Nerdraget storfall med Proctormast

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

glawesson
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 maj 2010 12:59

Nerdraget storfall med Proctormast

Inlägg av glawesson »

Hej
Jag har en IF årsmodell -76 med en Proctormast.
För bekvämare segling tänkte jag dra ner storsegelfallet till sittbrunnen. Problemet är att storfallet går ut i framkant på masten och det finns inte plats för något däcksblock framför masten pga luckan.
Någon som har en bra ide hur jag ska göra?

/Göran
Användarvisningsbild
Schulanta
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jun 2009 17:32

Re: Nerdraget storfall med Proctormast

Inlägg av Schulanta »

Kanske hittar du inspiration i tråden http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?t=667.
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Nerdraget storfall med Proctormast

Inlägg av SWE1489 »

Jag gjorde exakt detta på min förra Proctorrigg som nu dock ligger på havets botten i Göteborgs hamninlopp...

Jag bytte helt enkelt plats på fallen så att stor- och fockfallen, som har de högsta belastningarna, kom ut på de bakre trissorna och spinnakerfall och spinbomslift kom ut på de främre.
Själva bytet var lite besvärligt eftersom att mastfoten korroderat fast i maströret och inte kunde demonteras men om man tar loss trissorna och sedan pillar lite med hjärp av ståltråd och smalare pilotlinor så funkar det fint även om masten står monterad på båten.
Efter detta popnitade jag fast brytblock på mastens båda sidor så långt ner som möjligt och drog sedan även spinnakerfallet och liften bakåt via dessa.
Med detta arrangemang seglade jag i många år tills undervantens ena röstjärn gick av och riggen hamnade på ovan nämnda plats.
Peter, IF-1489 Göteborg
glawesson
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 maj 2010 12:59

Re: Nerdraget storfall med Proctormast

Inlägg av glawesson »

Tack Peter
Bra ide att byta plats på fallen.
Jag har rulle på förseglet så fockfallet kan sitta som det gör på framsidan av masten men jag kan byta plats på fallet till spinnackerbommen och storen.

Så gör jag nog om ingen annan har en bättre ide.

Mvh
Göran
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2796
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Nerdraget storfall med Proctormast

Inlägg av maja »

Och dessutom, när man ändå håller på, kan man byta sina röstjärn oxå till den den utmattningssäkra danska typen, så slipper man att fylla hamninloppen med brutna master... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar