Hur täppa till de gamla hålen för bordet?
Moderator: Moderator
Hur täppa till de gamla hålen för bordet?
Hej!
Jag har köpt ett lagunbord och behöver ju inte de gamla hålen för stöttorna och bordet i sittbrunnen och ruffen längre. Någon som har ett bra tips på hur täppa till dessa snyggt och prydligt?
Bosse i 1487 Gulan
Jag har köpt ett lagunbord och behöver ju inte de gamla hålen för stöttorna och bordet i sittbrunnen och ruffen längre. Någon som har ett bra tips på hur täppa till dessa snyggt och prydligt?
Bosse i 1487 Gulan
-
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Om du skruvar av fästena (vilket borde vara mycket enkelt) så kommer du att finna gjutna hål i durken. Jag tror det blir svårt att få ny plast att fästa bra i dessa hål. Dessutom blir det nog ganska fult, eftersom du troligtvis tydligt kommer att se var fästena har suttit.
Ett alternativ är att låta fästena sitta kvar och att tillverka pluggar av mässing eller teak som passar i hålen. Då fixar du det egentliga problemet med hålen, dvs. att de fungerar som skitsamlare. Om du redan har mässingsben är det bara att kapa benet och slå i en teakplugg. Annars får du skaffa kämplig materel och svarva en passande gänga.
Eventuellt kan du ta bort fästena och klämma dit teakpluggar i sikaflex.
Om du ändå väljer att plasta, tänk på att plast inte härdar på vintern.... :(
Ett alternativ är att låta fästena sitta kvar och att tillverka pluggar av mässing eller teak som passar i hålen. Då fixar du det egentliga problemet med hålen, dvs. att de fungerar som skitsamlare. Om du redan har mässingsben är det bara att kapa benet och slå i en teakplugg. Annars får du skaffa kämplig materel och svarva en passande gänga.
Eventuellt kan du ta bort fästena och klämma dit teakpluggar i sikaflex.
Om du ändå väljer att plasta, tänk på att plast inte härdar på vintern.... :(
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Jag lägger till dett förtydligande:
Det är inte alla IF-båtar som har bordsben i mässing med gänga längst ner. På min båt är benen i aluminium och saknar gänga. Mina ben är svängda i en svag S-form, så att det går att välja bordets placering genom att vrida benen. Smart, men lite vingligare än mässingsben med gänga.
Följaktligen har mina durkfästen inte heller gänga, varken i sittbrunn eller ruff.
Det är inte alla IF-båtar som har bordsben i mässing med gänga längst ner. På min båt är benen i aluminium och saknar gänga. Mina ben är svängda i en svag S-form, så att det går att välja bordets placering genom att vrida benen. Smart, men lite vingligare än mässingsben med gänga.
Följaktligen har mina durkfästen inte heller gänga, varken i sittbrunn eller ruff.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
Synd att era båtar är utrustade med grejor av sämre material än min gamla dam.....Någon rationaliseringssnubbe på Marieholms Bruk tyckte väl att riktig "båtmässig" mässing blev för dyrt i längden.... :(
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
-
Tackar för svar!
Jag har benen i aluminium kvar så jag tror jag kapar dom och slår i en teak-plugg. Det verkar enklare än att plasta.
Tackar för svar allihop!
Bosse i IF 1487 Gulan
Tackar för svar allihop!
Bosse i IF 1487 Gulan
- maja
- Moderator
Innan du skruvar i stumparna, lägg ordentligt med silikongummi i hålen/gängan, så slipper du galvanisk korrosion mellan mässingen och aluminiumet. Du kan även använda sikaflex, men då blir det hela mer "premanent", dvs. du får nog aldrig loss pluggarna om du (eller nästföljande ägare) så skulle önska.
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Jag tycker det är synd att kapa originalbenen. Kan du inte plugga hålen med bara teakplugg?
Det blir lättare att återställa om du eller näste ägare skulle få för sig det.
Jag har inget bord alls. Det ligger kvar i källaren. Och jag har inte pluggat några fästen i durken heller. Det fungerar bra det med!
Det blir lättare att återställa om du eller näste ägare skulle få för sig det.
Jag har inget bord alls. Det ligger kvar i källaren. Och jag har inte pluggat några fästen i durken heller. Det fungerar bra det med!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Plugg blir det!
Tack Marek och ni andra för tips.
Jo, jag vill plugga hålen för det är så ofräscht: en massa "mög" samlar sig där och det ser inte trevlig ut. Aluminiumbenen är inte särskilt snygga, inget att spara om de inte behövs tycker jag.
Bosse i Gulan
Jo, jag vill plugga hålen för det är så ofräscht: en massa "mög" samlar sig där och det ser inte trevlig ut. Aluminiumbenen är inte särskilt snygga, inget att spara om de inte behövs tycker jag.
Bosse i Gulan
-