Montera bort innertak

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Montera bort innertak

Inlägg av andreas IF-259 »

Hej,

Jag funderar på att täta några skruvhål på rufftaket, och kanske montera på några avlastare och ledare för att kunna få t.ex kick och uthal ner till sittbrunnen. För att kunna göra det ordentligt behöver jag komma åt rufftakets insida. Jag har ett gammalt innertak, det som liknar pärlspont, som är i bra skick.

Jag har försökt hitta lite tips här på forumet, men det verkar vara betydligt krångligare än vad man skulle kunna föreställa sig. Ska man verkligen behöva skruva bort hela inredningen, eller såga taket i två delar för att komma åt under? Det verkar väldigt märkligt, och jag har ingen lust med något av dem. Är det något har jag missförstått?

Vänliga hälsningar
Andreas
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Montera bort innertak

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har ett nyare undertak från 1974. Det består av masonit klädd med matta. Ett sådant tak är ganska mjukt och kan skruvas loss, så att man med lite vilja kan komma åt tillräckligt för att montera beslag.

Går inte det att göra med pärlspontstak också?

Jag klarade att ta ut mitt innertak ur båten utan att dela det, när jag helrenoverade min båt. Men då hade jag först tagit ut hela inredningen och hade därmed plats. Taket går att böja samman tillräckligt för att försiktigt tas ut genom ruffluckan. Men om det bara handlar om att montera beslag borde det räcka med att lossa taket och sticka in ett par långa armar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Montera bort innertak

Inlägg av andreas IF-259 »

Tack för svar Johan!

Även "pärlsponten" är ju gjord av ganska tunn masonit, så det borde gå att göra på samma sätt som med ditt tak.

Men för mitt ändamål räcker nog i så fall att försöka sträcka in armarna under taket som du föreslår. Om inte annat får väl det sätta gränsen för vilka beslag jag monterar på.

Andreas
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Montera bort innertak

Inlägg av Jim »

Kan bara nämna att jag inte lyckades få ut min skiva hel. Jag hade i och för sig inte plockat bort lucklisterna i nedgången. Det borde ha gett ett par cm till. Sen beror det kanske också mycket på i vilket skick takskivan är. Min hade en del vattenskador och rätt så många skruvhål.
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Montera bort innertak

Inlägg av andreas IF-259 »

Tack Jim!

Det är också bra att käna till. Det ska nog till mycket innan jag försöker få ut taket ur ruffen helt.

Andreas
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Skriv svar