Vatten i rodret

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Vatten i rodret

Inlägg av mholmgren »

Hej,
Som nybliven ägare till en IF båt av första årsmodellen så kommer jag nog komma med en massa dumma frågor.
Min första fråga är ang vatten i rodret.
Idag när jag var och tittade till båten inför vårrustningen så märkte jag att om jag vinklade rodret max åt ena hållen så sipprade det ut vatten ur rodret.
Är detta något jag bör oroa mig för och kan jag göra något åt detta ?

Mvh
Magnus

Ps
Administrator skicka gärna info om hur man går med i If klubben på riktigt.
Ds
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vatten i rodret

Inlägg av maja »

Den äldsta typen av roder med ingjutna tappar är ihåliga. Vatten läcker ofta in genom otätheter vid roderfästena. Det får man leva med, såvida man inte gör en större roderreparation.

Men det rekommenderas att man borrar ett litet hål i underkant roder, ungefär i vridaxelns förlängning . Då rinner (det mesta av) vattnet direkt ut när man lyfter båten. Resten får man ut genom att vinkla rodret 90 grader när båten står på land. På så sätt slipper man frostsprängning.

Eftersom det ändå rinner in nytt vatten i rodret genom andra otätheter när du sjösätter, finns det ingen anledning att täta detta hål... 8) ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
mholmgren
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 apr 2009 20:14

Re: Vatten i rodret

Inlägg av mholmgren »

Tack för svaret!

Då kan jag vara lugn för nu, jag hade nog tur att det inte vart några frostsprängningar med tanke på att vattnet varit där under vintern!

Mvh
Magnus
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Vatten i rodret

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Angående din fråga om medlemsskap: på förbundets hemsida http://www.ifboat.com finns nere till höger en länk under rubriken Bli medlem! Den leder till ett formulär som efter ifyllning hamnar hos resp regions medlemsansvarige; i OIF:s fall undertecknad, som skickar lite info och inbetalningskort. Välkommen!

Janne Hermelin
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Vatten i rodret

Inlägg av s/y Nadine »

Om man vet ungefär var hålrummen i rodret är (genom knackningar t.ex.), så kan man borra ett litet hål och spruta in fogskum. Fogskum är polyetan-baserat och härdar med vatten.
I ett lite fuktigt roder härdar det alltså utmärkt. Eftersom det expanderar kraftigt så tränger det in i alla håligheter p.g.a. av trycket.

Viktigt är att välja ett fogskum som i torrt skick inte drar åt sig vatten som en tvättsvamp.
Byggmax fogskum drar inte åt sig vatten.
Detta kan man testa genom att spruta ut lite fogskum, låta det härda, och sedan lägga det i en glasburk eller liknande som är full med vatten och låta det ligga några dagar.

Utmärkt om man vill slippa att riskera frostsprängning och ändå slippa tömma rodret varje år.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Vatten i rodret

Inlägg av Vallan »

Jag har funderat på att skumfylla mitt roder, men vet inte hur stor viktökning det skulle ge. Någon som är ducktig på matte och kan räkna ut volymen? Mitt roder är från 1968 (gamla modellen med tappar) och väger med marginal redan över minivikten.

Många men inte alla byggskum drar tyvärr åt sig vatten (men oftast inte så mycket). Det finns på vanliga båttillbehörsaffärer skum som inte drar åt sig något vatten alls (slutena celler?) (Om man vill vara säker). Jag skulle rekomendera några hål till de olika hålrummen och slipa rodret ordentligt, sedan förvara det i stugvärmen över nästa vinter, innan en sådan behandling.

Lycka till
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Vatten i rodret

Inlägg av s/y Nadine »

Jag tror knappast att vikten kan öka något nämnvärt. Det är ju trots allt väldigt lite volym det handlar om. Det kan röra sig om gram och är du så noga är det enklare att du gå en extra gång på toa innan du ska kappsegla :P

Byggmax fogskum drar inte åt sig vatten och är mycket billigt.
Jag testade genom att ta en bit härdat fogskum och lade i en behållare så att det ständigt befann sig under vatten i några veckor och det drog inte åt sig något alls. Annars har jag hört skräckexempel på någon som byggde sig en motorbåt på Västkusten, i det fallet drog skummet åt sig så mycket vatten att båten sjönk.
Men som sagt, Byggmax fogskum är både väldigt billigt och vattensäkert.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
Vallan
Inlägg: 63
Blev medlem: 28 sep 2007 01:01
Ort: Huddinge

Re: Vatten i rodret

Inlägg av Vallan »

hihi.
Självklart lämnar jag aldrig hamnen inför en reggatta med gammal mat i systemet :oops: . Det där med "över"optimeringar har en rent mental effekt, vet man att det är perfekt behöver man aldrig fundera på det. Att sätta eller missa ett vrid har som större effekt på resultatet. Börjar jag exempelvis fundra kring om inte rodret är lite för tungt under en segling missar jag vridet.

Jag är tyvärr för dålig att räkna på sådana geometriska former som rodrets innervolym, även om kännedomen om detta inte påverkar farten på båten på ett mätbart sätt.

ses på fjärdarna
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vatten i rodret

Inlägg av maja »

Gamla roder innehåller en del, förhoppningsvis vattenfast, plywood, som framför allt finns i halsen och i områdena kring roderfästena. Däremellan är det ihåliga partier.

marinplywood är ungefär lika tungt som vatten och blir alltså inte tyngre om det blir surt.

För att det ska vara någon större vits med byggskum, måste detta vara mycket lättare än vatten. Om det är tyngre än vatten, är det viktmässigt mera fördelaktigt att inte fylla med skum.

Volymen kan enkelt beräknas hyfsat exkat genom att t.ex. använda en känd numeriskt metod som t.ex. Simpsons formel. Men för att skatta storleksordningen räcker metoden "mellan tummen och pekfingret", t.ex. genom att ta roderbladets längd under vattenytan multiplicerat med medelbredden samt medeltjockleken av roderbladet och därefter t.ex. ta en lämplig fyllnadsfaktor, t.ex. 0.5. Utan att titta på några ritningar får jag då cirka 1.7 x 0.1 x 0.015 x 0.5 (kubikmeter) som är lika med 0.0013 kubikmeter tillika 1.3 liter. Ett vattenfyllt roder blir alltså i storleksordningen något kg "tyngre".
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
s/y Nadine
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
Ort: Gävle

Re: Vatten i rodret

Inlägg av s/y Nadine »

Byggskum är normalt betydligt lättare än vatten. Det väger ungefär som divinycell eller markisolerskivor.

Men den största fördelen med att hindra vatten från att tränga in är väl inte viktmässigt, utan att inte vatten och röta angriper plywooden i samma utsträckning.
Vill man ytterligare förbättra det hela så fyller man först hålrummen med träolja och låter det ligga en stund innan fogskummet.
s/y Nadine (IF-E 367)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Vatten i rodret

Inlägg av maja »

Visst finns det kanske någon risk för röta. Men för den sakens skull krävs även tillgång till luft, vilket inte finns under vattenytan.

Om rodret dräneras vid upptagningen torkar det snabbt.

Det största problemet med gamla ihåliga roder med inplastade fästen är att fästena lossnar och att vatten läcker in den vägen. Då bör man kanske renovera i enlighet med en artikel i en gammal Medvind och se till att fylla hela rodret med t.ex. divinycell samt se till att det blir helt utfyllt och tätt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar