Installation av solpanel

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Jim »

Mycket intressant! Jag tänkte sätta min panel på rufftaket från början men nu lutar det åt att sätta dem på akterluckorna istället då det definitivt inte kräver en massa demontage av inredningen.

En stilla undran har jag; hur har du gjort med kabeln vid luckkanterna? Luckan öppnar ju upp rätt så mycket så det måste ju vara en hel del "slack" i kabeln. Den fastnar inte eller skadas när du stänger luckorna? Det är ju ett utrymme som man är nere och rotar i rätt så ofta.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Det stämmer att det måste vara slack i kabeln nog för att öppna luckorna. Jag placerade kablarna i den förliga delen av öppningen. De sitter då lite ivägen och jag kan inte vara lika våldsam vid skurning och stuvning som tidigare.
Solcellskabel på luckans undersida
Solcellskabel på luckans undersida
DSC_0001_20190413112746167.JPG (93.64 KiB) Visad 17901 gånger
Efter en säsong med denna montering tycker jag att kablarna inte är särskilt störande. Det går att leva med dem där. Jag använder oftast inte akterstuven så mycket, vilket kanske bidrar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är intressant att rita upp diagram med hjälp av data från den gamla och den nya panelen:
I-V ocn P-V-diagram
I-V ocn P-V-diagram
SolarPanelOutput.png (18.4 KiB) Visad 17998 gånger
Blått visar den gamla Multimarine-panelen och rött visar den nya Sunbeam-panelen.

Den nya panelen har en tydlig högre effekt på grund av högre spänning. Strömmen är i stort sett oförändrad.

Dagens avläsning visar också att de nya panelerna ger påtagligt mycket bättre laddningsutbyte:
Laddning med nya paneler
Laddning med nya paneler
Screenshot_20190408-183711.png (37.23 KiB) Visad 17998 gånger
8 april med 2 st Sunbeampaneler, övriga dagar med 2 Multimarine-paneler (varav en defekt). Idag 8 april visas också att laddningen gick över till underhållsladdning.

Fastän laddning fortfarande pågår vid avläsningstidpunkten har de nya Sunbeam-panelerna idag laddat i ca 10 h och producerat 70 Wh. Innan bytet gav de gamla Multimarine-panelerna (varav en är defekt) typiskt 20 Wh och producerade laddning i 5 h. Det här är ju en betydande förbättring!

Det här är naturligtvis högst preliminära resultat, men det ser lovande ut. Jag får låta tiden framöver ge lite mer erfarenhet på hur mycket bättre de nya panelerna är.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Idag har de båda nya cellerna med en sammanlagd nominell effekt på 40 W registrerat en högsta laddningseffekt på 31 W. Det tycker jag är en alldeles utmärkt hög siffra.

Så hög effekt gav de tidigare cellerna aldrig någonsin, trots användning under flera ordentligt soliga månader förra året. Så det ser mycket lovande ut!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har haft en lampa påslagen i båten i något drygt dygn, för att förbruka lite el. På ett helt dygn används 210 Wh, vilket motsvarar snitteffekt 9 W. Troligen sitter det två st 5W glödlampor i armaturen.

Idag har det varit klart och solrikt, men kanske inte fullt sting i solen. De nya panelerna har producerat 140 Wh, vilket jag tycker är bra:
Laddningsutbyte 14 april
Laddningsutbyte 14 april
Screenshot_20190414-175344.png (71.91 KiB) Visad 17873 gånger
Största effekt idag är 21 W. Panelerna har tuggat på och har totalt under dagen gett 140 Wh. Jag säger bara: Bra jobbat!

Fortfarande vid 18-tiden ger solcellerna hyfsad laddning och producerar 7 W:
Momentan laddnig 14 april kl 18
Momentan laddnig 14 april kl 18
Screenshot_20190414-175401.png (51.36 KiB) Visad 17873 gånger
Jag har ju tidigare räknat ut med solcellskalkylatorn på http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html att typisk laddning i april för off-grid panel med 40W ska vara 149 Wh/d på min breddgrad, se http://www.ifboat.se/forum/15/1760?start=15#p10067 , så att jag får ut 140 Wh idag, i mitten av april får väl sägas visa att både mina nya Sunbeam-paneler och solcellskalkylatorn gör ett bra jobb.

Enkelt uttryckt: de nya Sunbeam-panelerna spöar skiten är Hjertmans Multimarine-paneler.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Tobias
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Tobias »

Hej,

Funderar på att skaffa solpaneler och senare även en kylbox. Är 2 st sunbeam 20 w på akterluckorna bästa valet? Någon som vill berätta mer om hur man kan spänna fast en 50w panel över akterluckorna på ett bra sätt.

Hälsningar
Tobias
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av maja »

Akterluckorna måste väl kunna öppnas på något sätt, så en panel kan rimligtvis inte vara större än en av luckorna.

Finns det paneler med 50 W effekt som bara är hälften så stora till ytan än de paneler Johan har installerat ?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Tobias
Inlägg: 18
Blev medlem: 04 apr 2019 14:57
Been thanked: 2 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Tobias »

Jag läste ett tidigare inlägg i tråden från Martin där han skriver att han spänner fast en 50 W panel över akterluckorna. Därav frågan!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av maja »

Jag tror att det är frågan om en lös, vikbar panel som spänns upp på akterstaget/hanfoten eller mellan bommen och akterstaget när båten ligger förtöjd eller för ankar.

Skicka ett mejl eller pm till Martin. Han kanske har ett foto på installationen och/eller kan beskriva den här.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Installation av solpanel

Inlägg av IF 2719 »

Det är en sån här
http://teknikhamstern.se/index.php/popp ... panel.html

Den har hål i hörnen o en tunn gummicord i varje hörn gör så att den går spänna fast försiktigt. Tas naturligtvis bort vid segling. Köpte den som komplement till min 18w på akterluckan som pajat efter några få säsonger. Får se hur länge den nya håller när den plockas upp o ned. Den passar under dynan direkt vid nedgången sb...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Efter en lång säsong med de nya panelerna kan jag rapportera att de har fungerat betydligt bättre än de gamla. Jag får ut ungefär dubbelt så mycket mot tidigare.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Nils D »

Johan SWE-1870 skrev: 06 sep 2019 22:52 Efter en lång säsong med de nya panelerna kan jag rapportera att de har fungerat betydligt bättre än de gamla. Jag får ut ungefär dubbelt så mycket mot tidigare.
Tänkte komplettera Johans beskrivning med lite egna erfarenheter som bekräftar hans slutsatser.

Jag monterade i våras samma Sunbeam-paneler som Johan, efter att tidigare haft några äldre 10W paneler monterade på samma sätt, och jag har ett likadant kylskåp Waeco 18, som är det som belastar systemet mest. Trots att jag har en enklare regulator (MaxPower) så har jag kunnat låta kylen stå på hela sommaren utan problem. Har två 75 ah batterier, och har aldrig varit i närheten av att batterivakten skall slå ifrån. Så också jag kan rekommendera den här lösningen.

När det gäller frågan om kabeldragningen och om det kan bli problem med hur den dras i det aktre stuvfacket, som tas upp tidigare i tråden, så svarade Johan att det inte var något problem för honom, men att det möjligen berodde på att han inte använde akterstuven så mycket. Det gör däremot jag. Mycket. Kanske rent av för mycket för optimala seglingsegenskaper. Men inte heller jag har haft några problem, eftersom jag fäst dem i "taket" på stuvfacket så de inte hänger ner, vilket är lätt gjort. Då kan man härja runt rätt mycket i akterstuven utan att något händer med elförsörjningen.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Oj, det var bra resultat!

Nu blir jag riktigt nyfiken. Har du haft kylen igång hela sommaren? Hur ofta har du tilläggsladdat med landström?

Min Waeco CF18 kyl drar såpass mycket att jag måste komplettera med landströmsladdning, åtminstone var tredje natt, helst oftare. Det har gått åt drygt 300 Wh/d, vilket mina Sunbeampaneler inte har nått upp till.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Nils D »

Johan SWE-1870 skrev: 07 sep 2019 15:11 Oj, det var bra resultat!

Nu blir jag riktigt nyfiken. Har du haft kylen igång hela sommaren? Hur ofta har du tilläggsladdat med landström?

Min Waeco CF18 kyl drar såpass mycket att jag måste komplettera med landströmsladdning, åtminstone var tredje natt, helst oftare. Det har gått åt drygt 300 Wh/d, vilket mina Sunbeampaneler inte har nått upp till.
Såvitt jag kan minnas har kylen varit på oavbrutet sedan jag kom ut till min sommarplats i Arkösund den 15:e juni. Eller snarare några dagar senare, eftersom jag först lät toppladda batterierna med landströmsladdning.

Jag bytte batterier i våras också, och har inte kalibrerat min batterimätare (en NASA Marine BM-1) sedan dess, så jag har ingen bra kontroll på batteristatus. Har sett att laddningen gått ner lite när jag varit ute, framförallt på sensommaren. Men, som jag skrev tidigare, aldrig så att batterivakten slagit ifrån.

Jag har landströmsladdat två gånger i sommar. Den första var när det visade sig att ett av mina två "cigguttag" i förpiken, där jag har kylen, tydligen var defekt, vilket gjorde att kylen drog väldigt mycket. Bytte till det andra och sedan fungerade det som det skulle. Den andra var efter att en gäst inte stängt luckan till kylen ordentligt, vilket jag upptäckte först efter en vecka.

En tänkbar förklaring till skillnaden mellan oss är att jag på grund av sjukdom och skada inte seglat speciellt mycket i sommar. Är man inte i båten öppnar man aldrig kylen, och då drar den förstås mindre. En annan är kanske att jag hållit temperaturen lite högre än i mitt kylskåp hemma, men aldrig högre än 9 grader.

Eftersom du i flera inlägg visat att du kan det här med el betydligt bättre än de flesta, och definitivt mer än mig, kan jag inte tro att en skillnad kan vara att du har klenare kablar och därmed större motstånd i matningen av kylen. Men jag tycker det är intressant att se hur skillanden mellan två "cigguttag" kan göra så stor skillnad som det gjorde i mitt fall. Det är ett dubbeluttag, så de har samma matning ända fram till uttaget. Vilket för en amatör som mig verkligen visar att när det handlar om el så gäller verkligen den slitna klyschan om att "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk".
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av johan swe-1870 »

Mycket intressant Nils D! Jag börjar ana att min kylbox har åldras lite.

Energiförbrukningen i kylen bör vara linjärt beroende av temperaturskillnaden mellan kyl och omgivning. Om jag nu antar att genomsnittlig omgivningstemperatur är 22 grader borde din kyl använda (22-9)/(22-4)=0.72, alltså 72% av vad min använder.

Om jag vidare antar att SWE 3008 och SWE 1870 har befunnit sig på samma plats under säsongen (vilket på ett sätt är riktigt; vi var i Arkösund 23-24 juli) och därmed fått samma mängd sol på panelerna, borde ditt genomsittliga utbyte från panelerna kunna vara kanske 100 Wh/d, men knappast mer än 150 Wh/d. Det skulle betyda att din kyl skulle använda mellan 100/0.7 och 150/0.7 = 140 Wh/d - 200 Wh/d om den hade haft samma temperatur som min.

Min dygnsförbrukning har varit 300-320 Wh, alltså i runda slängar dubbelt så mycket. Jag kan inte tänka mig att allt det beror på att jag har bott i min båt och använt kylen. 150 Wh/d skulle motsvara att jag varje dygn har kylt ner 7 l vatten från 22 till 4 grader. Visst har jag lagt i matvaror från affären eller ställt tillbaka ett paket youghurt, men inte så mycket och inte så varma saker.

Kanske det är så att min Waeco CF18 kylbox efter 14 år inte längre går som när den var ny?

Jag undrar vad som händer men en kylbox då den blir gammal? Man kan kanske tänka sig att kompressorn blir sliten i lager och tätningar samt att köldmediet har läckt ut lite. Kanske också att boxens isolering och lucktätning har påverkats så värmeförlusterna är större. Blir det annan strömförbrukning när kompressorn går eller kör kompressorn oftare?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar