GPS

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Magnus Karlsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 jul 2008 11:13
Ort: Stockholm

GPS

Inlägg av Magnus Karlsson »

Som nybliven IF-ägare funderar jag på att skaffa en GPS att ha som extra säkerhet utöver sjökorten, framför allt om vi ska gå utomskärs. Verkar som att Garmin 525 är väldigt bra. Kostar dock ca. 12.000 med sjökort, men den har en kanon-skärm.
Uppsättning via "svängarm" låter smart. Du som gjort denna installation - kan du inte skicka en bild på hur du gjort?
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Några tips när man letar plotter: när vi kollade i butikerna så försökte vi förstås utvärdera skärmarna och snabbheten så gott det gick, fr a genom att flytta markören hit och dit. Efter att ha använt vår Garmin 292 (monterad på ett plåtfäste fastskruvat på ruffluckans trä"bräda") i två somrar har vi insett att man ska exv kolla hur hus ser ut - på vår skärm är bebyggda öar bemängda med stora svarta kvadrater som är rejält störande. Till slut har vi lyckats stänga av visningen av dessa hus, bara för att upptäcka att man då inte kan se djupet på grundet vi ställt markören på, vilket man alltså annars gör...

Dessutom visas alla namn, även öarnas, i rätt stor och grov text vilket givetvis skyler sagda öar om man inte zoomar in ordentligt. Detta fenomen tycks ha att göra med skärmens upplösning, så en dyrare skärm lär minska problemet. Gissa om vi kommer att kolla dessa egenskaper noggrannt om vi köper någon mer plotter (lär dröja eftersom vi tycker de är dyra), och gissa om vi kommer att undersöka om inte någon av Garmins konkurrenter klarar uppgiften bättre - just nu är vi starkt böjda att hålla med Sälö Knapp om kvalitén på Garmins kort. Och apparatens funktionalitet antyder ju - o hemska tanke - att det är landkrabbor som har programmerat den :)

God jakt och lycka till!
Janne på Ifigenia
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Jag anser att det är litet överdrivet med en kartplotter för en IF-båt. Det är en dyr och ganska klumpig lösning som mera passar i större båtar.

Själv har jag använt GPS sedan ungefär 1999. Jag började med en simpel Garmin 12 som jag numera slitit ut. Den har ersatts av en Garmin 72 med ett enkelt monteringsfäste och elsladd till batteriet, så att den kan vara igång hela tiden. Den sitter tillsammans med kompassen under sprayhooden på en snygg teakbräda som skjuts in framför den vertikala ruffskjutluckan.

Jag kombinerar GPS-en med digitala sjökortsprogram på en billig ombord-laptop. Rutter och waypoints (t.ex. grund eller markering av 2-meterskruvan) överförs enkelt till GPS-en via serieporten.

I svåra navigeringsfall kan man koppla laptopen med sjökortsprogrammet direkt till GPS-en. För det ändamålet har jag skaffat en simpel GPS-puck för en femhundring som energiförsörs direkt från USB-porten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Kartplottrar är bl a till för slöseglare som 1) inte har tillgång till en pålitlig laptop, 2) varken har lust eller kunnande att grotta runt med sjökortsprogram och slikt. Vi har navigerat med sjökort i 25-30 år och tycker att förenklingen som det innebär att se var man är - inte minst på kryss i smala passager - gör livet på sjön ännu mer avkopplande.

Janne på Ifigenia
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jag navigerar med en kombination av en liten (LITEN) plotter och papperskort.

Plottern är Garmins GPSMap 76 CSx, som har en skärm på 4,1 X 5,6 cm. Den ger detaljinfomation vid skärgårdssegling ("vi kan gå 20 m till här innan vi slår"), vi lägger in vettiga tilläggsplatser som waypoints, man kan spara spår, få trippinformation etc. Däremot ger den inte översikten, vilket är anledningen till att jag kompletterar med papperskort.

Enheten får plats i fickan på sjöstället, och jag har den i handen när jag använder den (för liten att sätta vid ruffluckan).

Jag är helnöjd.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Tycker att Garmins sjökort är alldeles för dyra för att vara värda pengarna.

