"Tekniska" problem vid hissning/inrullning

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

olso001
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 feb 2019 13:01
Has thanked: 2 times

"Tekniska" problem vid hissning/inrullning

Inlägg av olso001 »

Hej,

Köpte och gjorde debut med min IF förra året och hade i huvudsak två "tekniska" problem vad gäller upp och nedtagning av segel vilket jag tänkte åtgärda inför kommande säsong:

1. Storsegel fastnar i LazyJacks vid hissning
- Vid de flesta tillfällen storseglet hissades så fastnade "lattorna?" i LazyJacks på vägen upp vilket innebar en hel del krångel (flertalet ned/upphissningar etc) vid hissning.

-Har bifogat bilder på hur LazyJacks är monterade, om ngn har något tips på hur detta kan åtgärdas får ni gärna tipsa. Alternativt funderar jag på att helt enkelt plocka bort dessa LazyJacks inför kommande säsong.

2. Tamp för Rullfock trasslar/hamnar utanför "låda" vid inrullning
- Vid ett flertalet tillfällen har det blivit trassel och stopp vid inrullning av Rullgenoa, har fått åtgärda genom att krypa fram i fören och manuellt rulla ut den innan den åter kunde rullas in.

-Har bifogat bilder på hur hur det ser ut när trassel uppstår. Harblivit tipsad om att byta ut det skot som idag används för rullgenoan pga gammal, tror ni att det skulle hjälpa? Om ngn har övriga tips på hur detta kan åtgärdas får ni gärna tipsa.

Mvh,
Olso
Bilagor
Rulltrassel 2.jpg
Rulltrassel 2.jpg (132.61 KiB) Visad 5663 gånger
Rull1.jpg
Rull1.jpg (142.76 KiB) Visad 5663 gånger
LazyJ 2.jpg
LazyJ 2.jpg (120.14 KiB) Visad 5663 gånger
LazyJ 1.jpg
LazyJ 1.jpg (125.45 KiB) Visad 5663 gånger
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: "Tekniska" problem vid hissning/inrullning

Inlägg av Nils D »

När det gäller Lazy Jacks så föreslår jag att du tar bort dem. Jag har inga Lazy Jacks (fanns med när jag köpte åten men har aldrig monterat dem). Seglar oftast ensam och har inga problem med att ta ner storen och fånga in den utan Lazy Jacks. Den stora fördelen som jag ser det är att man har större "vingelmån" när man sätter storen själv om man inte har Lazy Jacks, för de kräver att man ligger ännu mer rakt i vindögat när man sätter seglet.
Det finns en tråd på forumet sedan tidigare om detta där du hittar lite andra synpunkter.
https://ifboat.se/forum/19/1165?p=5591&hilit=lazy#p5591

När det gäller problemet med inhalslinan (furlinglinan) till rullfocken har jag haft exakt samma problem som du. Det är onekligen knepigt att krypa fram på fördäck och trassla ut inhalslinan när man är ute själv. ( Du skriver om "skotet" men jag gissar att det inte är genuaskotet utan inhalslinan du menar. Det är den som du visar trasslet på.).

Och lösningen för mig var den du fått dig rekommenderad. Skaffa en ny lina som är styvare. Vill minnas jag köpte något slags Dyneema. Löste problemet för mig. Kolla noga så du får rätt dimension. Furlex 50 som jag har, och som jag misstänker också du, tar bara smalare inhalslinor än Furlex större modeller.

Sedan är det viktigt, men det kanske du redan känner till, att du har ett litet motstånd från skotet när du rullar in seglet så att det inte går för fort och riskerar trassel. Seglar jag själv låter jag skotet gå ett varv runt vinschen, det brukar räcka. Har jag en gast med mig delar vi på jobbet så att en tar hand om inhalet och en om skotet.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
olso001
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 feb 2019 13:01
Has thanked: 2 times

Re: "Tekniska" problem vid hissning/inrullning

Inlägg av olso001 »

Tack för dessa tips! lutar att jag då struntar i att montera Lazy Jacks nästa säsong, känns som att nackdelarna överväger fördelarna i mitt fall.

Vad gäller rullfocken var det som du skriver inhalslinan jag menade, den har troligtvis ett antal år på nacken så det kan vara värt att testa med en ny styvare lina
olso001
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 feb 2019 13:01
Has thanked: 2 times

Re: "Tekniska" problem vid hissning/inrullning

Inlägg av olso001 »

Någon som har koll på vilken längd man behöver på inhalslina för en IF med Furlex 50 S?
Skriv svar