Badstege till IF

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

johan B
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 apr 2010 10:39

Badstege till IF

Inlägg av johan B »

någon som vet var man hittar en passande badstege till ifn?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Badstege till IF

Inlägg av maja »

Jag tror du menar räddningsstege.

För att en räddningsstege ska vara acceptabel ur säkerhetssynpunkt, ska den kunna fällas ner och låsas i vertikalt läge av en nödställd och i nerfällt läge sticka ner minst 30 cm under vattenytan. Dessutom ska man kunna klättra åtminstone vertikalt ända upp till däcket. Ovanstående krav innebär, att stegen för en IF måste vara ganska lång och vara kunna monteras ända uppe på/vid akterdäckssargen. Dessutom bör den gärna ha rejäla "handtag" som går upp över akterdäck.

Det finns några sådana räddningsstegar att köpa i handeln, men de måste anpassas något för montage på en "negativt" vinklad akterspegel. Jag har endast sett ett fåtal stegar på IF-båtar, som uppfyller ovanstående krav.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Badstege till IF

Inlägg av johan swe-1870 »

Maja menar nog att den nedfällbara stege som funnits som tillbehör till IF och sitter på en del båtar inte är en räddningsstege, utan en ganska enkel badstege. Det betyder nog att den är svår att klättra upp på.

Nu har inte jag någon stege, så jag vet inte hur badstegen fungerar. Du som har en sådan kan gärna kommentera hur den fungerar!

Jag har kommit över en gammal repstege som jag knopar fast där jag vill ha den om jag får för mig att bada.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Badstege till IF

Inlägg av maja »

Foer oevrigt aer ett spinnakerskot som haenger lagom loest mellan sugga och aktre brytblock ett utmaerkt fotsteg, baade foer badande och nedstaellda. Har sj'elv provat...

Bitte Lidman med baatplats i Lagunen har en utmaerkt raeddningsstege monterat. Saa vitt jag vet aer det en standardstege som anpassats foer IF-baatens negativa akterspegel.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ardina
Inlägg: 50
Blev medlem: 09 aug 2008 23:36
Ort: Småängsviken, Ingarö, Stockholm

Re: Badstege till IF

Inlägg av Ardina »

Vad jag vet har Båtsystem en modell som enligt dem skall funka ok på IFar (och andra båtar med samma typ av akter). Modellen heter BUT55F. Man hittar den genom att gå in på http://www.batsystem.se/ och söka på BUT55F. Listpriset är 3143 SEK.

Jag tittade lite på den förra året men valde att köpa en begagnad orginalstege (mycket pga av priset). Jag håller dock med tidigare inlägg angående att orginalstegen inte duger som räddningsstege. Anledningen är att den inte kommer ner tillräckligt djupt och är ganska svår att klättra upp på. I vårt fall är den också lite svår att fälla ut men detta kan bero på monteringen som blev lite för tight. Orginalstegen är en enkel (och snygg) badstege, inget annat.

Vänligen

/Daniel
Olle Å
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 apr 2010 20:58

Re: Badstege till IF

Inlägg av Olle Å »

Hej!

Jag har monterat en badstege från Erlandssons Brygga (art.nr: 01066, kostar 948 kr). Tycker att den funkar utmärkt, klart att man blir tvungen att vara lite vig. Lite händig måste man också vara då de nedre fästenas rör är lite korta. Jag sågade helt enkelt till två rörstumpar och bytte ut de som följde med. sedan var det bara att borra ett hål genom rören i varje ända. För att få stegen så nära skrovet som möjligt monterade jag de övre fästena på däck istället för akterspegeln.

Bifogar en något suddig bild.
badstege.jpg
badstege.jpg (43.95 KiB) Visad 24828 gånger
/Olle Åkesson
Olle Åkesson, IF-1662, Olivia
danq
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 mar 2010 09:37

Re: Badstege till IF

Inlägg av danq »

Hej,

Har just idag monterat badstegen från Båtsystem som heter BUT55F. Jag köpte den på Hjertmans i Bromma för knappt 2700 kr (extrapris).
Monteringen gick bra och badstegen verkar stabil och kan fällas ner en bra bit i vattnet vid behov.

Mvh
Peter
johan B
Inlägg: 2
Blev medlem: 04 apr 2010 10:39

Re: Badstege till IF

Inlägg av johan B »

Tack för alla svar!

Jag gör nog ett försök med den billigare varianten från Erlandssons brygga.

Vänligen

Johan IF 572
oSci
Inlägg: 5
Blev medlem: 07 maj 2010 06:44

Re: Badstege till IF

Inlägg av oSci »

Olle Å skrev:Hej!

Jag har monterat en badstege från Erlandssons Brygga (art.nr: 01066, kostar 948 kr). Tycker att den funkar utmärkt, klart att man blir tvungen att vara lite vig. Lite händig måste man också vara då de nedre fästenas rör är lite korta. Jag sågade helt enkelt till två rörstumpar och bytte ut de som följde med. sedan var det bara att borra ett hål genom rören i varje ända. För att få stegen så nära skrovet som möjligt monterade jag de övre fästena på däck istället för akterspegeln.

Bifogar en något suddig bild.

/Olle Åkesson
Olle, blir det inte lite tajt med motorn där också? Svårt att fälla upp, etc? Det är krångligt redan nu liksom...
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Badstege till IF

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har letat i flera år efter något som jag gillar utan att hitta något bra. Men under årets tursegling fann jag till slut en stege som tilltalar mig, så det blev köp på den. Stegen är egentligen en kassett avsedd för montage under en badplattform, men genom att lossa två skruvar och vända stegen har jag idag monterat den så här istället:

Bild

Stegen sitter alltså på akterdäck och dras lätt ut ur kassetten vid behov. Dess mittensteg hamnar då ungefär vid vattenytan.

Den sitter inte i vägen för rorkulten, utan det går fint att göra lika stort roderutslag som tidigare.

Jag valde att montera den med skruvarna istuckna underifrån i hål som är så små att skruvarna gängar i plasten. Då kan jag lätt lossa muttrarna och ta bort stegen om jag vill ha en ren och lätt båt att tävla med:

Bild

Vad jag förstår är den tillverkad av Osculati i Italien. I deras sortiment finns flera olika möjliga varianter: http://www.osculati.com/en/cat/Serieweb.aspx?id=19350

Jag köpte min på Masnedö Marinecenter i Vordingborg, där den har artikelnummer 394731. Finns att hitta här: http://www.mmc.dk/badestige-3-trin-for-platform.html
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Badstege till IF

Inlägg av maja »

Går det att dra ut stegen ur kassetten om man befinner sig i vattnet?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Badstege till IF

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, det går fint. Det var därför jag köpte den. Det vore ju lite dumt om jag ligger i vattnet och inte kan få ner stegen. :P

Stegen hålls fast med ett litet kardborrband för att inte fällas ner av sig själv. En vuxen öppnar det lätt från vattnet. Ett sätt att göra det ännu bättre kunde vara att ersätta kardborren med en en tunn lina som hänger ned så att även folk med väldigt kort armar kan lossa den.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
törqvist
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 dec 2021 21:00

Re: Badstege till IF

Inlägg av törqvist »

Hej!

Jag har en knäskada och vår båt saknar akterpultit. Är ute efter en stege där "ledstängerna" följer med en bit på akterdäck. Gärna en stilren modell utan stag och abrovinscher.

Den badstege som kommer närmast är den här badstegen från Nimbus, se bild nedan och länk https://shop.nimbus.se/shop/product/538 ... n405-n365#?

Enda nackdelen är Nimbusstegens bredd (36 cm), vilket är 16 cm bredare än den nuvarande "standardstegen" till IF, se https://www.hjertmans.se/produkter/inre ... 55f-500137

Finns det någon som har ett tips?

Bild
törqvist
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 dec 2021 21:00

Re: Badstege till IF

Inlägg av törqvist »

Jag köpte Nimbusstegen. En liten utvärdering för den som är intresserad. Fördelarna överväger nackdelarna i mitt fall.

Fördelarna med badstegen är komforten.
  • Den når djupt i vattnet.
  • Ledstängerna når över akterdäck, vilket gör det lätt att ta sig upp.
  • Den ger skön känsla mot fötterna tack vare breda steg.
  • Bra kvalitet.
Nackdelarna med badstegen är begränsade och av teknisk art
  • Badstegen begränsar akterlanternans sektor ytterligare. Hur mycket är svårt att säga. Den var bedömningsvis redan begränsad av rodret och utombordaren.
  • Badstegen begränsar roderutslaget när rorkulten är i horisontalt läge. Vid alla former av manövrering är rorkulten dock långt förbi horistontalläget så i praktiken har det ingen betydelse. Rorkultens konflikt med badstegen är relativt sätt försumbar i jämförelse med den befintliga konflikten med utombordarens rorkult som måste ha en viss vinkel för att inte begränsa roderutslaget markant, vilket har varit besvärande i vissa sammanhang.
Sammanfattning
Är jättenöjd. Men om vår IF hade känslor så skulle den säkert uppfatta det som ett helgerån med en Nimbusstege på akterdäck. Å andra sidan har Nimbussstegen fått ett betydligt bättre liv ombord på en segelbåt istället för en motorbåt. :lol:

TIPS. Om jag skulle göra om det här på en annan IF så hade jag nog kortat av de fyra stängerna som skruvas fast i däcket för att sänka ledstängerna. På så sätt skulle rorkulten gå helt fri i alla lägen.

Vy uppifrån för att illustrera badstegens konflikt med akterlanternans sektor
ovanifrån.jpeg
ovanifrån.jpeg (100.44 KiB) Visad 2980 gånger
Vy från sittbrunnen som illustrerar rorkultsvinkeln som krävs för att undvika konflikt med badstegen
konflikt_rorkult.jpeg
konflikt_rorkult.jpeg (101.15 KiB) Visad 2980 gånger
Skriv svar