102.63 KiB) Visad 9601 gånger
Det har ju varit en hel del att göra ändå. Städning och målning, kylvattenintaget skulle plastas igen och de gamla, smutsiga ljudisoleringsskivorna tas bort mm, mm.
G9-1008021.jpg
G9-1008021.jpg (184.56 KiB) Visad 9601 gånger
Det blev ett rejält lass även om inte hela anläggningen levererades.
G9-1008025.jpg
G9-1008025.jpg (188.03 KiB) Visad 9601 gånger
Nu måste vi modifiera motorbädden så att motorn passar. När vi ser motorn nästan på plats är det överraskande och litet skrämmande hur skrymmande den är, även om vi tidigare har suttit och måttat med ett måttband.
G9-1008035.jpg
G9-1008035.jpg (130.5 KiB) Visad 9601 gånger
Senast redigerad av 1 toernqvist, redigerad totalt 27 gånger.
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

De senaste dagarna har gått åt till att fundera, mäta, märka, sätta på skyddsplats, och nu idag kapa bort delar av gamla motorbädden. M26 känns verkligen som en MYCKET LITEN båt när jag funderar på hur jag ska få plats med motor, 4 batterier, elskåp, laddare mm.

Här före och efter kapningen av motorbädden:
G9b-1008045.jpg
G9b-1008045.jpg (126.04 KiB) Visad 9194 gånger
G9b-1008083_1.jpg
G9b-1008083_1.jpg (121.13 KiB) Visad 9194 gånger
De närmaste dagarna kommer jag att passa till "hyllplan" av plywood för motor och batterier. För den intresserade visar jag lite fler bilder i en DropBoxmapp med följande adress:
https://www.dropbox.com/sh/xkrb3rtwmy4l ... OCmta?dl=0
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av maja »

Intressant att se hur det ser ut...

Mellersta roderfästet ser ut att kunna vara en efterkonstruktion. Klossen är ju inte inplastad. I min IF är alla förstärkningsklossar för rodret inplastade i sandwich och mot skrovet..

Du kanske skulle byta självlänsventilerna nu när du ändå håller på och har mera utrymme.

För övrigt, hur kommer man åt att manövrera självlänsarna i en Marieholm 26 när det sitter en stor dieselmotor i vägen ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

Mellersta roderfästet har jag just tillverkat eftersom inplastningen spruckit och klossen var rutten, se mitt första inlägg. Det blev en rätt smal kloss för att få plats i gamla plastic-padding-spåret, som satt väldigt hårt fast. Nya klossen är epoxiimpregnerad och ligger i en bädd med epoxispackel, så jag hoppas den klarar sig.

Självlänsarna kommer jag åt från sittbrunnens akterhack på vardera sidan. Du har alldeles rätt i att det är dags att byta dem, men kranarna funkar bra och dessutom får jag vara glad om jag hinner bli färdig med motorn innan sista sjösättningsdag. :shock:

Ska en mecka därbak får en krypa in i stickkojen och använda sina långa armar. På bilden kan en se skottet som avslutar stickkojen. Om motorn är borta kan en lägga en durk över kölsvinet och åla in, men det är inte heller någon lysande arbetsplats. I fortsättningen räknar jag med att plocka bort batterierna och deras hylla för att komma in den vägen, dvs ifall stickkojspositionen inte fungerar.

Här en bild av den utbytta roderklossen och utrymmet i aktern. Sen en bild av dagens arbete, det plywoodplan som motorn ska stå på. Inklistrat med epoxi förstås.
G9b-1008019.jpg
G9b-1008019.jpg (138.77 KiB) Visad 9137 gånger
G9b-1008101.jpg
G9b-1008101.jpg (121.2 KiB) Visad 9137 gånger
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

Sakta avancerar arbetet med att installera den nya elmotorn. Nya motorbädden är färdigplastad, motorutrymmet är målat och motorn är riktad och fastskruvad. Att rikta motorn var ganska enkelt eftersom den bara väger 25 kg; en kan helt enkelt lyfta den eller puffa till den lite. Annars var det ett moment jag var lite orolig för.
#40.jpg
#40.jpg (112.61 KiB) Visad 8866 gånger
Idag har vi sågat av axeln till rätt längd och börjat borra hålet som ska fästa den vid motorns hylsa. Att såga var förvånansvärt lätt, att borra förvånansvärt svårt. Efter en halvtimmes kämpande (lågt varv, stort tryck, vattenkylning) bröt jag av borret. :roll:
#42.jpg
#42.jpg (143.14 KiB) Visad 8866 gånger
Samtidigt med installationen pågår planeringen kring allt annat som ska in. Vi har börjat snickra på en hylla som ska bära fyra LiFePo4-batterier. Den ska placeras bakom motorn men får inte gå så långt bak att den sitter i vägen för det inre propelleraxellagret.
Batterihylla 4 640 x 550.jpg
Batterihylla 4 640 x 550.jpg (29.1 KiB) Visad 5749 gånger
Senast redigerad av 1 toernqvist, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av johan swe-1870 »

Mycket intressant!

Kanske en pelarborrmaskin skulle göra det lättare?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

Ja, såklart. Men idag hade jag ett nytt, förstklassigt borr med mig så det gick ganska lätt. Och därmed har hela drivlinan kommit på plats utom att innerlagret ska fästas.
G9b-1008239.jpg
G9b-1008239.jpg (118.55 KiB) Visad 8808 gånger
G9b-1008253.jpg
G9b-1008253.jpg (118.81 KiB) Visad 8808 gånger
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

Nu är ÄNTLIGEN batterihyllan färdig. Det har varit väldigt tålamodsprövande att få ihop en hylla som motsvarar alla krav: Lätt, stark och utan att svikta, avtagbar (för olika reparationer mm), remmar och fack för att hålla kvar batterierna även vid stark lutning, ja, t o m om en skulle slå runt. Ja ja, det kommer förstås inte att ske här i Öresund, men jag tycker att det är en bra målsättning ur sjövärdighetssynpunkt. Här är mästerverket,
G9b-1008340.jpg
G9b-1008340.jpg (148.52 KiB) Visad 8320 gånger
Sen är det förstås allt runt omkring som en inte tänkte på tidigare, t ex en väldig massa hål som ska klistras igen, efter motorinstrument, växelreglage, skruvarna till vakuumventilen, luftventilen efter tanken, badstegen vi tog bort eftersom "vi ändå höll på"
montage-hål.jpg
montage-hål.jpg (44.24 KiB) Visad 8320 gånger
Vi har också monterat på ett nytt akterräcke. Det var ganska skrynkligt efter att vi blev påkörda i somras. Men vi har fått hjälp av lokala båtbyggaren Christian att sätta på det - och försäkringsbolaget förstås. Men det blir ändå en del jobb för oss: skruvhålen till lanternan stämmer inte, flagghållaren har fel dimension. Det är tur att vi jobbar var dag och att det är åtta dar till sjösättningen :P
G9b-1008349.jpg
G9b-1008349.jpg (78.65 KiB) Visad 8320 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av johan swe-1870 »

Det ser riktigt fint ut! Bra jobbat!

Jag får nog göra ett studiebesök i Borstahusen och titta lite närmre!

Gör klart allt som behövs för sjösättning, så kan du klara av resten sen. Båten går säkert att förhala till sin plats även om inte motorn hinner bli klar för användning.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

Du är hjärtligt välkommen!
toernqvist
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 nov 2020 10:53
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av toernqvist »

G9b-1008388.jpg
G9b-1008388.jpg (162.45 KiB) Visad 7805 gånger
Ariel ligger väldigt högt, speciellt i aktern, efter att ha blivit av med närmare 150 kg motorutrustning. Men när de nya batterierna på ungefär 50 kg kommer på plats bakom motorn och vi seglar med två personer i sittbrunnen kan det nog bli en fördelaktig balans.

Sjösättningen var en pärs. Båten ramlade framåt när den släppte och höll på att klättra baklänges upp på taket på hoddan där vi stod. På bilden syns det svarta märket efter papptaket :cry:
När vi väl kommit i sjön började det läcka från det inre axellagret. Det gick inte att åtgärda men som väl var minskade det efter något dygn. Sväller blå plastslang likt trä? Eller var det skräp i vattnet som myrade igen läckan? Vem vet ...
Bogseringen till bryggan i 17m/s innehöll också en del dramatik men klarades utan (större) skador.

Nu går vi i väntans tider och undrar när resterande delar ska komma, "CCB" (ungefär kopplingsskåp dit alla sladdar går), centralenhet (hjärnan), gasreglage, display, kablar mm. Det finns förstås uppgifter ändå. Idag är det de gamla hålen i sittbrunnen som ska täckas med gelcoat.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: M26 byte till elmotor

Inlägg av johan swe-1870 »

Oj, det låter äventyrligt! Bra att det gick bra ändå.

Ja, det där med att montera saker under vattenlinjen som inte går att täthetsprova förrän man sjösatt är inte kul. Man kan inte annat än göra så bra man kan och sedan hålla tummarna.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar