Bok om IF-båten

Köptips, tester, säkerhet, väder

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Bok om IF-båten

Inlägg av IF1158 »

Hej!
Jag funderar på att skriva en bok om IF-båten eftersom båten nu har fyllt 40 år.
Vad tror ni aktiva i förbundet, är det en god idé?
Jag har tänkt på ett upplägg ungefär som boken om Folkbåten, mycket bilder, historik och bakgrund samt om det är möjligt göra en så komplett matrikel det går med de IF-båtar som byggts, var de tagit vägen och nuvarande och tidigare ägare samt helst en nutida bild.
Detta kanske kan bidra till att revitalisera IF-båten samt popularisera klassen ytterligare.
Kanske man även kan ta med bra beskrivningar hur man bäst uppgraderar sin IF med t.ex. inplastade knän, konfigurerar stående och löpande rigg mm, moderniserar/renoverar inredning etc.

Mvh

Fredrik Ringblom
Fredrik Ringblom
kapten
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jan 2009 15:24

Re: Bok om IF-båten

Inlägg av kapten »

Tycker det är en alldeles utmärkt idé - mycket jobb men roligt - önskar du går i land med projektet - tag gärna med även långseglatser som T Selanders färd till Grekland o Västindien o Färöarkryssningarna.
Jag önskar dig lycka till av hela mitt hjärta :lol:
Jonas IF 1710
Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Re: Bok om IF-båten

Inlägg av IF1158 »

Jo nog blir det en hel del jobb, men jag räknar med att det kommer finnas många medlemmar i IF-förbundet som har både roliga berättelser, bilder etc som vill vara med i boken.
Det måste finnas väldigt mycket material som går att sammanställa, problemet är att få in det, blir det väldigt mycket material så blir det till att göra ett urval, kanske göra en redaktionsgrupp som granskar materialet.

Information kring båtägarlängder hoppas jag det går att hitta bland arkiv från Marieholm och från IF-förbundet.

Jag tycker det skulle vara skoj att kunna digitalisera mycket gammalt material t.ex. gamla nummer av Medvind som man då kan lägga på medlemssidan här på ifboat.com
Fredrik Ringblom
Användarvisningsbild
Martin IF-1677
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 aug 2006 22:20
Ort: Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Bok om IF-båten

Inlägg av Martin IF-1677 »

Ja va trevligt!
Den boken vill jag läsa.
/Martin
Skriv svar