Frågor om fjärreglage till utombordare

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av Nils D »

Av gamla trådar att döma finns det någon eller några som monterat fjärreglage på sin IF till sin Mercury/Tohatsu utombordare. Är lite sugen på att göra detsamma på min båt för att underlätta tilläggningar för motor när man är ensam på båten. Undrar då hur ni har dragit kabeln från fjärreglage till motor, och hur har ni gjort med kabeldragningen vid motorn så att man skall kunna dra upp motorn ur vattnet när man seglar?
Placeringen av reglaget är också lite knepig; sittbrunnen i en IF är ju ganska liten. Har läst i en gammal tråd att någon monterat det i ett av stuvfacken i sittbrunnen. Skulle hellre ha det i sittbrunnen, och har försökt hitta en bild på hur det sitter på en IF-E (alltså en IF med inombordare) men inte lyckats, så om någon vet eller rent av har en bild tar jag tacksamt emot information om detta.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av maja »

Vitsen med en utombordare p å akterspegeln är att man kan vrida motorn vid manöver. Intressant att få veta hur någon har löst den frågan med
fjärreglage. Kanske en joystick ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 14 jun 2021 20:48 Vitsen med en utombordare p å akterspegeln är att man kan vrida motorn vid manöver. Intressant att få veta hur någon har löst den frågan med
fjärreglage. Kanske en joystick ?
Om man monterar fjärreglage blir det väl ungefär som om man byter från utombordare till inombordare. Man förlorar möjligheten att vrida motorn vid manövrer men vinner att man slipper hänga över akterspegeln för att manövrera motorn.
Att från sittbrunnen också kunna vrida på motorn kräver antagligen en orimligt stor och kostsam ombyggnad, för då behöver man ju något liknande en autopilot (fast antagligen med större kraft, och därmed trolikgen också större batteribank). Om man dessutom, som jag, är allergisk mot vikt i för- och akter så låter det inte speciellt lockande att försöka konstruera något sådant.
Däremot lockar det mig att slippa hänga över aktern för att köra motorn när man som ensam på båten går in till sin förtöjningsplats. Om man kan lösa de praktiska problemen med hur man drar kablaget.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av maja »

Jag har för mig att jag har läst någonstans att det finns tillsatser att köpa till Tohatsu - motorer. Dessutom ska det finnas ett förslag till konstruktion i en gammal Medvind. Dessutom var min gamla Johnson 6hk förbered till något sådant.
Kanske man skulle lägga till en annons på salutorget ? Kanske någon har något liggande från gamla tider?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 16 jun 2021 21:20 Jag har för mig att jag har läst någonstans att det finns tillsatser att köpa till Tohatsu - motorer. Dessutom ska det finnas ett förslag till konstruktion i en gammal Medvind. Dessutom var min gamla Johnson 6hk förbered till något sådant.
Kanske man skulle lägga till en annons på salutorget ? Kanske någon har något liggande från gamla tider?
Det stämmer att det finns tillsatser till Tohatsus segelbåtsutombordare. Dessa kan också monteras på en Meercury (förefaller vara samma motor) enligt den firma som servar min Mercury Sail. Så problemet för mig är inte att få tag på delarna eftersom de finns att köpa för den motor jag har. Däremot är det oklart hur man drar kablaget för att göra det möligt att utan problem dra upp motorn ur vattnet när man seglar.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag förstår inte hur man skulle kunna ordna det och samtidigt kunna lyfta upp motorn vid segling.

Det är nog inte heller lätt att hitta en bra plats att sätta reglaget på. Där är trångt i sittbrunnen. Så här ser det iallafall ut på en IF-E:
Motorreglage IF-E
Motorreglage IF-E
DSC_0187.JPG (86.96 KiB) Visad 10961 gånger
Det borde inverka på möjligheten att använda stuvfacket.

Var har M26-orna sina reglage?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av andreas IF-259 »

Hej,

Vi har fjärreglage till vår gamla evinrude 2t 9,9 hk. (Jag vet, överdimensionerad för en IF, men det var den som följde med vid köp).

Själva reglaget sitter i sittbrunnen på sargkanten precis akter om skotskenan.
Ett litet överskott på vajrarna till motorn gör att det inte är något problem att vare sig vrida motorn, eller dra upp den vid segling.

Jag tänker att det är samma princip som på en cykel, det går ju att vrida på styret trots vajrarna till bakhjulets broms och växel. Men det kanske finns olika system?

Jag kan återkomma med något foto vid tillfälle.
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av Nils D »

Tack Johan för bild från en IF-E. Det är en sådan motering jag själv i första hand tänkt mig. Borde inte vara alltför inskränkande på benutrymmet i sittbrunnen. Hur mycket plats som försvinner i stuvfacket måste förstås kollas innan man fattar några beslut. Men eftersom jag i just det facket bara har lite köksutrustning och liknande kanske det kan fungera.

Hur de ser ut i sittbrunnen på en M26 tror jag är mindre relevant, eftersom den har en större sittbrunn än en IF och därmed mindre känsligt för en liten inskränkning av utrymmet i brunnen.

Tack Andreas för besked att det fungerar att dra upp motor om man har lite slack i vajern. Blir kanske lite skillnad beroende på vilket utombordarfäste man har. Med det vanligaste, ofta kallat Trem-fäste, Lyfts ju motorn i huvudsak rakt upp så avståndet till en fixpunkt för kablaget borde inte variera så mycket. Själv har jag Folkbåtscentralens fäste, där man drar upp motorn på akterdäck (eller i mitt fall bara halvvägs), och där kanske det kan bli lite större skillnader i avstånd till fixpunkten för kablaget mellan när motorn är i vattnet och när den är uppdragen.

Vilket motorfäste har du?

Mycket att fundera på. Men just nu endast av s.k. akademiskt intresse. Pratade nämligen igår med firman som servar min motor, och enligt dem går det inte att få tag på några reglage. Som mycket annat är leveranserna tydligen stoppade på grund av den globala bristen på containrar. Får återkomma till frågan om ett år om det då finns några reglage tillgängliga.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av andreas IF-259 »

Här kan man se att de två reglagevajrarna gör en liten böj vid motorfästet (till vänster)
Jag har ett vanligt trem-fäste.(eller rättare sagt två, motorn väger drygt 40 kg) 8)

Om jag skulle göra om installationen, skulle jag nog placera reglaget nere vid durken, under skotskenan.

IMG_0826.png
IMG_0826.png (152.98 KiB) Visad 10770 gånger
IMG_0825.png
IMG_0825.png (166.03 KiB) Visad 10770 gånger
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av Nils D »

Tack Andreas för instruktiva bilder. Allt verkar peka på att den bästa, eller i alla fall minst dåliga, placeringen av reglaget är som på Johans bild från en IF-E.

Om inte kablaget till det fjärreglage som finns till min motor är alltför stvt borde det fungera också för mig även om jag drar upp motorn lite längre föröver än vad du gör med ditt fäste.

Nu gäller det "bara" att få tag på ett också :-)
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Frågor om fjärreglage till utombordare

Inlägg av Nils D »

Lite kompletterande information om fjärreglage till Mercury/Tohatsu Sail.

Enligt en auktoriserad Mercury-verkstad jag nyligen var i kontakt med är kostnaden för ombyggnadssatsen till motorn, ett reglage samt kablage idag lite drygt 11 000 kr.

Tillkommer monteringskostnader om man inte gör det själv, vilket troligen innebär att totalkostnaden blir cirka 15 000 kr eller möjligen mer än så.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Skriv svar