I min 72-a finns basinformation om fyrar och sjömärken. Det mesta av det är föråldrat (sjömärkena har dragts in) och det finns inga nya uppdateringar att få. Kan tänka mig att uppdateringar av Garmin-sjökorten också kostar en slant... :(

Min gamla 12-a hade jag i fickan som du. Den fick gå på interna batteier, som ofta fick bytas.

Om man är två eller flera i båten går det ändå ganska bra att ha GPS-en på en skjutbräda framför ruffens skjuttaklucka, eftersom gasten kan navigera. Och rorsman ser ju ändå kursen och farten tydligt, eftersom texterna kan sättas lagom stora.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

maja skrev: Kan tänka mig att uppdateringar av Garmin-sjökorten också kostar en slant... :(

[...]

Min gamla 12-a hade jag i fickan som du. Den fick gå på interna batteier, som ofta fick bytas.
Jag fick tyvärr korten direkt på ett micro-sd-kort, så uppdateringar går inte att få. Hade jag fått dem på cd med kod hade det gått att uppdatera fritt vad jag förstår... Surt.

Den klarar sig ca 20 timmar på två AA-batterier, vilket för semestersegling räcker kanske tre dagar. En IKEA-pack batterier à 20 kr räcker sålunda för ca 14 dagar.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Var detta med att inte få CD med kod ett förbiseende eller betalade du mindre för micro-sd?

Visst är det surt att inte kunna uppdatera en dyr GPS, men land och botten ligger väl ändå oftast kvar.. 8) ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

Jag fick dem i present, men visst önskade jag dem på SD-kort. Jag kunde inte tänka mig att det var någon skillnad vad gällde uppdateringsbarheten.

Men man får väl vackert hosta upp ett par tusenlappar om några år.

Hursomhelst så har plotterns inträde i min sittbrunn gjort att jag kan koppla av mycket mer när jag är ute. Jag har helt (HELT) värdelöst kartminne, så jag måste kolla på kortet hela tiden, och om man måste bestämma position varje gång man tittar så blir det inte mycket annat gjort. Det ger mig en helt annan säkerhet - det är väl bara att vänta på första gången man litar för mycket på GPSen....
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Fredrik IF-1011 skrev:Jag fick dem i present, men visst önskade jag dem på SD-kort. Jag kunde inte tänka mig att det var någon skillnad vad gällde uppdateringsbarheten.
Kan du berätta vd som är skillnad mellan micro-sd, sd och CD? Finns det tre varianter? Vilka är uppdateringsbara och hur mycket kostar det ungefär?

Kan tänka mig att uppdateringsbehovet trots allt är ganska måttligt. Jag har danska elektroniska sjökort "Det levande sjökortet" som uppdaterades senast 2002, och det är fortvarande helt tillfyllest. För land och grynnorna ligger ju kvar... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Fredrik IF-1011
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 aug 2006 21:01
Ort: Orust

Inlägg av Fredrik IF-1011 »

SD och micro-SD är minneskort som man lagrar sjökorten på. De är exakt likadana, men micro-SD är fysiskt mycket mindre.

Köper man korten på CD får man en CD-skiva och en upplåsningskod, som gör att man med hjälp av en dator kan flytta över rätt sjökortsområde till ett SD-kort.

Jag kollade upp det där med uppdatering på Garmins webbsidor. Uppdateringsmöjligheterna inskränker sig tydligen till möjlighet att uppdatera ett område till den vid köptillfället aktuella versionen. Ungefär lika dåligt som för SD-korten, m a o. Man får väl hänga med på sjöfartsverkets uppdateringar och lägga ut ändringar som waypoints.
Fredrik

Marieholm 26 S-284
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: GPS

Inlägg av IF1158 »

Jag var på båtmässan och fastnade då för 2 st navigatorer, båda Garmin,

- GPSMap 420S med 4" skärm och möjlighet för infällt montage. Ekolod medföljer
- GPSMap 620 som är en kombinationshistoria som även är gjord för bilen

Båda klara för AIS.
Båda har sjökort på minneskort.

Nu har jag själv bestämt att jag skall ha följande utr i båten som jag vill ska kunna samarbeta, VHF med DSC + GPS + Navigator + logg.
Ev har jag tänkt mig funktionen AIS men inte säker på om jag vill lägga ut de pengarna.

