Vallan skrev:Fanta SWE2634. Tackar för rättnignen
- budskapet är rätt om mottagaren uppfattar sändarens budskap
Packningar.
Eftersom jag inte är expert på området, utan ebart erfarenhet av det så kan jag inte förklara vetenskapligt, men jag har fått läckage efter att ha använt alkylat i gamla(över 10år) motorer. Alkylaten saknar de tillsattser som smörjer pckningarna (har jag fått förklarat, men inte forskat vidare i utan glatt bytt packningarna) + att alkylaten har en upplösande effekt på vissa typer av plaser som finns i några förgasare, men dessa plaser påverkas inte av "vanlig" bensin. Varför? Denna effekt med upplösning av plaster märks inte om den inte blir såede någon/några månader i sträck med alkylat i förgasaren. Hursom är det därför jag byter packningarna oftare vid användning av alkylatbensin(onödigt eller ej?), samt kopplar loss soppaslangen och låter motorn gå till soppatorsk i stället för att stänga av tändningen.
Ses
Vallan
Vi har alltid haft för vana att dra ur bensinslangen/stänga bensinkranen när vi stänger av motorn. Detta trots att vi kör på vanlig bensin. Jag inbillar mig att detta är bra för motorn och det gör vi även om vi bara lägger till för natten, undantaget är om vi t.ex. går in för lunch eller tankning.
Någon lärde mig att detta är bra för motorn och att det gäller de flesta mindre 2-taktsmotorer, varför har jag aldrig orkat spekulera i.
Ofta och i lugnt väder kan vi dra ur bensinslangen någon minut innan vi kör in i båtfacket i hemmahamnen och sedan stängs motorn snällt av strax efter att tilläggningen är klar.
Som tillägg till snacket om att byta packningar, så kan jag säga att på vår föregående båt så var motorn 20 år och i nyskick mekaniskt och trots detta var aldrig några packningar bytta

. Impellern bytte jag för första gången i motorns historia efter 18år och hade det inte varit för att vattenintaget satte igen och gjorde att impellern blev överhettad, så hade den nog hållit ännu. Nu var det ju iofs en Yamaha och dem har jag en särskild kärlek till.
Sen är det ju självklart bra med regelbunden service, men det där var mina/våra erfarenheter..