Placring av Wallas värmare

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Placring av Wallas värmare

Inlägg av SWE2016 »

Hej,

Har köpt en Wallas 1300 värmare och funderar lite på lämplig placering.
Vad finns det för erfarenhet av olika placeringar i en IF båt?
Båten är årsmodell 1975 med tanke på inredningen.

Staffan Troedsson
SWE 2016 Spring
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Alla värmare jag har sett har varit placerade i babords garderob och de har varit fastsatta på huvudskottet (mastskottet). Kan tänka mig att det är en lämplig pladering för att få ett bra läge för skorstenen. Dessutom är det väl lätt att montera bränsletanken på ett säkert sätt inne i garderoben.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Inlägg av SWE2016 »

Jag har anat att placeringen i anslutning till babords garderob är vanlig och har också sett skorstenar i rufftaket där, men kan man sätta värmaren i garderoben? Vad jag förstår så blir utsidan på värmaren ganska varm - kanske 60-70 grader - vilket borde betyda att den inte skulle placeras direkt mot ett skott, men om du har sett att det varit monterat på det sättet och att det dessutom är vanligt, borde det ju vara OK.

Vad jag funderat på är att montera den i utrymmet ovanför babords garderob, alltså mellan garderobstaket och rufftaket, hängande i skorstenen. Detta sätt att hänga värmaren i skorstenen kan man göra med ett speciellt monterings-kit.

Staffan Troedsson
SWE 2016 Spring
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Det finns säkert en monteringsanvisning som föreskriver hur man ska montera värmaren för att det ska vara säkert.

60-70 grader är t.ex. tillräckligt varmt för att man t.ex. inte ska ha bränsletanken alldeles kloss inteill. Men det blir nog aldrig aktuellt, eftersom värmaren placeras ganska högt och bränsletanken nog kommer att placeras på durken... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Inlägg av SWE1489 »

Jag har tidigare haft en Wallas 1600 monterad i min båt.
Den var placerad på styrbord sida i det aktre facket bakom sittbrunnen och skorstenen kom upp genom akterdäcket.
Bränsletanken passade precis in mellan de båda stöttorna under sittbrunnen och kunde enkelt låsas fast med en tvärregel.
Av värmarens två värmeslangar gick den övre igenom sittbrunnens styrborsfack rakt in i stickkojen och den nedre ner genom durken och in under styrbords koj. Utblåset kom fram i anslutning till garderoben.
Min erfarenhet var att detta gav en riktigt bra värmespridning i båten samt att ljudet från värmaren knappt hördes. Lite pyssligt blir det ju när man skall fylla tanken men det störde inte mig.
Peter, IF-1489 Göteborg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Med det arrangemanget punkterades två av IF-båtens vattentäta skott/durkar ... :cry:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SWE2016
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 aug 2006 10:48

Inlägg av SWE2016 »

Tack för synpunkterna.

Strategin blir att försöka placera värmaren i utrymmet ovanför babords garderob som jag tidigare nämnt. Placeringen inne i garderoben är naturligtvis vad man är hänvisad till på de båtar där garderoben går ända upp till rufftaket.

Staffan Troedsson
SWE 2016 Spring
Skriv svar