Flytväst innanför jackan

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Zingoalla
Inlägg: 40
Blev medlem: 28 mar 2020 17:38
Been thanked: 6 times

Flytväst innanför jackan

Inlägg av Zingoalla »

Hej

Jag har en vanlig flytväst. Inte någon sån där som blåser upp sig själv när man ramlar i vattnet utan en helt vanlig. Är det farligt att ha en jacka på sig utanpå flyutvästen? Om det blir kallt när man är ute och seglar och man vill sätta på sig en jacka så är det ju inte så bra att först ta av sig flytvästen, sätta på sig jackan och sedan sätta på sig flytvästen igen. Om det händer något precis då medan man har flytvästen av så är det ju inte så lyckat precis.

Bild
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Flytväst innanför jackan

Inlägg av Nils D »

Jag skulle inte vilja ha flytvästen innanför jackan, bland annat för att det i så fall skulle krävas en otympligt vid jacka, och för att det blir svårare att få något att hålla i om man får hjälp att komma upp efter att ha trillat i vattnet.

Om sjön är så grov att man riskerar att åka i vattnet medan man tillfälligt tar av sig flytvästen för att sätta på sig en jacka, så går man ner i ruffen och byter om där. Också om man seglar själv. Med rätt trim seglar båten själv under den korta tid det tar. Jag har en gång vid ensamsegling blivit dyngsur av regn och kraftig sjö och tvingats byta om fullständigt (och jag menar verkligen fullständigt!) när jag kryssade i rätt frisk vind på Mysingen. Det blev lite stressigt förstås. Men det gick.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Flytväst innanför jackan

Inlägg av maja »

Så länge det är frågan om en vanlig passiv flytväst, så är det enligt min mening inte farligt att ha den under en jacka. Men det beror litet på hur den är konstruerad för att det ska vara praktiskt möjligt. T.ex, om man har en integrerad säkerhetssele i västen, måste man öppna jackan för att kunna fästa bandet.

Dessutom krävs det ett något nummer större jacka som Nils D påpekade.

Jag själv drar tidvis på mig en tunn överdragsjacka över flytvästen då det kommer en regnskur under sommarseglatsen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Flytväst innanför jackan

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag brukar faktiskt ha min flytväst under jackan. Jag tycker det är bättre. Det är lättare att spänna åt västen så den sitter lagom tajt runt kroppen, västen hjälper till att hälla värmen på mig och jag behöver bara torka jackan efter att ha seglat.

När jag har västens inbyggda säkerhetssele kopplad drar jag bara ut linan ner under jackans framsida.

Men visst borde västen helst sitta ytterst.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar