Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?

Inlägg av smögenräkan »

Jag har ett hemmagjort roderlås som består av en kopp som man fäster på mantågsstöttan i aktern och i denna kopp kan man "klicka i" knoppen på rorkultsförlängaren. Först var jag jättenöjd men sen upptäckte jag att det kunde bli otäckt då man var ute själv och båten fick vind och lade sig och det kunde tröga och nästan fastna när man skulle klicka ur.

Vad jag kan se finns det tre modeller:

1 Den modell som jag har och som utgår från rorkultsförlängaren.

2 "Tiller-lock modellen" som säljs på flera ställen b.l.a Watski.Den här modellen tycker jag passar tjockare rorkultar och det är för mycket man kan snubbla på och jag tror inte den passar mot IF:ens luckor på akterdäck samt jag är faktiskt skeptisk överhuvudtaget till den här modellen.

3 "Feskegubbsmodellen" vilket jag funderar på att installera. Detta är att man skaffar en rostfri syrafast plåt och gör små jack i och skruvar fast i sittbrunnen mot sidan akterut och man har gångjärn så att man kan vika ner den när den ej behövs. På rorkulten får man hitta något som kan passa i jacken och därmed fixera rodret och som man också kan vika bort då man ej använder låset.
Forumet här är grymt bra för att få feedback så jag tar mer än gärna i mot tips och kommentarer.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2398
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har valt bort roderlås, autopilot och allt vad man tänka sig och styr för hand istället. Den elektriska autopiloten som följde med båten då jag köpte gav jag bort.

Jag seglar ibland långt med liten besättning eller ingen alls. De gånger jag är själv och behöver göra något klarar jag det genom att vara snabb. Om jag först ser till att båten är hyfsat trimmad, hinner jag lämna rodret en liten stund för att hämta kikaren, sätta en spirbom, etc. På något sätt känns det bra att båten bara seglar en liten bit, om jag nu skulle ramla i sjön.

Ett annat sätt som jag ibland använder är att sätta den teleskopiska rorkultsförlängaren på läsidan mot sittbrunnssargen och ställa in den på lagom längd för att styra båten.

Ytterligare en metod som jag har provat ibland är att rigga en självstyrningsanordning med lina från ett skot till rorkulten från lovart, gärna med en shockcord som drar rorkulten åt lä. Det går i vissa förhållanden att få båten att självstyra så.

Fast som jag skrev i början, så brukar jag mest styra för hand och skynda mig då jag ska göra något.

En sista metod , som inte heller är fel, är att helt enkelt dreja bi. Det gör att båten ligger stilla och du kan läsa sjökort, lägga in waypoints på GPS-en, byta kläder, gå på hinken, fixa några mackor, eller vad det nu är.

På detta sätt gjorde jag häromåret en singlehanded tur från Råå - Fehmarn - Kiel - Århus - Grenå - Anholt - Råå på 12 dagar. Jag hade bl a en dagsetapp på 60 nm följd av en på 70 nm, men sen fick jag stanna och vila en dag. Skojigt var det i alla fall!

Det händer också att jag kappseglar ensam på klubbseglingar. Det går också att segla spinnaker om viljan, tekniken och snabbheten är tillräcklig. Ser du bara till att falla av och få båten på en stabil kurs med seglen rätt ställda, så har du tid nog för att få upp spinnakerbommen.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?

Inlägg av maja »

Jag har ungefär samma erfarenheter som Johan.

Jag har seglat singlehanded längre sträckor några gånger bara. Den längsta sträckan var från Torhamn till Limhamn, cirka 140 sjömil. Det gick på fyra dagsetapper.

Min erfarenhet blev att man i stort sett nästan alltid kan trimma storen på en IF-båt så att båten blir perfekt balanserad om därmed kursstabil. Visserligen blir trimmet inte optimalt för farten, eftersom storseglet får vara något löst skotat, men det går ändå framåt och åt rätt håll.

Ibland brukar jag använda detta knep till ett "practical joke" genom att försvinna ner i ruffen när jag passerar någon annan båt. De blir ofta ganska konfunderde när de ser en båt komma seglande utan rorsman... :x . När man tycker de har funderat tillräckligt länge, dyker man upp med en grön Tuborg i näven... :lol:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
smögenräkan
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2008 20:05

Re: Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?

Inlägg av smögenräkan »

Tack för era åsikter!

Jag nöjde mig med att fila och såga upp hållaren som rorkultsförlängarknoppen vilar i. Den modellen behåller jag för den är inte i vägen. Nu glappar den lite men kan dock aldrig "nypa" fast som förut och den kan vara till hjälp ur hamn när man fendrar av eller går i från ett kort ögonblick. Ni har nog rätt i att inte ha en massa prylar kring rorkulten, plattan jag ett tag trodde på kan man ju också skära sig på.
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Re: Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jag använder "Roderlåset" och är nöjd med det. Funkar bra både på gamla IF:en och på nuvarande Marieholm 26.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
jens IF 294
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 nov 2008 10:57

Re: Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?

Inlägg av jens IF 294 »

jag använder också roderlåset, som kan köpas på Hjertmans bl.a. fungerar utmärkt, har hitintills inte upplevt att snöret är i vägen och skulle det vara så kan man enkelt ta bort det när det inte behövs.
Stefan IF 1161
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 jan 2008 21:35
Ort: SBK Södertälje Båtklubb

Re: Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?

Inlägg av Stefan IF 1161 »

Mitt alldeles utmärkta roderlås har jag haft oerhörd nytta av de senaste 2 somrarna, skulle inte vilja vara utan det under ensamsegling, utmärkt både när man går upp i vinden för att hissa stor och genua från fördäck, och när man behöver gå upp på fördäck eller ned i ruffen under segling. Den typen jag köpte löper längs med rodret via medföljande krämpor ut till fästen på vardera sidan av sargen längst akterut, det finns inte en tillstymmelse till tamp att snubbla över i närheten av rodret. Man låser kursen genom att lyfta rorkulten uppåt då "friktionsbromsen" som skruvats fast på rorkulten nyper fast den löpande tampen.

Skall Du gå upp i vind för att hissa eller hala segel för om sittbrunn så tror jag inte "fiskegubbemodellen" med fasta låslägen räcker till, det brukar vara ganska mycket finlir att gå upp i vindögat -men roderlåsen kan du låsa steglöst
Stefan IF 1161
Södertälje Båtklubb
Välkommen till Slandö Kalv -Mälarens pärla!
Skriv svar