Förgasarproblem & tömning av fast tank

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Tennisseglaren
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2019 18:04
Been thanked: 1 time

Förgasarproblem & tömning av fast tank

Inlägg av Tennisseglaren »

Hej alla

Jag har insett att jag måste serva min förgasare, dock är jag lite fundersam kring de olika förgasarrengöringssprayer som finns på marknaden. Det finns CRC för 120 kr, eller bromsrengöring på Biltema för 39 kr. I och med att det främst ska användas som rengöring så undrar jag vad ni har för erfaranheter av detta och vad ni rekommenderar? Det ska sägas att jag har en Parsun f5bm.

För att kunna serva förgasaren måste jag tömma min (just nu) halvfulla fasta tank och köra motorn torr så att det inte läcker ut bensin. Har någon tips på lättaste sättet att tömma tanken på? räcker det ex att köpa en hävert (ex 20-365 på Biltema?)

Tack återigen för ett grymt forum! Hade min premiärsegling i helgen och ser fram emot en härlig och lång sommar 8) .
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förgasarproblem & tömning av fast tank

Inlägg av maja »

Varför måste du serva förgasaren när motorn går ?

Annars, om du ändå vill det:

1.
Töm bensintanken på motorn till en extern bensindunk genom att använda en till detta ändamål införskaffad bränslehävert från t.ex. Biltema.

2.
Skruva ut förgasarens dräneringsplugg några varv och dränera resterande bränsle ur förgasare och tank till en liten skål genom att sätta bränslekranen i läge öppen. Pluggen sitter på undersidan eller baksidan av förgasaren, och den är lätt att komma åt.

3.
Häll slatten i den externa bensindunken.

Du ska inte använda gammal bensin i din motor, men du kan hälla den i tanken på en bensindriven bil. Allt är större i en stor bil och därmed inte så känsligt.

Och i fortsättningen ska du dränera tanken enligt ovan efter varje säsong. Använd dessutom gärna 98 oktan under säsongen, vilket inte innehåller (lika mycket eller ingen) etylalkohol, vilken ofta är boven i dramat i sådana här fall.

För rengöring av mindre fallförgasare som din, brukar det tillämpas en s.k. ultraljudstvätt. Servicefirmorna brukar debitera cirka 800 kr för rengöring av förgasare och fast tank. Man kan klara sig med mindre åtgärder än förgasartvätt om man är en duktig mekaniker och har lämpliga verktyg.

Det finns tillsatser som man kan blanda i bränslet och som ger visst skydd genom att de löser partiklar och absorberar vatten. Men det finns ingen snabbfix...

En Parsun 5 hk är en kineskopia av min Yamaha F4. Jag har haft motorn i 20 år utan att jag har behövt göra något större med bränslesystemet.

Ett tips är att först byta bränslefiltret om man upplever att tanken innehåller mycket goja på botten. Även bensinslangen kan vara igensatt i sådana fall..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Tennisseglaren
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2019 18:04
Been thanked: 1 time

Re: Förgasarproblem & tömning av fast tank

Inlägg av Tennisseglaren »

Hej

Tack för tipsen kring bensinen, ska fixa en hävert och dränera som du skriver. Jag tankar med 98 oktan och bensinen är så ny som den kan bli. Då detta är min första säsong så försummade jag vinterförvaringen tyvärr och det låg kvar gammal bensin i förgasaren.

Problemet med motorn är att den är svårstartad, när vi startar den första gången går det enklare, startar på första till tredje draget, men efter några timmars segling så är den svårare att få igång, sist krävdes det ca 10 ryck i olika omgångar innan den startade. När den väl är igång går den bra, men av det jag har läst så kan detta härledas till att förgasaren måste rengöras.

En ny förgasare till min Parsun kostar ca 600kr, så det känns inte lönt att lämna in på service om jag inte gör rengöringen själv.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förgasarproblem & tömning av fast tank

Inlägg av maja »

Tack för info, är en förgasare så billig som sexhundra..Var kan man köpa en sådan ?
Kanske jag enkelt skulle kunna trimma min F4 till 5 hk genom att byta förgasare ...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Tennisseglaren
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 sep 2019 18:04
Been thanked: 1 time

Re: Förgasarproblem & tömning av fast tank

Inlägg av Tennisseglaren »

Kolla ebay eller amazon, tror att min parsun f5bm är kompatibel med Yamaha 67D-14301-03.

Kollade lite snabbt och hittade nedan, är inte säker att någon av dessa passar dock:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 3&_sacat=0
Skriv svar