Hvilke motorer passer i motorbrunnen?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Hvilke motorer passer i motorbrunnen?

Inlägg av Cleopatra »

Jeg trenger en ny motor, min Honda 5 hk har takket for seg og lønner seg ikke å reparere. En ny Honda er et alternativ, jeg vet også at Yamaha 5 hk totakt passer.

Hvilke andre motorer kan brukes i brønnen?
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Riggen måste nog vara av den "smalare" modellen som t.ex. på Yamaha 2-takt 5 hk eller 4-takt 4 hk. De kraftigare typen av rigg kan vara för bred för att gå ner i hålet. Jag tror att Honda 5 hk har en sådan bredare rigg. I så fall är det risk att den inte passar.

Välj ALLTID en motor med lång rigg, även om du ska ha den i brunnen.

Jag körde en Tohatsu 5 hk 2-takt på en IF igår. Upplevde att min Yamaha 4 hk 4-takt faktiskt har bättre drag.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Inlägg av Cleopatra »

I dag har jeg kjøpt en ny Honda.
Brønnen på min båt er noe modifisert av forrige eier slik at Hondaen skal passe. Dermed vet jeg at den passer. Fikk tilbud om en Suzuki 6 hk til samme pris, men usikkerhet om den går ned i brønnen eller blir for høy gjorde at jeg holdt meg til Honda. Den kan også tilkobles fjernstyring, min gamle motor hadde det. Det kunne ikke de andre motorene jeg vurderte.
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Enligt min mening gjorde du ett bra val. 8)

6 hk 4-taktare brukar avara varvupptrimmade 4-hästarsmotorer. Så hästkrafterna går ändå inte att utnyttja om inte motorn kan varvas upp till max varvtal. Dett går oftast inte, eftersom motorns vridmoment i allmänhet är för lågt samtidigt som propellerns stigning är för hög för fartområdet 5-6 knop.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Intressant att Du köpte en Honda; vi köpte nämligen en Suzuki 6 hk 4-takt förra sommaren och är alls inte nöjda. Är Hondan också 6 hk/4-t, och har den 1 eller 2 cylindrar? Varför jag frågar är för att den största nackdelen med vår 1 cyl-motor är vibrationerna. Vi har den på fäste på akterspegeln och måste kunna fixera den så att inte båten svänger hela tiden vilket är omöjligt. Att sitta och hålla i motorns rorkult är otänkbart av samma anledning. Bullrigt blir det också. Därför är jag mycket nyfiken på Dina erfarenheter (om det inte är alltför stor skillnad på motorspecifikationerna).

Seglarhälsningar
Janne på Ifigenia
Cleopatra
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 okt 2006 08:28
Ort: Hordaland, Norge

Re: Hvilke motorer passer i motorbrunnen?

Inlägg av Cleopatra »

Hei!
Jeg har vært borte fra forumet en stund, har ikke sett innlegget ditt før nå :oops:
Honda har også en sylinder, så du unngår nok ikke vibrasjonene med denne heller. Hvordan den er i forhold til andre små firetaktere har jeg ingen erfaring med.
Jeg har også vurdert brakett på hekken i stedet for motorbrønnen, men bør kanskje beholde brønnen, ut fra dine erfaringer?
IF 1439
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvilke motorer passer i motorbrunnen?

Inlägg av maja »

Om man har motorn på ett fäste på akterspegeln är det nog en fördel att använda ett som åtminstone delvis sitter upphängt på aktersargskanten. Då fortplantas nog inte vibrationerna så lätt.

Dessutom ska man välja ett fäste som är så stabilt som möjligt, dvs. gärna välja ett som är avsett för en tyngre motor.

Jag har min motor på akterspegeln och har inte besvärats av några vibrationer. Motorn är en Yamaha F4 (4-takt, 112 cc, 4 Hk vid 4500 rpm). Om det inte blåser, driver den båten med cirka 5.5 knop vid drygt 3000 rpm, då motorn utvecklar knappt 3 Hk.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar