Marieholm 26 - längd på förstag

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Ingjerd
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 sep 2019 13:41

Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av Ingjerd »

Hej! Jag har i år köpt en Marieholm 26. Jag tycker att masten lutar för mycket bakåt och jag tycker också att den er litet för mycket logirig.

Jag är rätt säker på att båten tidligare har haft rullfock og funderar på om det kanske är satt dit en för lång sträckfisk när det blev demonterad.

Är det någon som vet vanlig förstagslängd på en Marieholm 26?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av maja »

Du bör alltid ha litet mastlutning. Jag skulle rekommendera minst 20-25 cm mätt vid bomhöjd. Det uppnås på en IF-båt med ett förstag av ursprunglig längd (8.05 - 8.10 m) och en vantskruv av samma storlek som för toppvanten.

En M26 kanske ska ha ett något längre förstag, eftersom friborden är något högre.

Mät mastlutningen med att hänga en dragg eller dylikt i storfallet och ta förslagsvis ett beslut ift. till detta. Låt draggen hänga i en hink med vatten, så dämpas svängningarna.

Att båten är lovgirig behöver inte nödvändigtvis bero på att mastlutningen är för stor. Det kan bero på att man använder ett gammalt utseglat storsegel, man seglar med en för löst ansatt rigg eller att man inte har planat storseglet med bomuthal och akterstagssträckare när vinden friskar i.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ingjerd
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 sep 2019 13:41

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av Ingjerd »

Hej! Tack för svar!

Jag har tidigare mätt hållningen. Det är inte så enkelt, men jag tror lutningen är ca 40-45. Jag har lyckats få måtten på förstaget från en segelmakare - 8,40-8,45. Jag mätte det i går. Det är häller inte helt enkelt med masten uppe, men jag tror det är ca 8,40 ned till riggbolten.

Jag är medveten om att logirighet ochså kan ha andra orsaker. Storseglet är gammalt och inte så bra, så det är lite svårt att testa.

Jag planerar att montera ett rullesystem, och är lite bekymrad för att det blir rätt lengd. Jag tror den typen jag planerar att använda kan monteras med möjlighet att justera, så då kan jag väl testa mer efterhand.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av maja »

Mitt förstag är 8.40 m långt, Mastlutningen blir då vad den blir, men nog omkring 0.4 m eller t.o.m. mer. Jag har ett nytt storsegel just nu, men har inte upplevt att båten skulle vara mer än vanligt lovgirig även med mitt 14 år gamla storsegel.

Det som nog är vanligast är att riggen är dåligt uppsträckt och att man inte har tillräckliga trimmöjligheter med att kunna spänna akterstag, bomuthal och släppa ner ledvagnen i lä. Om storseglet är gammalt och sytt i för tunn och för mjuk duk, behåller det inte formen och kan det med åren ha blivit "bakbukigt.

Börja med att kolla riggspänningen. Använd gärna en riggspänningsmätare av något slag, Om du har 6 mm övervant, spänn corka 12-13 % av brottlasten. Om m du har 5 mm övervant, spänn cirka 15 % av brottlasten. Spänn sedan undervanten lagom så att du får kvar en mastböj på några centimeter. On du inte har tillgång till någon mätare, kan du använda "tumstocksmetoden", som är beskriven i Seldens riggtrimanvisningar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 10 sep 2019 14:16 En M26 kanske ska ha ett något längre förstag, eftersom friborden är något högre.
Nu hänger jag nog inte riktigt med. Varför skulle förstaget behöva vara längre om fribordet är högre? Är det inte tvärtom?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av maja »

Jag tänkte att högre fribord ger längre båt. Det kan ge större J-mått om avståndet från förstäv till förstagsinfästning är samma .

Kollade just i SRS-tabellen där M26 J-mått anges till 2.81 m mot IF-båtens 2.56 m. Om detta är korrekt måste förstagsfästet ha flyttats framåt eller masten bakåt ift. IF-båten. Båda ger längre förstag.

Det säkraste är att mäta förstagslängd, J-mått och framkanten på mastens avstånd till förstäven på en eller några befintliga M-26 för att få ett hyfsat säkert svar. Man kan få en hyfsad uppfattning av förstagslängden genom att hissa ett måttband i försegelfallet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är faktiskt rätt stor skillnad i förtriangelbas. Lite märkligt!

Vet vi egentligen säkert hur lik en M26 är en IF? Det finns ingen M26 som har verifierat SRS-mätbrev, så det är lite oklart tycker jag.

Om nu fribordet verkligen är högre än på en IF, kanske man kan anta att även mastfoten står högre. Det är ju faktiskt en annorlunda överbyggnad på en M26. Kanske har man försökt få ut ytterligare lite invändig volym och lyft upp taket lite? Och var sitter mastfoten i båtens längdled?

En M26 har också lite annorlunda utseende på däcket i fören. Var sitter förstagsfästet jämfört med en IF?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av Nils D »

Intressant diskussion. Har alltid trott att riggarna var identiska mellan IF och M26, men så verkar ju inte vara fallet.

Jag roade mig med att jämföra uppgifterna om försegelstorlek för IF och M26 genom att kolla upp Boding Segels hemsida
http://www.boding.se/modeller/if/
http://www.boding.se/modeller/marieholm-26/

Storsegelmåtten är desamma. Däremot anges en inte obetydlig skillnad i storlek för genua och fock mellan båtarna Några exempel:

Genua för IF: 15,1 m2
Genua för M26: 16,6 m2

Fock för IF: 10,1 m2
Fock för M26: 11,0 m2

Visserligen bara indiciebevisföring, men antyder väl att det faktiskt föreligger något slags skillnad vad gäller förtriangeln mellan dessa båtar, även om det inte från de tabellerna går att utläsa exakt vilken den är.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av maja »

Även om förtriangeln för M26 är något större än för IF-båten, kan man mycket väl använda samma segelmått till genuan för en M26 som för en IF. En rundfrågning som jag gjorde här om åren indikerade på att de flesta segelmakare använde samma mått.

Om man nu har rullsegel, så passar faktiskt en IF-genua bra, eftersom seglet blir ungefär 140 % av J-måttet, vilket passar bättre för ett rullsegel.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ingjerd
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 sep 2019 13:41

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av Ingjerd »

Hej!

Tack så mycket för svar och åsikter!

Mitt storsegel er uruselt och jämfört med vad Maja skriver är det möjligt att jag har satt riggen för hårt.

Jag får nu troligen tak på ett bättre storsegel och skall kolla riggspänningen igen och se hur det bliver då.

Återkommer när jag har kollat det.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av maja »

Du måste ha missuppfattat något av vad jag skrev.
Båten blir mer lovgirig när riggen är för LÖST ansatt (dvs. för dåligt uppsträckt). Då förlorar storseglet sin form när det blåser och blir mera bukigt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Ingjerd
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 sep 2019 13:41

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av Ingjerd »

Jag förstod dig rätt, men jag tänkte nog på en annan frågeställning när jag skrev i morse.

Jag har också ett bekymmer i förhållande till masteböjen. Den är kanske ca 6 cm. Jag vet att jag kan åtgärda detta genom att sätta undervanten hårdare, men då måste jag sätta dom rätt så hårt. Jag har inte vågat att prova det. Det jag tänkte var att om jag har satt övervanten för hårt så kanske dom böjer masten för mycket.

Jag använde en vajert när jag satte vanten och jag tycker att den är svårt att läsa av den. Jag tänker därför att det ville vara bra att starta på nytt och använda tumstocksmetoden.

,
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Inlägg av maja »

När det gäller riggspänning i allmänhet och hur man använder olika metoder för mätning av denna kan du läsa i Medvind Nr 4 2008 sidorna 14-15 >> http://www.ifboat.se/medvind?view=simpl ... ager&id=93 . Det finns även mycket skrivet om rigg och riggspänning på detta forum.

Tumstocksmetoden är nog mera bökig att använda än din Vajert. Följ instrumentets instruktioner och, när instrumentet har placerats på vajern, tryck ihop skänklarna litet några gånger för att få bort inverkan av friktionen mellan instrument och vajer.

Värdet för riggspänningen på Vajerten ska vara någonstans mellan 6 och 7 om du har 6 mm vajer. Värdet 6,5 är väl ganska lagom. Om du har 5 mm vajer, ska det vara någonstans mellan 7 och 7,5.

Om du är orolig för undervanten, kan du ju mäta när du spänner och se hur mycket det blir på mätaren. (Jag menar att du väl har en Vajert-modell som mäter 4, 5 och 6 mm och då även passar till undervanten). Så länge du håller dig inom 7,5 är det helt OK. Och med för lösa undervant blir förstaget dåligt sträckt. Och tänk på att om du har ett sträckt storfall som referens när du skattar mastböjen, ska du dra av några centimeter för radien på storfallstrissan i masttoppen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar