Finns det något klokt förslag på ett startur som man kan ha i sittbrunnen och som inte kostar 2000:-
Jag vill gärna ha ett ur som syns bra när det sitter på skottet/ruffluckan motsv och som även HÖRS när det piper.
Det finns några navinstrument som har sådana funktioner men hur funkar det vid kappsegling för navinstrument med logg etc får man väl inte ha eller?
Startur?
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 65 times
Det finns många seglare som använder en vanlig köksklocka, som man köper i t.ex. närmaste ICA- eller COOP-butik. En sådan kostar väl en halv hundralapp, cirka. Man sätter fast den på skottet med t.ex. kardborreband.
En elektronisk logg har ibland ett startur inbyggt. Det brukar fungera även om du plockar ut eller kopplar bort fartgivaren. För övrigt är det bara vid bankappsegling som man inte får ha logg.
En elektronisk kompass brukar ha ett startur inbyggt.
Om du klarar dig med ett armbandsur finns det t.ex. en del vattentäta CASIO-modeller som har nedräkning. Jag har använt sådana i omkring 10-15 år och har en extra liggande i båten för utlåning till gasten som sköter tidtagningen. En sådan klocka brukar kosta cirka 2-4 hundralappar. Ofta kan man få dem för halva priset på rea.
En elektronisk logg har ibland ett startur inbyggt. Det brukar fungera även om du plockar ut eller kopplar bort fartgivaren. För övrigt är det bara vid bankappsegling som man inte får ha logg.
En elektronisk kompass brukar ha ett startur inbyggt.
Om du klarar dig med ett armbandsur finns det t.ex. en del vattentäta CASIO-modeller som har nedräkning. Jag har använt sådana i omkring 10-15 år och har en extra liggande i båten för utlåning till gasten som sköter tidtagningen. En sådan klocka brukar kosta cirka 2-4 hundralappar. Ofta kan man få dem för halva priset på rea.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983