Covid-19 och segling

Tävlingar, båthantering, klassregel, SRS

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Covid-19 och segling

Inlägg av johan swe-1870 »

Ingen har väl undgått nyheterna om Covid-19, dvs corona-viruset. Är det fler än jag som funderar över hur det kommer att inverka på årets seglingar?

Jag ser att exempelvis våra tyska IF-vänner nu har ställt in alla arrangemang under april månad. Mängder av föreningsmöten har uppskjutits eller ställts in, sportevenemang är stoppade och vi arbetar hemma eller inte alls.

Det är inte utan att jag börjar fundera över på vilket sätt jag själv kommer att drabbas. Vilka tävlingar kommer att ställas in? Kommer jag i sommar att kunna segla till en annan hamn eller ett annat land? Är det ok att göra båten vårklar eller borde jag sitta hemma? Är det bättre att segla på haven än att vara på land?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Covid-19 och segling

Inlägg av Nils D »

Du är nog inte ensam på att fundera över konsekvenserna av Coronaviruets spridning; båda vad man kan göra och vad som är önskvärt att göra. För egen del har jag dragit slutsatsen, i alla fall tills vidare, att segling i skärgården på ostkusten, vilket är vad jag brukar göra, borde vara något av det bästa man kan tänka sig att göra ur smittskyddsynpunkt. Med en IF kommer jag ju in i naturhamnar där många större båtar inte gör det, och när jag seglar vill jag nog ha bra mycket större avstånd till andra båtar och personer än de ca två meter som rekommenderas när vi är på land :-) Så jag ser ingen anledning än så länge att ändra mina planer på att segla stora delar av sommaren. Men läget är förstås annorlunda om man seglar i vatten utan naturhamnar, och ofta till andra länder. För egen del tänker jag undvika klubbholmar och liknande till dess smittpridningsläget ändrats till det bättre.

Kappsegling borde väl också gå bra gissar jag. Skepparmöten kan väl göras över nätet. After sail ligger förstås sämre till.

Men om man som jag är över 70 år, och dessutom med en del sjukdomar som gör att jag med bred marginal hamnar i den s.k. riskgruppen är det snarare vårrustningen som är den kritiska perioden. Inte i första hand fixandet med båten, utan inköpen av bottenfärg och annat som man kommer på att man behöver. Det brukar ju vara rätt tätt med folk i båttillbehörsaffärerna när vi är många som kommer på att det fattas någon viktig sak eller kemikalie som vi måste få tag på på en gång. Jag tänker försöka handla det jag behöver på dagtid på vardagarna då det brukar vara rätt tomt i tillbehörsaffärerna och undvika att gå in i dem när det är fullt med folk. Om detta innebär att det tar lite längre tid innan båten blir klar får det väl bli så. Handla över nätet är förstås en annan lösning.

För ut på sjön vill jag komma också i år, och än så länge tror jag det kommer att vara möjligt även om en del saker får göras på andra sätt än vad jag brukar.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Covid-19 och segling

Inlägg av maja »

Bara vi håller oss till lovart och håller undan i god tid, så klarar vi oss nog... 8)

Och dessutom, blir detta för långvarigt, kan jag inte tänka mig något annat att man offrar en del av oss gamlingar för att snabbt bilda immunitet i befolkningen och sätter igång samhället igen...

Man kan ju även fundera på vad som skulle hända ism. med en väpnad konflikt.. en sådan skulle nog skörda betydligt fler offer..och då blir det de unga som offras...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Covid-19 och segling

Inlägg av johan swe-1870 »

Nils D skrev: 23 mar 2020 09:01 För ut på sjön vill jag komma också i år, och än så länge tror jag det kommer att vara möjligt även om en del saker får göras på andra sätt än vad jag brukar.
Jag resonerar som du. Det borde vara rätt bra att ge sig ut och segla.

Men visst är där en del saker att tänka på. Det är ju trots allt så att man flyttar sig till annan plats och kan då ta med sig något oönskat dit eller hem. Det är ju inte så bra.

Med jämna mellanrum behöver man ju gå iland för att skaffa mat, använda en toalett och betala en hamnavgift. Så det går inte i längden att vara helt isolerad på sin båt.

Vad gäller tävlingar får vi se vad arrangörerna bestämmer och fundera över vad man själv vill. Men det finns nog en risk att en del kommer att ställas in. En tävling drar ju trots allt samman folk som inte annars träffas och det brukar vara flera timmars kontakt varje dag utom när man är på sjön.

Det finns kanske också en risk att ledigheter kan påtvingas eller dras in, beroende på vad för arbete man har.

Jag antar att vi får följa hur detta utvecklas och se vilka föreskrifter som utfärdas.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 59 times

Re: Covid-19 och segling

Inlägg av johan swe-1870 »

Nu har en del planerade tävlingar i Sverige ställts in och någon har flyttats. Jag har uppdaterat kalendern med känd information.

Många klubbaktiviteter är tills vidare inställda.

I Danmark är segelklubbarna stängda och alla tävlingar fram till augusti inställda. I Tyskland är hamnarna stängda och inte brukbara.

Använd sunt förnuft och tänk dig för!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
DermotReeve
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2020 15:30

Re: Covid-19 och segling

Inlägg av DermotReeve »

eftersom allt är avstängd till augusti är vi hjälplösa. nu tillbringar vi vår fritid genom att reparera / måla om våra båtar. samtidigt spelar jag segelsimuleringsspel som är spännande.
Skriv svar