Topplanterna

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Topplanterna

Inlägg av M??rtenNilsson »

Hej på er

Jag har ingen topplanterna på Undine.

Tacksam för vad som bör köpas, var och hur det installeras.

Jag vill ha detta för en kortare seglats för om ifall att. Undrar om det finns enklare variant med batterier som tillfällig lösning?

Mvh

Mårten
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Topplanterna

Inlägg av maja »

Är det frågan om att du vill montera en extra sammansatt lanterna i masttoppen som innehåller sidoljus (röd/grön) och akterljus (vit)?

Vad har du för befintliga skeppsljus?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
M??rtenNilsson
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 jul 2021 23:24
Segelnummer: 2258
Båtnamn: Undine
Ort: Skallkrokens hamn
Has thanked: 3 times

Re: Topplanterna

Inlägg av M??rtenNilsson »

Hej Marek

Köpte henne helt utan några skeppsljus.

Hon har heller ingen dragen el eller batteri.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Topplanterna

Inlägg av maja »

Vill du bara göra en topplanterneinstallation ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Topplanterna

Inlägg av Andreas89 »

Det finns ljusstarka (två sjömils synlighet) LED-lanternor som drivs av vanliga AAA-batterier från ett företag som heter Navisafe - http://www.navisafe.com/products-2/

De finns att köpa i svenska butiker. Inte särskilt billiga men jag har inte sett några andra batteridrivna lösningar som ser bra ut när jag tittat runt.

Inte heller jag fick kompletta skeppsljus när jag köpte min IF. Tills vidare har jag löst det genom att acceptera att jag får segla i dagsljus och hålla goda marginaler till skymningen.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Topplanterna

Inlägg av maja »

Dilemmat uppstår väl när man ska slå på (och av) lanternan när man själv står på däck och lanterna finns i masttoppen. Man måste ju sätta trekammarlanternan över segelplanet för att den ska synas horisonten runt...

Det kanske finns liknande lösningar, men med trådlös av och på...?.

Eller kanske det finns att köpa någon form av fäste som man kan skjuta in i likrännan ovanpå storsegeskäddan..?..Eller då kanske man kan låta tillverka något sådant eller modifiera något befintligt fäste i tillverkarens katalog...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Topplanterna

Inlägg av Andreas89 »

Ja ska man använda batteridrivna lanternor blir det nog enklast att ha dem på en plats där man når dem. Även om det fanns trådlös av och på så ska ju batterierna kunna bytas också.

Köper man en kombinerad röd/grön att ha i stäven och en vit att ha i aktern så följer man väl iallafall sjötrafiksföreskrifterna, även om synligheten inte blir lika bra som ifall man har skeppsljusen i masttoppen.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Topplanterna

Inlägg av Nils D »

M??rtenNilsson skrev: 19 jul 2021 23:40 Hej på er

Jag har ingen topplanterna på Undine.

Tacksam för vad som bör köpas, var och hur det installeras.

Jag vill ha detta för en kortare seglats för om ifall att. Undrar om det finns enklare variant med batterier som tillfällig lösning?

Mvh

Mårten
Du skriver "topplanterna" men av det övriga du skriver får jag intrycket att du nu har en båt helt utan positionsljus och vill veta vad du behöver för att kunna föra korrekta lanternor om behovet skulle uppstå. Dessutom helst en enkel lösning.

Av regel 25 i sjövägsreglerna framgår att på en segelbåt med längd under 7 meter kan man nöja sig med ett vitt rundlysande ljus istället för de annars föreskrivna positionsljusen (rött babord, grönt stybord och vitt akteröver). Nu är visserligen en IF lite längre än 7 meter, men det finns nog många som tänjt lite på den gränsen och nöjt sig med ett vitt rundlysande ljus också på en IF. Så om du bara vill ha något att ta till om det blir fråga om en oplanerad natt- eller kvällssegling kan du nog nöja dig med det.

Notera dock att det finns en del förbehåll för att göra så. Det gäller om jag minns rätt enbart för svenskt inre vatten, och dessutom bör man alltid hålla sig undan så mycket man kan från andra fartyg och båtar, eftersom man inte med hjälp av positionsljusen ger en tydlig indikation om i vilken riktning man rör sig. Själv har jag på en hyrd Express utan reglementsenliga lanternor för många år sedan gått in mot Stockholm i en rätt vältrafikerad farled. Men det var inga problem att styra undan från de kusttankers och annat som jag mötte genom att gå ur farleden och in på vatten där de skulle riskera att gå på grund. Dessutom hade jag en rätt kraftig ficklampa som jag riktade mot den mötande båten för att öka sannolikheten för att den skulle se mig.

Så med lite försiktighet och omdöme fungerar den lösningen bra i nödsituationer tycker jag. Den fungerar också om du går för motor, under förutsättningen att du ej kör över 7 knop, vilket du aldrig lär kunna få upp en IF i.

Vill du i ett senare skede uppgradera din båt med regementenliga lanternor skulle jag i första hand rekommendera batteridrivna LED som du placerar där de brukar sitta på en IF. Att sätta något i masttoppen innebär, som påpekats av andra i tråden, många extra problem utan att den extra lysvidden som man får av detta spelar så stor roll för kustnära segling.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Topplanterna

Inlägg av maja »

Regeln om det runtlysande ljuset för båtar under 7 m längd finns i Sjövägsreglerna, dvs. den gäller även vid färd på internationellt vatten.

För svenskt inre vatten gäller att man inte behöver visa några skeppsljus i skymning och gryning, dvs. när man syns.

Principen att hålla sig undan från större fartyg är klok. Ett bra sätt att tillämpa detta är att hålla sig innanför 6m kurvan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Topplanterna

Inlägg av Nils D »

Tack Marek för klargöranden och korrigeringar.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Topplanterna

Inlägg av IF 2719 »

Topplanterna med LED är väl bäst. Vi tog bort pulpit för några år sedan o på den satt lanternor. Ersatte med en Navisafe o den fyller våra behov. Vi seglar mest inomskärs. Den lyser faktiskt starkare än orginallanternorna o batterierna klarar 30-40 tim. Vi har extrabatterier. Har sikaflexat på en plåt som är magnetisk, så lanternans magneter fäster mot den. Vi har en liten fångstlina men den har aldrig lossat. Inte optimalt att fästa o slå på lanternan om det går stora vågor, men vi har klarat oss…
Bilagor
0B2EBCBB-99BE-43E1-84F3-27E6655186C0.jpeg
0B2EBCBB-99BE-43E1-84F3-27E6655186C0.jpeg (101.02 KiB) Visad 9632 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Skriv svar