- Läste att det är M6-bult som gäller, men vilken längd ska det vara? Jag har inte vågat lossa de gamla järnen för inspektion ännu, men vill gärna beställa nya bult i förväg.
- Hur låser man lämpligen muttrarna? Den gamla muttern är fixerad med en rostfri metallplåt som löper mellan topp- och undervantsjärn och vars ändar har böjts upp runt muttrarna, men de nya undervantsjärnen har ju fyra muttrar så den lösningen kommer inte att funka längre. Ska man använda någon form av låsmutter, eller kanske dubbla muttrar (eller till och med en vanlig mutter följd av en låsmutter)? Hur har ni gjort? Dessutom antar jag att jag behöver ''låsa om'' toppvantens mutter eftersom den rostfria metallplåten inte längre hålls på plats av undervantsjärnet efter bytet, stämmer det?
- Kan man borra genom aluminiumplåten med vanlig träborr?
- Finns det något trick för att borra perfekt lodräta hål?
- Har ni tips om någon bra leverantör av rostfri bult av högsta hållfasthet (och vad är beteckningen för denna hållfasthet)?
Montera danska röstjärn
Moderator: Moderator
Montera danska röstjärn
I väntan på att mina nya danska undervantsröstjärn ska levereras har en uppsjö frågor dykt upp i mitt huvud angående monteringen:
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2904
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Re: Montera danska röstjärn
Skruvarna ska vara syrafast kvalitet, försänkta M6, 50 mm långa med plan skalle. Du behöver dessutom (vanliga) muttrar och "båtbrickor" (dvs. brickor som är större än de små vanliga).
Muttrarna låses effektivt av den mängd Sikaflex som alltid kommer ner i gängan. Om du följer den medföljande instruktionen, kommer ett av skruvarna gå rakkt igenom det gamla låsblecket.
Kanske träborr inte går, men vanligt borr för metall. Clas Ohlson har lämpliga borrset.
Du kan använda beslaget som borrgigg. Borra en bit genom ett hål i beslaget, så får du styrning på hålet. Använd exakt 6 mm borr till en början. Får du inte igenom skruvven, ta 6.5 mm borr.
Clas Ohlson har lämpliga tio-pack av vardera slag, varav skruvarna har tillräcklig hållfasthet. Jag handlade mina skruvar, muttrar och brickor där.
Foton på montaget finns i Medvind och följer även med i leveransen.
För övrigt kan du kolla på min båt när du hämtar röstjärnen...
Muttrarna låses effektivt av den mängd Sikaflex som alltid kommer ner i gängan. Om du följer den medföljande instruktionen, kommer ett av skruvarna gå rakkt igenom det gamla låsblecket.
Kanske träborr inte går, men vanligt borr för metall. Clas Ohlson har lämpliga borrset.
Du kan använda beslaget som borrgigg. Borra en bit genom ett hål i beslaget, så får du styrning på hålet. Använd exakt 6 mm borr till en början. Får du inte igenom skruvven, ta 6.5 mm borr.
Clas Ohlson har lämpliga tio-pack av vardera slag, varav skruvarna har tillräcklig hållfasthet. Jag handlade mina skruvar, muttrar och brickor där.
Foton på montaget finns i Medvind och följer även med i leveransen.
För övrigt kan du kolla på min båt när du hämtar röstjärnen...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Montera danska röstjärn
Tack för ditt utförliga svar, och för en suverän artikel i Medvind som jag konstigt nog hade missat. Jag tar gärna en titt på din båt när vi ses!
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2597
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
Re: Montera danska röstjärn
Schulanta, du har en cool avatar. Mina komplimanger!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
