storsegel med replik

Segel

Moderator: Moderator

Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Hej seglare!
Är nybörjare tillsammans med Karolina och hunden Molly, som är livrädd för vatten men har lärt sig att gilla Augusta, vår båt. Min fråga är om det finns någon slags anordning för att mata in mastliket i storen utan att jag behöver stå på fördäck och hissa. Repliket kommer ju lätt i beknip om jag inte styr det med handen.
ingemar
Moderator
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 nov 2013 16:52
Ort: Göteborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av ingemar »

Jag har inte testat eller sett det själv, men det finns segelinmatare på båttillbehörsmarknaden, typ något i stil med https://www.navinordic.com/segel-och-da ... der-platta. Alternativt kan man ju lämna in seglet till en segelmakare för att få travare monterade, vilket dessutom håller seglet kvar vid masten när man släpper på fallet. Om man inte är intresserad av prestanda (om man nu får mer av det med replik) hade jag nog valt att montera travare eftersom att det underlättar hantering så mycket! Men om du pillar din en inmatare får du gärna ta en bild och berätta hur det blev, är ändå nyfiken :)
S-926
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Tack för tipset!
Har kollat in länken du skickade och det var väl något liknande jag hade i tankarna.
Hör av mig om funktion och montage.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av maja »

Jag har sett sådana "införare" på några IF-båtar (och även andra båtar), men de är nog inte särskilt vanliga.

Replik förekommer för övrigt mest på kappseglande båtar. Där är man oftast 3 personer ombord, så man kan avdela en person till att föra in liket i rännan medan någon annan hissar. Ett litet problem som kanske kan uppstå är kanske att införaren kommer litet i vägen när man firar seglet, eftersom likrepet kan vara litet styvt.

Själv har jag numera löst problemet genom att nästan genomgående använda storsegel med travare. De facto kostar väl montering av travare hos en segelmakare ungefär i nivå med vad en införare kostar i båttillbehörsbutiken (och för ett nytt segel kan man väl i allmänhet få sig förhandlat till såväl travare som ett enkelrev till samma pris som utan).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Tack till dig också Marek.
Kanske blir det så att jag lämnar in seglet till Edman i höst för att sätta i travare... Dock gillar jag repliket, det känns genuint och tidsenligt, så jag har nu beställt en segelinmatare så får vi se hur det funkar. Det kostar 735 spänn och det kan det vara värt för att få bägge händerna fria för att hissa, då vi oftast bara är två personer på Augusta.
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av Andreas89 »

Jag sitter lite i samma sits. Rationellt borde jag väl kanske montera travare men av rent estetiska skäl känns repliket i all sin enkelhet helt rätt på båten så jag testar vidare och ser hur bra jag kan få det att funka.

Jag har gått på likrännans ingång lite lätt med fint sandpapper och sedan smort med Sailkote (torr silikonspray) och nån gång ibland slinker hela storen in i rännan utan hjälp. Jag har spanat på inmatarna och är väldigt nyfiken på den recension jag hoppas ska komma från Kristensson 8)
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Håller med Andreas, det finns även hos mig en estetisk bakgrund till mitt beslut att fortsätta med repliket. Tycker det är snyggare helt enkelt. Bra idé med torrsilikon! Hur applicerar du? På liket?
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: storsegel med replik

Inlägg av IF 2719 »

Jag köpte ett nytt storsegel med travare och rev. Mest för att det ska vara bekvämt och att mina tonårsdöttrar enkelt ska kunna hissa det. På min båt är det nästintill omöjligt att hissa stor med replik själv när det blåser med än 8m/s, då får jag sittandes vid masten mata in med ena handen och hissa med den andra handen (har slagit fallet ett varv runt vinschen så att det går att dra åt rätt håll). Det gäller att jag ställt båten rätt i vindögat, men den börjar ganska lätt falla av och det blir tryck i seglet o ännu besvärligare att hissa. Ett alternativ kan ju vara att ankra eller ligga vid boj så att båten är i vindögat hela tiden.

Jag köpte ett nytt segel, men det är nog bättre att köpa en begagnad racingstor och montera travare i den. Rev behövs knappast om man har möjlighet att segla med fock. Formen på storen är bättre i ett racingsegel, men kostnaden är ungefär samma som ett cruisingsegel, skulle jag säga.

