Hej!
Jag är sedan i höstas ägare till en IF från 1977. Det mesta på båten är i bra skick, men samtliga fönster ser ut att ha skiktat sig/är skadade på något sätt. Plasten är spröd och om jag skrapar lite på det med nageln så släpper det kring ”bubblorna”. Det gäller endast på insidan, utsidan är slät och fin och de är helt täta så det är egentligen mest en estetisk fråga (än så länge). Är det någon som vet vad det kan bero på och om det går att åtgärda på något sätt utan att behöva byta ut alla rutor?
Tacksam för svar!
Fönster som skiktat sig - går det att åtgärda?
Moderator: Moderator
Fönster som skiktat sig - går det att åtgärda?
- Bilagor
-
- IMG_2988.jpeg (143.77 KiB) Visad 622 gånger
-
- IMG_2992.jpeg (117.58 KiB) Visad 622 gånger
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Fönster som skiktat sig - går det att åtgärda?
Jag trodde att originalfönster med alu-ram alltid hade ruta av härdat glas och inte av plast. Kan det ha förekommit olika lösningar genom åren?
Eller har insidan på dina fönsterrutor kanske blivit belagda med någonting i efterhand av en tidigare ägare?
Eller har insidan på dina fönsterrutor kanske blivit belagda med någonting i efterhand av en tidigare ägare?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 59 times
För mig ser det ut som ett laminat som kollapsat.
Jag tror mig veta att bilrutor är laminerade, och det kanske är så att man har använt samma typ av material.
Inget varar för evigt... Själv har jag rutor med gummilist. Jag fick byta listerna vid tiden för efter SM i Marstrand, för de hade torkat och spruckit. Samtidigt bytte jag rutorna, Minns inte i vilket skick de ursprungliga var då.
Sedan ganska lång tid tillbaka är rutorna "mjölkiga" som rutorna till ett badrum. Men de fyller sin funktion för övrigt.
Jag menar att vi måste acceptera att våra båtar är ett halvsekel gamla och ett och annat skönhetsfel kommer i dagen.
Jag tror mig veta att bilrutor är laminerade, och det kanske är så att man har använt samma typ av material.
Inget varar för evigt... Själv har jag rutor med gummilist. Jag fick byta listerna vid tiden för efter SM i Marstrand, för de hade torkat och spruckit. Samtidigt bytte jag rutorna, Minns inte i vilket skick de ursprungliga var då.
Sedan ganska lång tid tillbaka är rutorna "mjölkiga" som rutorna till ett badrum. Men de fyller sin funktion för övrigt.
Jag menar att vi måste acceptera att våra båtar är ett halvsekel gamla och ett och annat skönhetsfel kommer i dagen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jag tror att rutorna är gjorda av akrylglas, men är inte helt säker. Före detta ägaren sa att han inte behandlat dem på något sätt, men de är ju som sagt gamla… Kanske får bli att bara acceptera det som ett litet ”skönhetsfel” :)