Man brukar få vad man betalar för...

..
Men den duger väl som spinnakerfall.
Hjertmans har också 8 mm Dyneemafall i sin katalog, artikelnr 6348-81 resp 6348-82. Men någon specifikation finn inte. Så det får man väl ringa och ta reda på. De har även polyesterfall i samma prisklass som Seasea, artikelnr 6342-8.
Det står inget om töjningsegenskaperna i specifikationen. Däremot finns brottstyrkan angiven, vilken kan ge viss vägledning.
En 8 mm Admiral Racing fallina har väl brottstyrkan kring 3900 kp, denna Seasea-lina bara 1300. Så man kan väl misstänka att töjningsegenskaperna är i ungefär samma förhållande.
Man kan heller inte direkt jämföra brottstyrkan med den som gäller för ett vajer i ett vajerfall. Vajer har mycket mindre elasticitet (är mycket stummare) än Dyneema, vilket innebär att Dyneemadimensionen måste vara större för samma töjning, mätt i längd per dragkraft.
Jag valde mitt fall att motsvara töjningen av det gamla vajerfallet, som jag tror var 133-trådig 5 mm vajer som har brottlasten cirka 1400 kp.
En vanlig vajer töjer sig cirka 1 mm per meter och 10 % brottlast, dvs. den går av när töjningen blir cirka 10 mm/m. Detta gäller ungefär för alla typer av vanlig vajer. Dyform-vajer är något stummare. Det beror i huvudsak att den innehåller mera material för samma diameter. Dyform-vajer förekommer bara som 19-trådig, dvs den är endast avsedd för stag och vant.