I instruktionsboken från 1976 till min IF beskrivs att det ska finnas en halstalja att sträcka storseglets mastlik med. Denna talja saknas på min IF.
Jag har pratat med andra IF-seglare som säger att dom använder fästena för halstaljan till bomuthaltaljan i.
Har därför blivit lite förvirrad (med än vanligt). Hur ska jag utrusta min IF? Ska jag sätta dit en halstalja?
Bör bomuthalet dras ner så att det kan manövreras från sittbrunnen?
Bör jag montera cunningham tampar?
Bör väl förtydliga att jag inte satsar på att tävlingssegla utan på bekväm fritidssegling med familjen.
Mvh
Göran
Halstalja, bomuthal, cunningham
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2597
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
Re: Halstalja, bomuthal, cunningham
IF-båten har en charmig gammal metod att hissa storen med: du hissar den till toppmärket med handkraft, sedan sträcker du mastliket med taljan under bommen, som drar ned bomfästets travare på mastskenan. Så seglar du helt med originalrigg behöver du taljan för att sträcka storen tillräckligt.
Men så fort du ändrar något bortfaller den där taljan!
Om du drar ned uthalet till rufftaket, ger ofta uthalet självt tillräcklig kraft nedåt för att dra ned bommen (beror lite på hur du gör det i detalj).
Om du sätter cunningham på storen blir taljan oanvänd.
Om du har tillräcklig kraft i kicktaljan dras bommen ned och taljan behövs inte.
Fast jag blev nu lite osäker: om man har stor med travare, är det då skönt att ha den där taljan för att kunna sträcka mastliket ordentligt?
Min stor har replik, så jag vet inte.
Men så fort du ändrar något bortfaller den där taljan!
Om du drar ned uthalet till rufftaket, ger ofta uthalet självt tillräcklig kraft nedåt för att dra ned bommen (beror lite på hur du gör det i detalj).
Om du sätter cunningham på storen blir taljan oanvänd.
Om du har tillräcklig kraft i kicktaljan dras bommen ned och taljan behövs inte.
Fast jag blev nu lite osäker: om man har stor med travare, är det då skönt att ha den där taljan för att kunna sträcka mastliket ordentligt?
Min stor har replik, så jag vet inte.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