Men, jag vet att de som har ny Seldenmast kan hissa stor med replik ganska obehindrat. Det sitter någon typ av fjädrande anordning där så det verkar mindre risk att repliket ska klinka sig där...

Mvh Martin R
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har haft en sådan inmatare tidigare på min mast. Den hjälper till när seglet ska hissas. Man slipper hålla repliket i rätt läge för att det ska hamna rätt i likrännan.

I gengäld är inmataren i vägen när seglet ska tas ner. En man måste dra ner repliket genom inmataren.

Beroende på geometrin kan inmataren också krångla till det med en eventuellt cunninghamanordning.

Så jag tog bort inmataren och har sedan dess seglat traditionellt med replik, både vid tävling, tursegling och ensamsegling. Man lär sig leva med det. Så länge man ser till att mata in seglet med en hand och hissa med den andra går det till och med att hissa i lättare undanvind, fast lättare om man är två.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av Andreas89 »

Kristensson skrev: 09 jul 2021 14:53Bra idé med torrsilikon! Hur applicerar du? På liket?
När jag smorde förra sommaren i sjön så sprayade jag lite på liket och lite i rännan och hissade hastigt storen. Mitt medel torkar så snabbt så man smörjer nog då mest bara nedre delen av likrännan men jag tycker det gav hygglig effekt.

Under vårrustningen tog jag en kort längd av en tamp och lade i en microfiberduk vikt på hälften. Med tampen i likrännan och duken utstickandes som handtag gick det smidigt att göra helt rent i likrännan och att smörja efteråt.
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Karolina och jag köpte båten i mitten av mars detta året. Vi har väl varit ute en tio-tolv gånger sedan dess. Vår erfarenhet är alltså lite begränsad, även om vi båda gastat tidigare. När vi går mot sjön och fören stampar i vågorna behöver jag få upp storen så fort som möjligt. Jag har en gammal pisksnärtskada och stampandet fortplantar sig genom kroppen på ett föga behagligt sätt. Att hala ner – även om jag behövs där framme – känns tryggare och mer bekvämt då jag kan befinna mig mer midskepps. Ser från era kommentarer att det finns "många skruvar på en harv" som man säger på södra Öland. Tacksam för era insikter och kommentarer – behöver dem verkligen!
Kristensson
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 jul 2021 10:01
Segelnummer: 194
Båtnamn: Augusta

Re: storsegel med replik

Inlägg av Kristensson »

Ska testa med torrsilikon, allt som får ner friktionen är väl bara av godo!
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av johan swe-1870 »

Kristensson skrev: 09 jul 2021 16:03 När vi går mot sjön och fören stampar i vågorna behöver jag få upp storen så fort som möjligt.
Jag försöker alltid få upp storen innan jag är ute ur hamnen. Antingen hänga i en stolpe eller köra nån runda i en lämplig bassäng. Att hissa segel ute på sjön är ett spektakel som jag undviker. När man väl kommer ut till vågorna ska helst allt vara klart; fendrar och linor borta, storen hissad, trimmad och skotad, motorn är uppe och gärna även försegel uppe.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av maja »

johan swe-1870 skrev: 09 jul 2021 15:34
I gengäld är inmataren i vägen när seglet ska tas ner. En man måste dra ner repliket genom inmataren.

Kan man montera inmataren så lågt att man drar ur repliket ur den när man hissar den sista decimetern? I så fall kanske man kan dra ut seglet ur rännan utan att det går genom inmataren...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: storsegel med replik

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 09 jul 2021 18:39 Kan man montera inmataren så lågt att man drar ur repliket ur den när man hissar den sista decimetern? I så fall kanske man kan dra ut seglet ur rännan utan att det går genom inmataren...
Om jag minns rätt, går det nog inte. IF-båten har ju i standardutförandet en skena på masten för bommens travare. Du måste montera inmataren ovanför skenan strax under segelintaget. Det beror förstås också på hur mycket replik din segelmakare har valt att göra i seglet och hur det avslutas i halshornet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar