Installation av kamin

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Installation av kamin

Inlägg av SebEzp »

Nytt projekt, ny tråd.
Lyckades till stor glädje komma över en gammal kolkamin av märket hydromarin. Enkel men genial konstruktion. Se bifogad bild. Sedan gammalt i båten fanns ett gammalt gasoldrivet vattenburet värmesystem tidigare som sett sina bästa dagar och nu är utrivet. Det posiva är att jag har skorstenutgång klar och teoretiskt sett bara kan koppla på ny värmare till denna. Dock har "nya" kaminen en tillluftsslang. Ska alltså vara ett slutet system, med till samt frånluft. Är dock inte alls sugen på att borra upp ett stort hål i taket. Tänker att luften i ruffen borde räcka till att ventilera en kamin med ett par briketter? Alttså att jag bara kapar röret och tar tilluft från ruff, samt till att ha god ventilation samt ev montera kolmonoxidlarm i det fall den skulle läcka bakåt, vilket dock känns otroligt. Någon som monterat liknande system?
Bilagor
20211123_093659.jpg
20211123_093659.jpg (134.02 KiB) Visad 6781 gånger
Senast redigerad av 1 SebEzp, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av kamin

Inlägg av maja »

Någon bild ser jag inte i inlägget...

Men oaktat det, så borde det inte vara något problem med att ta tilluften från ruffen. Inombordsmotorer brukar väl göra detta. Men man riskerar väl i så fall att det blir dragigt och svalt i ruffen, och att det kommer att ta längre tid att värma upp utrymmet.

Hur avger din kamin värmen till luften i ruffen? Finns där en fläkt eller fungerar bara skorstenen som värmeväxlare ? Eller har du kvar de gamla vattenelementen ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Installation av kamin

Inlägg av SebEzp »

Nu ska bilden vara bifogad. Juste du tänker att draget skulle komma av att kaminen driver ut luft? Tänkvärt. På temat har jag tänkt montera solcellsventilator då det under varma månaderna blivit riktigt varmt och dålig luft i ruffen under natt. Tänker att det nog är bäst att inte använda båda tillsammans då det skulle kunna skapa baksug, dvs driva in luft genom kamin.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av kamin

Inlägg av maja »

Jag förutsätter att du har försäkrat dig om att din värmare är konstruerad för att kunna användas i en båt.
Om så är fallet ska man nog akta sig för att mixtra med konstruktionen. Det slutna systemet är nog både genomtänkt och implementerat för att undvika att t.ex. kolmonoxid (CO) ska kunna komma in i ruffen. CO är både giftigt och explosivt och kan bildas i stora mängder om man inte har balanserat luftflödet korrekt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Installation av kamin

Inlägg av SebEzp »

maja skrev: 29 nov 2021 11:07 Jag förutsätter att du har försäkrat dig om att din värmare är konstruerad för att kunna användas i en båt.
Om så är fallet ska man nog akta sig för att mixtra med konstruktionen. Det slutna systemet är nog både genomtänkt och implementerat för att undvika att t.ex. kolmonoxid (CO) ska kunna komma in i ruffen. CO är både giftigt och explosivt och kan bildas i stora mängder om man inte har balanserat luftflödet korrekt.
Absolut, är en båtkamin så det är inga problem. Har sett andra kolkaminer som tar tillluften från ruff, ser ut som klassiska huskaminer så borde vara helt lugnt. Men var lite nyfiken om någon annan hade en likadan då den ska ha suttit i en för längesedan skrotad if. Men absolut viktig poäng med CO men tänker att jag kör med kolmoxidlarm för att vara på den säkra sidan
Andwic
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 jan 2022 22:23

Re: Installation av kamin

Inlägg av Andwic »

Använde en sådan kamin i min Dragonfly 25. Funkade utmärkt! 5st briketter som tändes med en metatablett eller braständare i sotluckan, sedan var det varmt i 4 timmar.
Perfekt på kvällen eller på morgonen. Kaminen tar in luft utefrån 2 rör ansluts upp till skorsten. Om någon har en liknande över så är jag intresserad att köpa :P
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Installation av kamin

Inlägg av SebEzp »

Andwic skrev: 19 jan 2022 22:32 Använde en sådan kamin i min Dragonfly 25. Funkade utmärkt! 5st briketter som tändes med en metatablett eller braständare i sotluckan, sedan var det varmt i 4 timmar.
Perfekt på kvällen eller på morgonen. Kaminen tar in luft utefrån 2 rör ansluts upp till skorsten. Om någon har en liknande över så är jag intresserad att köpa :P
Härligt var det jag misstänkte bra värme med minimal installation. Men kommer du ihåg hur den skorstanslutningen såg ut som kunde ta både till och från luft? Vill inte borra hål för tilluft aå tänkte ta det från ruffen
Andwic
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 jan 2022 22:23

Re: Installation av kamin

Inlägg av Andwic »

Så här ser det ut på däck.
FB_IMG_1644355191161~2.jpg
FB_IMG_1644355191161~2.jpg (27.07 KiB) Visad 4687 gånger
Skriv svar