Knäckt rorkult

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Das boot
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 apr 2009 23:26

Knäckt rorkult

Inlägg av Das boot »

Någon som vet var i Sydsverige man kan få fatt på en ny rorkult? Eller har några tips hur man lagar en som knäckts? (ca 30 cm från "slutet" - ungefär i höjd med sittbrunnens bakkant.)
bawkus
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 maj 2009 21:14

Re: Knäckt rorkult

Inlägg av bawkus »

Ring Alvarbåtar i Norrköping (011-31 12 60). Jag vet att Alvar tillverkar sådana. Senast jag var där hade han några på lager.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Knäckt rorkult

Inlägg av johan swe-1870 »

Om du inte har löst problemet än, kan du kontakta mig. Jag har nån gammal i reserv.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Knäckt rorkult

Inlägg av Vallan »

Das boot skrev:... Eller har några tips hur man lagar en som knäckts? (ca 30 cm från "slutet" - ungefär i höjd med sittbrunnens bakkant.)
Samma sak hände mig i helgens regatta, 10 sek innan startskottet. På min hade det setat ett roderlås som kraftigt försvagat hållfastheten :shock: . Nu får jag äntligen tummen ur och bygger en ny :D

Vinden är gratis
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knäckt rorkult

Inlägg av maja »

Se bara till och bygg en kult med tillräckligt tjockt skaft så att man utan risk kan skruva fast en roderförlängare.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Knäckt rorkult

Inlägg av Vallan »

Tackar...

Tänkte epoxylimma ihop 2ek och 1björkplanka, så den blir både kraftig och styv, orginalet som är sågat ur en mahognyplanka är/var rätt böjlig och så tunn att man endast med försiktighet och lätt oro använde rorkultsförlängaren :lol: . Föst trodde jag den gick av där förlängaren satt skruvad, men det visade sig att den gått av något akteröver, där det setat ett roderlås. Den gick av under startmanövrarna (medan vi laddade fart mot linjen) i relativ lä bakom en ö, och inte när vi låg och pinade i byig hårdvind. som jag trodde den skulle göra när man missar att släppa i någon extra hård puff och motstyr kraftigt.

IF båten är helt underbar, det var bara att trimma om så den blev neutral på rodret en stund medan vi trasslade ut tampen som agerat glidskydd mot sittbrunnssargen som hindrade att röra rodret mer än några cm en liten stund.. Tyvärr tappade vi vår possiton i fältet och trillade ner i lä och missade vriden runt ett par öar som vi hade siktat in oss på(fick ett extra slag). Sedan var det bara att ligga i skitvinden medan de stora båtarna seglade över oss. (Nååjaaaa, man har inte så mycket fart att sätta emot 40 fotarna i alla fall på kryss i 10m/s, förren man räknar fram lystiden :) ).

Fina vindar
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Knäckt rorkult

Inlägg av johan swe-1870 »

Du kan också göra som i detta inlägg: Tips: förbättrad rorkult, så slipper du helt från problemet med att rorkulten ligger an mot sittbrunnskanten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Knäckt rorkult

Inlägg av Gunverth »

Vallan skrev:..Tänkte epoxylimma ihop 2ek och 1björkplanka,...
Björk är inget att rekommendera för utomhusaktiviteter. Egentligen inte för något som skall befinna sig utomhus. Det ruttnar direkt även om du lackar det. Välj ask istället om du vill ha ett ljust träslag.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Knäckt rorkult

Inlägg av maja »

Så vitt jag känner till brukar man väl använda mahogny och ask när man limmar ämnet till rorkult.

Eken kan nog bli svår att bearbeta. Dessutom ska det vara segt och litet elastiskt. Hårt (och kanske sprött) behöver det ju inte vara.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar