Fukt i kölen?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

IF-Syrsan

Fukt i kölen?

Inlägg av IF-Syrsan »

Hej.
I våras dagarna innan sjösättningen observerade jag en liten droppe fukt längst ner, längst bak på kölen. Jag torkade och efter ngn timme var den där igen. Jag fick då rådet att skrapa bort plastningen där och låta det torka en stund. Jag gjorde det och plastade sedan igen det igen.

Frågan:
Ska jag öppna upp det igen nu i höst och låta det stå över vintern för att torka ur ordentligt? Finns det alternativa åtgärder? Vad händer om jag inte gör det?
Signe

Re: Fukt i kölen?

Inlägg av Signe »

Inte möjligt att säga utan att fuktmäta/se båten, men sannolikt händer det ingenting alls på åratal eller årtionden, utan det pågår fuktvandring in i laminat när båten är i vatten och fuktvandring ut när den är på land.
Så är det med min båt och det är ingenting som jag tappar sömnen för.
En annan sak är om det finns synlig plastpest, men det tar man inte misste på om den har nått visst stadium.
IF-Syrsan skrev:Hej.
I våras dagarna innan sjösättningen observerade jag en liten droppe fukt längst ner, längst bak på kölen. Jag torkade och efter ngn timme var den där igen. Jag fick då rådet att skrapa bort plastningen där och låta det torka en stund. Jag gjorde det och plastade sedan igen det igen.

Frågan:
Ska jag öppna upp det igen nu i höst och låta det stå över vintern för att torka ur ordentligt? Finns det alternativa åtgärder? Vad händer om jag inte gör det?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

Längst bak på kölen, bakom själva järnet, sticker det ut en liten "näsa". Förra året kvaddade jag den genom en (klantig) grundstötning och upptäckte att den var ihålig.

Så jag öppnade upp den och fyllde tomrummet med vanligt glasfiberspackel så det blev helt homogent. Det tog inte många minuter under vårrustningen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ragnar Jalakas

Inlägg av Ragnar Jalakas »

Jag var med vid sjösättning för något år sedan då en båt långsamt läckte in vatten längst bak i kölsvinet. Efter en lång stunds forskande fick vi klart för oss att vattnet läckte in genom skaven mellan skrovhalvorna ca 20-30 cm upp från botten.

Vi lyfte upp båten. Tog av rodret. Slipade upp fogen mellan skrovhalvorna och spacklade med epoxyspackel. Det blev tätt.

Kanske kan det vara något liknande på din båt.
IF-Syrsan

Inlägg av IF-Syrsan »

Tack.
Båten är mycket torr och fin inuti. Efter era svar känner jag mig inte orolig, ska titta till det under hösten nu.
Böldpest är det inte, båten är mycket fräsch i övrigt och hon är epoxibehandlad med 6-8 lager för ett par år sedan.

Torbjörn
Skriv svar