Flytta segeltrim från IF till M26?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Nils D
Been thanked: 27 times

Flytta segeltrim från IF till M26?

Inlägg av Nils D »

Jag seglar sedan många år IF. Enbart tursegling, ofta ensam. Men med ålderns rätt, och efter flera sjukdomar de senaste åren, funderar jag på att byta till en M26 för lite mer komfort och för inombordsmotor men behålla känslan av en IF så mycket det går.

”Problemet” är att min IF SWE 3003 har en för en icke kappseglande IF ovanligt avancerad segeltrimutrustning enligt North Sails riktlinjer, fast modifierat för ensamsegling. Detta vill jag förstås ta med över till en M26 om det går. Men hur lätt låter sig detta göras? Och hur mycket jobb innebär det?

M26 verkar bara ha två skotskenor för försegel. En ovanpå relingslisten som på de flesta IF och en kort inre skotskena som verkar sitta mer bordvarts och möjligen också mer akteröver än den inre skenan för focken på en IF.

Stämmer detta? Vad innebär i så fall detta för vilka kryssvinklar man kan få? Måste jag montera en ny skotskena för focken om jag vill segla med samma trim som tidigare?

Går det att byta storskotbalk mellan en IF och en M26, eller måste man demontera och återmontera storskotskenorna om man vill skifta storskotskenan?
Nils D SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Flytta segeltrim från IF till M26?

Inlägg av maja »

Om det är frågan om en M-26 med ett enda försegel på rulle och förstagsprofil, kan du använda bara den yttre skenan och flytta skotpunkten framåt efter hand med inrullningen, så att toppen inte tvistar ut. Du kan eventuellt dra ett extra skot framför riggen och genom blocket på fockskenan och använda det när underliket är tillräckligt kort så att det ryms innanför vanten.

Om det är fråga om vanliga försegel som inte rullas, kan de användas som avsett, dvs genuan på yttre skenan på sargen och focken på inre korta skenan.

En inre kort genuaskena enligt North tror jag inte komma göra någon märbar skillnad. Många seglare seglar utan en sådan skena.

Vg storskotsbalken kan den vara med en annan placering och annan konstruktion. Det finns en broschyr på webbsidan där man kanske kan se hur det ser ut.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar