Hej !
Är det någon som har eller har haft "glapp" i rodret ?Det är lite jobbigt i vågor ! Hur gör man något åt det ?Kan man utföra det själv ?
MvH 2248
Glapp i roder ?
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2389
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 106 times
- Been thanked: 58 times
Nyare båtar har o-ringar i spåren på rodertapparna som ska ta upp glappet. De behöver bytas annars sliter du på metallen i beslaget, och du irriteras av glappet.
På min båt är nu den mittre tappen så sliten att det är svårt att få o-ringen att sitta där den ska när du för på rodret nedåt med ny o-ring. Jag måste byta dem varje år.
På min båt är nu den mittre tappen så sliten att det är svårt att få o-ringen att sitta där den ska när du för på rodret nedåt med ny o-ring. Jag måste byta dem varje år.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- Jens IF-294
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
- Ort: Hönö
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
- Ort: Skärhamn
Glapp i roder
Jag har en äldre båt utan o-ringar. Glappet speciellt i den nedre lagringen är väldigt stort och eftersom tappen inte är rund längre så är det svårt att få dit bussningar på ett bra sätt. Jag har dessutom konstaterat att rodret inte sitter helt symmetriskt fäst på skrovet. Jag skulle gärna göra en ordentlig renovering av hela roderinfästningen. Hur bör jag gå till väga?
Håkan IF-95
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 55 times
Apoteket...engångssprutor av lämplig dimension.
Avklippta till lämplig längd och eventuellt uppslitsade om de har aningen för liten innediameter...
Behåll kragen längst upp. Då glider bussningen ine ner för långt i hålet... ..
Avklippta till lämplig längd och eventuellt uppslitsade om de har aningen för liten innediameter...
Behåll kragen längst upp. Då glider bussningen ine ner för långt i hålet... ..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 27 aug 2006 08:34
- Ort: Skärhamn
Glapp i roder av äldre modell
Jag har en IF från 68, dvs med den äldre typen av tappar. Jag hade stort glapp, dessutom verkade både tappar och maljor vara snett infästa från början. Hålen i maljorna var dessutom inte alls runda. Jag bestämde mig för att renovera alltsammans.
Det visade sig bli ett stort projekt.
Jag skar med en vinkelslip upp så att jag fick ut tapparna . Tanken var att vända på dem och använda den oslitna delen av den L-formade tappen.
Jag lossade maljorna, fick hjälp att fräsa upp hålet till 23 mm och fick svarvat en bussning i delrin med ytterdiameter 23 mm och innerdiameter 16 mm (=tappens diameter).
Det svåra återstod sedan, att få allt infäst igen på ett korrekt sätt. Jag började med att gjuta in tapparna (den slitna delen) och använde då ett laserpass plus några hjälpbitar för att få dem på linje.
Jag fick borra upp hålen i skrovet för maljorna för att kunna justera positionerna. Jag fick också fila om maljorna så att hålen kom på rätt position i längsled.
Jag drog fast de två nedre maljorna, satte på rodret på båten och kollade att den tredje maljan passade. Sedan drog jag fast den.
Det är mycket viktig att både tappar och maljor är exakt upplinjerade, annars blir det spänningar när man vrider rodret (och snart glapp igen)
Det visade sig bli ett stort projekt.
Jag skar med en vinkelslip upp så att jag fick ut tapparna . Tanken var att vända på dem och använda den oslitna delen av den L-formade tappen.
Jag lossade maljorna, fick hjälp att fräsa upp hålet till 23 mm och fick svarvat en bussning i delrin med ytterdiameter 23 mm och innerdiameter 16 mm (=tappens diameter).
Det svåra återstod sedan, att få allt infäst igen på ett korrekt sätt. Jag började med att gjuta in tapparna (den slitna delen) och använde då ett laserpass plus några hjälpbitar för att få dem på linje.
Jag fick borra upp hålen i skrovet för maljorna för att kunna justera positionerna. Jag fick också fila om maljorna så att hålen kom på rätt position i längsled.
Jag drog fast de två nedre maljorna, satte på rodret på båten och kollade att den tredje maljan passade. Sedan drog jag fast den.
Det är mycket viktig att både tappar och maljor är exakt upplinjerade, annars blir det spänningar när man vrider rodret (och snart glapp igen)
Håkan IF-95