Hej.
Jag har en gammal IF som inte är inmätt, men är under renovering då jag tänkte prova SM 2008. Jag har tidigare inte mätt in någon båt och har lite frågor.
Jag undrar hur långt jag måste ha kommit med mitt fixande innan jag mäter in båten?
Ska båten vara riggad? eller räcker det om delarna ligger löst? Ska man själv mäta mast, bom osv och mätmannen bara kontrollerar att man gjort rätt?
Måste alla skotskenor, timmlinor osv sitta monterade?
Måste spinnakerbommen vara närvarande? ingår den i båtens mätningen? eller mäts in i samband med tävling liksom segel?
Måste all utrustning i båten såsom dynor, ankare osv finnas på plats?
Har mätmannen en våg? eller räcker det med klubbens våg? eller vägs båten innan tävling?
Får man ha digital taktikkompass?
Vart får jag tag på en inmätningsman? Hur lång tid tar administrationen efter att en inmätning är klar och registrerad. DVS hur långt efter mätningen kan jag börja kappsegla?
Tackar på förhand och ses på fjärdarna
Vallan
Inmätning
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Omfattningen av en inmätning finns listat i mätformuläret, som du kan hitta på sidan http://www.ifboat.com/teknik/IF_MF2007_0.pdf . Mätformuläret ska läsas tillsammans med gällande klassregler 2007, http://www.ifboat.com/teknik/IFREG2007_2007-04-23.pdf samt Redskapsreglerna som du hittar på SSF:s hemsida eller längst bak i Kappseglingsreglerna.
Endast det som omfattas av mätningen måste vara på plats, dvs. ingen lös utrustning behöver vara med i båten. Valfria beslag behöver inte heller vara monterade. Spinnakerbommen kontrolleras bara om den finns med, men det är nog inte helt fel att få den kontrollerad...
...för att undvika eventuellt strul med sågning i samband med SM.
Om båten har byggplåt(ar) från Marieholms Bruk, innebär en inmätning i princip bara en kontroll av rigg, obligatoriska beslag, inredning och några få skrovdetaljer. Om byggplåt(ar) saknas helt eller delvis, innebär det en mer omfattande mätning av skrovet, bl.a. innefattande en vägnng eller fribordsmätning.
För att mäta vissa delar av riggen, är det praktiskt att masten ligger på backen. Men om det finns tillgång till en bra mastkran, i viken man kan klättra upp, går det bra att mäta en påmastad båt.
I klassreglerna finner du vilken utrustning du ska ha och vilken utrustning du får ha med dig (bl.a. den digitala kompassen... :-) ..) i båten när du kappseglar.
Allt övrigt om inmätning hittar du på sidan http://www.ifboat.com/teknik/IFKLASS.HTM
Om du ska väga båten till minimivikten eller däromkring, måste vågen vara verifierad på något sätt. Den ska kunna visa rätt på +/-10 kg när vid den akuella minimivikten 2150 kg. Så t.e.x en 5-tons våg ska ha en precision på 0.2 % av mätområdet. Det har den troligtvis inte om man inte kalibrerar den med en känd kontrollvikt kring det aktuella mätområdet. Men en sådan våg kan ändå gå att använda om båten väger gott och väl för mycket. Om den visar t.ex. 2.25 ton räcker det med precisionen 2 %.
Det fins en lista på licensierade mätmän på SSF:s hemsida. Kolla i god tid innan med mätmannen du avser att anlita. Det är inte alltid att mätmannen har tid eller vill åta sig en hel båtmätning.
Om allt är i sin ordning med båten och om du betalat mätbrevsavgiften till förbundet, tar administrationen inte särskilt lång tid, kanske någon eller några veckor. Men om det är semestertider, kan det dröja länge. Så jag råder dig att fixa allt i god tid före midsommar.
Har du några frågor efter att du läst på, kontakta mig på telefon. Numret finns på hemsidan.
Marek Janiec, mätman i Skåne.
Endast det som omfattas av mätningen måste vara på plats, dvs. ingen lös utrustning behöver vara med i båten. Valfria beslag behöver inte heller vara monterade. Spinnakerbommen kontrolleras bara om den finns med, men det är nog inte helt fel att få den kontrollerad...
Om båten har byggplåt(ar) från Marieholms Bruk, innebär en inmätning i princip bara en kontroll av rigg, obligatoriska beslag, inredning och några få skrovdetaljer. Om byggplåt(ar) saknas helt eller delvis, innebär det en mer omfattande mätning av skrovet, bl.a. innefattande en vägnng eller fribordsmätning.
För att mäta vissa delar av riggen, är det praktiskt att masten ligger på backen. Men om det finns tillgång till en bra mastkran, i viken man kan klättra upp, går det bra att mäta en påmastad båt.
I klassreglerna finner du vilken utrustning du ska ha och vilken utrustning du får ha med dig (bl.a. den digitala kompassen... :-) ..) i båten när du kappseglar.
Allt övrigt om inmätning hittar du på sidan http://www.ifboat.com/teknik/IFKLASS.HTM
Om du ska väga båten till minimivikten eller däromkring, måste vågen vara verifierad på något sätt. Den ska kunna visa rätt på +/-10 kg när vid den akuella minimivikten 2150 kg. Så t.e.x en 5-tons våg ska ha en precision på 0.2 % av mätområdet. Det har den troligtvis inte om man inte kalibrerar den med en känd kontrollvikt kring det aktuella mätområdet. Men en sådan våg kan ändå gå att använda om båten väger gott och väl för mycket. Om den visar t.ex. 2.25 ton räcker det med precisionen 2 %.
Det fins en lista på licensierade mätmän på SSF:s hemsida. Kolla i god tid innan med mätmannen du avser att anlita. Det är inte alltid att mätmannen har tid eller vill åta sig en hel båtmätning.
Om allt är i sin ordning med båten och om du betalat mätbrevsavgiften till förbundet, tar administrationen inte särskilt lång tid, kanske någon eller några veckor. Men om det är semestertider, kan det dröja länge. Så jag råder dig att fixa allt i god tid före midsommar.
Har du några frågor efter att du läst på, kontakta mig på telefon. Numret finns på hemsidan.
Marek Janiec, mätman i Skåne.
Tackar. Nu blev jag ännu mer motiverad att hinna fixa innan vintern tar överhanden
Jag har anmält mig till OIF idag. Så jag tänkte avvakta med att prata med en lokal mätman tills jag betalat medlemskapet. Nu vet jag hur jag hittar en.
Jag har en byggplåt, men på den heter båten Internationell Folkbåt och inte IF (byggår 1968). Har det någon betydelse?
Några frågor har jag som jag inte lyckats hitta i klassreglerna.
Får man sänka kojjerna i förpiken? (Nu är de hägre fram än bak och således rätt oanvändbara som kojjer om man inte gillar att sova i nedförsbacke). Jag funderar på att sänka ner främre delen av kojjerna ca 4-5 cm, så de ligger i våg. Får man göra en sådan ändring efter en inmätning eller behöver man mäta om då? (Så länge man inte ändrar/flyttar vikten nämnvärt).
Är vikten på 2150 för en 100% tömd båt där allt som går ska plockas bort?
Måste man ha ett elsystem och måste det i så fall fungera?
Är rodervikten inklusive eller exklusive rorkult?
Många frågor är det.
Ses
Vallan
Jag har anmält mig till OIF idag. Så jag tänkte avvakta med att prata med en lokal mätman tills jag betalat medlemskapet. Nu vet jag hur jag hittar en.
Jag har en byggplåt, men på den heter båten Internationell Folkbåt och inte IF (byggår 1968). Har det någon betydelse?
Får man sänka kojjerna i förpiken? (Nu är de hägre fram än bak och således rätt oanvändbara som kojjer om man inte gillar att sova i nedförsbacke). Jag funderar på att sänka ner främre delen av kojjerna ca 4-5 cm, så de ligger i våg. Får man göra en sådan ändring efter en inmätning eller behöver man mäta om då? (Så länge man inte ändrar/flyttar vikten nämnvärt).
Många frågor är det.
Ses
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Vallan skrev: Jag har en byggplåt, men på den heter båten Internationell Folkbåt och inte IF (byggår 1968). Har det någon betydelse?
Svar: Det har ingen betydlese. Men jag tror att detta endast är en av skyltarna du ska ha. På en gammal båt som din ska det nog vara 2 skyltar, en med tillverkningsnummer och årsmodell och en med segelnumret.
Svar: Du får göra det, bara du inte tar bort några skrovdetaljer eller delar som är inplastade/fastplastade. Men kojens kant vilar på en liten hylla av glasfiberplast, så sänkning kan nog blir svår. I så fall rekommenderar jag istället höjning av den aktre delen.
Svar: Läs i klassreglerna C.5.1. VIKT. Där står väl tydligt vad som gäller. Exklusive segel och lös utrustning (dvs. båten ska vara 100% tömd).
Svar: Elsystem ingår inte i båten som kappseglingsbåt. Det behöver inte fungera. Men finns där ett sådant får det vara kvar och räknas med i vikten, eftersom det är fast monterat. Om batteri finns ska det lyftas av före vägning.
Svar: Läs klassreglerna E.2.8. Där står väl tydligt "Roder exklusive rorkult..."
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983