420S går det bra att koppla ihop med VHF och DSC och logg och man får ekolod på köpet. Nackdel är att det handlar om akterspegelmontage för givarna om man inte vill betala skjortan för skrovmonterade givare.

620 funkar bra med VHF och DSC. Däremot oklart hur det funkar med logggivare. NMEA finns med inga Garmingivare, då blir det tror jag gå på annat fabrikat och försöka skruva ihop en egen lösning.

Är det overkill att ha dessa grunkor i båten. Jag är en prylnisse men jag tycker det är tryggt att ha redundanta system ombord speciellt för övrig besättnings säkerhet om jag skulle bli dålig.
Det är ingen jätteinvestering att få ihop allt detta till en fungerande lösning.
Logg vill jag ha för träningsändamål för att bli bättre att trimma båten.
Sen är det kul med FGV och inte bara FÖG.
Jag kan nog tänka mig en elektronisk kompass också på sikt.
Och AIS...
:lol:
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Koppla in övrig elektronik till GPS

Inlägg av IF1158 »

Nu har jag äntligen kommit vidare i installerandet av elektronik.
Har inköpt en begagnad Silva Power med logg/tempgivare och ekolod.

Nu är fundering sådan hur monterar jag bäst givarna?
Det har suttit en gammal sumlogg på båten som då satt på bb sida under sittbrunnen, något föröver från vinschen om jag säger så. Är det ett bra ställe att sätta denna nya med paddelhjul?

Hur gör jag med ekolodet, gör jag bäst i att ta upp ett hål för det eller är det bättre att göra ett rör inombords?
I vilket fall undrar jag var jag skall placera ekolodgivaren.

Tips emottages tacksamt.
Fredrik Ringblom
Bertil Norberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2006 18:06

Re: GPS

Inlägg av Bertil Norberg »

Jag hade nöjet att vinna en Garmin 620 vid tävlingen Ornö Runt för 2 år sedan, tillsammans med kompisen Lasse Andersson. Den har berett mig mycket nöje, då den har relativt stor pekskärm, och är kompatibel som bilnavigator, eller med terrängkartan. Perfekt vid svampplockning. Den har ett rymligt batteri som kan vara igång 6-8 timmar. Har montrat den på ett Lagunbordsfäste på insidan av ruffluckan, och bordsstativet fungerar härigenom som svängarm. GPS:en kan vara inne i ruffen med luckan utdragen, för att härigenom hålla skärmen i skugga soliga dagar, - eller skyddad för överspolning. En synpunkt att beakta är att instrumentet inte skall dra för mycket ström, då det är bristvara i en IF.
En sak är säker. Man har en extra säkerhet i navigeringen med detta hjälpmedel, även om man alltid skall ha sjökortet uppe, inte minst för det ger en mycket större överblick. Däremot har den gett mig nöjet att ge mig in i trånga vatten i Stockholm Skärgård, där jag som extra bonus fått nöjet att fotografera havsörn på nära håll.
Som gammal scout, så lärde man sig att orientera efter kartan redan på 50-talet, och den egenskapen får inte förfalla, men det är en obeskrivlig lyx att kunna använda alla de nya sjökorten, och fullt ut kunna segla i vår enormt vackra skärgård. Min uppfattning är att man blir en bättre navigatör med dessa hjälpmedel, då man inte seglar runt problemen, utan går i närhet av de trånga varttenvägarna utan att behöva gå på grund, och härigenom öka lokalkännedom och blicken för kartbilden.
// Bertil Norberg
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: GPS

Inlägg av Gripen »

Ja Garmin 620 är enligt mig den ultimata plottern. Min pappa fick en sådan i födelsedagspresent för två år sedan och den funkar hur bra som helst.
Tyvärr finns det inga handskfack på sidan av sittbrunnen på IF:en :x , Detta är annars en bra plats för denna plotter (särskillt om den ligger i lä på kryss, då sitter den i skugga och rorsman ser den lätt) Då behöver man inga fästen i sittbrunnen utan bara en laddstation inne i ruffen.

Själv har jag en Garmin 172c (ej i tillverkning längre) på ett fäste som sitter på ena bordsbenet som skruvas i det främre fästet i sittbrunns durken. Då kommer den ur vägen om man har skotvinchar på rufftaket eller man seglar ensam, den sitter ju mitt emellan sargvincharna.
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Skriv svar