För oss som saknar rulle så vore det grymt att enkelt kunna få ned förseglet hela vägen utan att behöva brotta ned det det sista biten.
Jag testade förra året att sätta ett block i vantskruven och en lina upp till näst sista haken på förseglet. Detta funkade i hamn vid test men låste sig på något sätt när det gällde på riktigt.
Har någon lyckats rigga ett nedhal på sin IF så det funkar på riktigt? I så fall vore det grymt med detaljer på vart du satt blocket och hur du drar linan.
Ett annat tips jag fick av någon var att sätta en vikt över seglet som gör att det kommer ner längre vid nedtagning. Detta kan vara en plan B. Undrar dock hur mycket vikt som behövs...
Nedhal för Fock/genua
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 59 times
Re: Nedhal för Fock/genua
Jag har bara försegel med pistolhakar. Liten storlek och mellanstorlek.
Jag brukar nyttja ett försegelnedhal som jag fäster med en lös ögla kring förstaget mellan de två översta hakarna. Jag drar linan framför förstag, förlik och pistolhakar och bryter det bakåt i en ring på däck till en cleat på trimbänken
Det fungerar fint, men man bör släppa skotet och ligga i vindögat. Annars kan det gå trögt av all friktion när man drar.
Jag brukar nyttja ett försegelnedhal som jag fäster med en lös ögla kring förstaget mellan de två översta hakarna. Jag drar linan framför förstag, förlik och pistolhakar och bryter det bakåt i en ring på däck till en cleat på trimbänken
Det fungerar fint, men man bör släppa skotet och ligga i vindögat. Annars kan det gå trögt av all friktion när man drar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: Nedhal för Fock/genua
Jag sätter nedhalslinan från näst översta pistolhake och drar den mot ett block som jag knopat i pulpitens steg. Linan löper sedan via ett f d cunninghamblock akteröver. Jag tror linan löper lite lättare om den kommer en bit bort från förstag och segelhakar.
Lättast att dra ner seglet är om du drejar bi eller lova som vid en stagvändning utan att släppa försegelskotet omedelbart innan du lossar fallet,
Jag har fått ner det i andra lägen också, men kan behöva dra rätt hårt i linan. Drar man ner samtidigt som fallet matas ut går det hyfsat.
Försöker man dra ner seglet i undanvind blir det stor oreda. Ofta slutar det med att man då måste fram och reda upp i det.
Har man väl fått ner seglet är det skönt att kunna hålla det säkert nere med nedhalslinan, även om man går i motsjö och -vind.
Lättast att dra ner seglet är om du drejar bi eller lova som vid en stagvändning utan att släppa försegelskotet omedelbart innan du lossar fallet,
Jag har fått ner det i andra lägen också, men kan behöva dra rätt hårt i linan. Drar man ner samtidigt som fallet matas ut går det hyfsat.
Försöker man dra ner seglet i undanvind blir det stor oreda. Ofta slutar det med att man då måste fram och reda upp i det.
Har man väl fått ner seglet är det skönt att kunna hålla det säkert nere med nedhalslinan, även om man går i motsjö och -vind.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit